Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Inventera justeringslager
- Trådstartare Freddie
- Start datum
Freddie
Aktiv medlem
contender skrev:
Att inventera ett lager kan ta lång tid, speciellt om man har ett stort lager =)
Skratt...jag har inventerat spritlagret.
Invertera.
Lasse C
Aktiv medlem
Freddie skrev:
Nåt jag aldrig fått att fungera är ett inventerat justeringslager i PS CS2. Alltså lägga till ett maskat justeringslager.
Hej, Freddie!
Du kanske redan har fått svar på din fråga från tidigare inlägg. Men om inte, jag förstår inte riktigt hur du menar. Vill du invertera effekten av justeringslagret? Vill du invertera dess mask? Handlar det om själva lagret "Invertera"?
Och sedan förstår jag inte hur du menar när du skriver "lägga till ett maskat justeringslager". Hur hänger det samman med invertering?
Ge gärna ett lite mer konkret exempel på vad det är du vill göra.
Vänliga hälsningar.
Lasse C
Freddie
Aktiv medlem
Jo...det där är jag med på...
Jag kanske missuppfatter er eller ni mig. När jag lägger ett nytt justeringslager blir ju masken automatiskt "vit" - jag vill ha den den "svart".
Detta går ju att göra genom att trycka ner Alt när man lägger till en vanlig mask - men inte justeringslager.
Nån som förstår mig...
Jag kanske missuppfatter er eller ni mig. När jag lägger ett nytt justeringslager blir ju masken automatiskt "vit" - jag vill ha den den "svart".
Detta går ju att göra genom att trycka ner Alt när man lägger till en vanlig mask - men inte justeringslager.
Nån som förstår mig...
Estethia
Aktiv medlem
ha justeringslagret aktivt (klicka på det).
tryck ctrl+I.
eller.
med justeringslagret aktivt, tryck D för att få rätt för- och bakgrundsfäger och tryck sedan ctrl+backspace för att fylla justeringslagret med svart.
rekommenderas bara när justeringslagret är tomt.
vill man sen fylla justeringslagret med vitt igen, trycker man alt+backspace.
vill man ha en svag justering över hela bilden, men kanske samtidigt vill måla lite svart (för att ta bort) och/eller vitt för att förstärka justeringen) här och där, kan man fylla med svart färg och sedan trycka ctrl+shift+F för tona (fade) och dra ner opaciteten för ett lagomt grått justeringslager och sen måla både fram och bort effekten där man vill.
tryck ctrl+I.
eller.
med justeringslagret aktivt, tryck D för att få rätt för- och bakgrundsfäger och tryck sedan ctrl+backspace för att fylla justeringslagret med svart.
rekommenderas bara när justeringslagret är tomt.
vill man sen fylla justeringslagret med vitt igen, trycker man alt+backspace.
vill man ha en svag justering över hela bilden, men kanske samtidigt vill måla lite svart (för att ta bort) och/eller vitt för att förstärka justeringen) här och där, kan man fylla med svart färg och sedan trycka ctrl+shift+F för tona (fade) och dra ner opaciteten för ett lagomt grått justeringslager och sen måla både fram och bort effekten där man vill.
Estethia
Aktiv medlem
jag tror inte att det går, men jag vågar inte svära helt tvärsäkert på det. men så fort du skapat det så kan du trycka ctrl eller alt+backspace för att fylla det, och det tar ju högst nån sekund.Freddie skrev:
Tack Christel! Perfekt!
Det går alltså inte att få fram det svart från start?
//F
Freddie
Aktiv medlem
Estethia skrev:
jag tror inte att det går, men jag vågar inte svära helt tvärsäkert på det. men så fort du skapat det så kan du trycka ctrl eller alt+backspace för att fylla det, och det tar ju högst nån sekund.
Japp!
Och eftersom jag i tre år tagit bort masken...och lagt till den igen genom att hålla ner ALT lär det går fortare
Estethia
Aktiv medlem
det finns en fiffig bok man kan köpa för att lära sig såna här små trix som snabbar upp arbetsflödet.
Lasse C
Aktiv medlem
Ahh, då förstår jag precis hur du menar. Jag ser att du redan fått svar på hur man enkelt gör masken svart. Jag brukar själv ofta vilja ha det så. Då brukar jag använda CTRL+I för att invertera masken från vit till svart eller se till att svart är förgrundsfärg och fylla masken med färgpytsen.Freddie skrev:
När jag lägger ett nytt justeringslager blir ju masken automatiskt "vit" - jag vill ha den den "svart".
Nån som förstår mig...![]()
Mvh.
Lasse C
moderskeppet
Aktiv medlem
Estethia skrev:
jag tror inte att det går, men jag vågar inte svära helt tvärsäkert på det. men så fort du skapat det så kan du trycka ctrl eller alt+backspace för att fylla det, och det tar ju högst nån sekund.
Jag har efter mycket om och men kommit fram till att det absolut inte går att starta med en svart mask. Där är 3 sekunder av ens liv man aldrig får tillbaka.
Det är nog en pedagogisk grej. Om du startade med en svart mask så skulle du ju inte se vad du gör med justeringslagret.