Annons

Internt minne?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patchwork

Ny medlem
Hej
Jag är ute efter att köpa en digital kamera och jag ser att några kameror har internt minne och andra har endast minneskort.
Hur viktigt är internt minne? Vad vinner man med ett sådant? Som en dator dvs snabbare?
Jag har tittat på Canons PowerShot A520 som verkar få bra betyg men jag ser inte att den har inbyggt minne.

Patchwork skrev:
Hej
Jag är ute efter att köpa en digital kamera och jag ser att några kameror har internt minne och andra har endast minneskort.
Hur viktigt är internt minne? Vad vinner man med ett sådant? Som en dator dvs snabbare?
Jag har tittat på Canons PowerShot A520 som verkar få bra betyg men jag ser inte att den har inbyggt minne.

Interna minnet är ett internt minneskort där du kan lagra bilder du tar. Brukar inte vara så stora, köp ett externt också.

Re: Re: Internt minne?

geronimo13 skrev:
Interna minnet är ett internt minneskort där du kan lagra bilder du tar. Brukar inte vara så stora, köp ett externt också.
Är det interna minnet snabbare än minneskortet?
Interna minnet verkar vara 16 Mb och det räcker inte så länge så ett kort behövs...

Interna minnen är exakt samma sak som minneskort med den skillnaden att man inte kan ta ut dom är kameran. Billigare kameror brukar ha interna minnen istället för plats för minneskort för det blir billigare att tillverka eller något sådant. Så egentligen bör du köpa en kamera utan internt minne och med kortplats för minne, sen köper du minneskort på 128 MB eller 256 MB, kort med mindre utrymme brukar vara för små för att man ska hinna plåta mycket och större kort är inget man behöver till sin första digitalkamera. När min morbror köpte sin digitalkamera så sa försäljaren en bra sak: "128 eller 256 MB rymmer många bilder, men inte så många att du blir av med jättemycket ifall ett kort skulle försvinna eller gå sönder" och det är ju sant, jag får plats med 110 bilder på ett kort på 128 MB.

Sen kan man ju krångla till det litegranna (dvs sluta läsa om svaren ovan hjälpte)
Alla digitalkameror har internt minne som används för att mellanlagra bilden medans den behandlas av kamerans bildbehandlingsprocessor (jpeg-komprimeras mm) samt medans den skriver bilden till minneskortet.
Olika kameror har olika mycket s.k buffertminne, och detta tar sig oftast uttryck i hur fort efter man tagit en bild kan ta nästa bild. Och här gäller naturligtvis att ju mer minne desto bättre.

/E

ErikGustavsson skrev:

Alla digitalkameror har internt minne som används för att mellanlagra bilden...

...Olika kameror har olika mycket s.k buffertminne

/E
Under kamerans spec verkar inte buffertminnet visas.
Vart kan man få tag på sådan info?
Hur mycket buffertminne ska man ha? Vad är lågt och högt?

Patchwork skrev:

Buffert minne är inte något man väljer utan det finns i kameran och anger hur många bilder man kan ta innan det behöver sparas ner till minneskortet. De snabba digitala systemkamerorna har störst buffertminne då de behandlar stort antal data på kort tid.

Patchwork skrev:

Hur mycket man ska ha beror på hur många bilder du vill kunna ta i snabb följd efter varandra. En 6mpix bild upptar ca 10Mb i buffertminnet så om du har 32Mb buffert kan du ta ca 3 bilder i följd. Har du 64Mb kan du ta 6st osv. Sen beror det lite på hur snabbt kameran processar bilderna och tömmer bufferten (beror även på minneskortets hastighet). Om kameran hinner färdigställa och tömma en bild snabbare än du hinner fylla hela bufferten så ökar antalet bilder du kan ta i tät följd.

ANNONS
Götaplatsens Foto