Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Iphone 4

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Det verkar bli en riktigt trevlig apparat (presenteras just nu). Kameran får 5 Mpix -- men pixlarna är lika stora som på 3Gs. Större sensor, alltså, vilket låter lovande. Lampa. Filmar i 720 och 30 bps.
 

AndyK

Aktiv medlem
Känns inte så våldsamt imponerande.
Formgivningen är helt klart väldigt snygg, men de tekniska specifikationerna imponerar inte på samma sätt. Verkar inte som att de är speciellt mycket bättre än HTC Desire, om de ens är bättre.
Någon som vet hur snabb A4-processorn är?
Upplösning på displayn är iofs imponerande, 326 ppi mot Desires ca 250 ppi. Frågan är om IPS-tekniken är lika bra som AMOLED när det gäller uppdatering.

Videosamtal förresten, är det något nytt???? Det har jag kunnat göra med mina telefoner i 7-8 år.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Känns inte så våldsamt imponerande.
Formgivningen är helt klart väldigt snygg, men de tekniska specifikationerna imponerar inte på samma sätt. Verkar inte som att de är speciellt mycket bättre än HTC Desire, om de ens är bättre.
Någon som vet hur snabb A4-processorn är?
Upplösning på displayn är iofs imponerande, 326 ppi mot Desires ca 250 ppi. Frågan är om IPS-tekniken är lika bra som AMOLED när det gäller uppdatering.

Videosamtal förresten, är det något nytt???? Det har jag kunnat göra med mina telefoner i 7-8 år.
Jo visst men det roliga med iPhones videosamtal är att de går över WiFi. Det är mer eller mindre gratis då. Processorn är ju helt ok snabb, eller åtminstone så kan man dra den slutsatsen då iPad har samma processor och den laggar ju inte direkt i GUIet. Specarna är säkert inte bättre än HTC:n men det är ju samma som med datorer man kan ju inte köpa en desire och köra iOS på. Det är ju så att först och främst så vill man ha iOS sedan är hårdvaran sekundär. Så fungerar jag i alla fall.
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Den känns okej som mobil men jag har en viss otrevlig känsla av att priset kommer ligga väldigt högt här i Sverige, vi får betala dyrt för den nya designen jämfört med amerikanarna. Vilket genast gör den ointressant, speciellt jämfört med nya Nokia N8 som kommer till hösten med betydligt bättre inbyggd kamera med mera.

Segmentet om videosamtalen vid presentationen var ju minst sagt skrattretande, som om det vore något nytt och 'amazing'. :D men alla fanboys kommer ju älska det oavsett vad det är och fast det bara är låst till wifi vilket gör funktionen betydligt mindre användbar för hur ofta har du tillgång till wifi när du är exempelvis uppe i fjällen..

/ Magnus
 

Per

Aktiv medlem
I en test av just kameran i kameramobiler i senaste numret av Mobil så kom iPhone 3Gs överlägset sist, och jag tvivlar på att iPhone 4 skulle placera sig bättre - trots att den ska konkurrera flera år framöver med nyare modeller än de i det testet. Det lär väl inte vara särkillt stor del av marknaden som väljer mobil just utifrån kamerans prestanda, men för oss som trots allt är fotointresserade och vill ha en så bra kamera som möjligt i fickan är det ju synd att iPhone (som säkert är underbar i många andra avseenden) inte kan vara bättre med i matchen.

Som sagt - Nokia N8 - det blir spännande!
 

D76

Aktiv medlem
Visst, jag håller med om att den långdragna delen i Keynoten om videosamtal var lite lustig, man får dock tänka på att vi ser det ur ett europeiskt perspektiv. Eftersom jänkarna är hopplöst retarderade när det gäller IT-infrastruktur är det "amazing" och revolutionerande - för dom. Att vi i Sverige har kunnat ringa videosamtal i 7-8 år är lite av en annan femma. Som sagt, det var lite roligt, men jag tycker inte man ska göra sig alltför lustig över Apple och iPhone 4 för det. Det handlar helt enkelt mer om kultur och IT-infrastruktur än att Apple försöker framställa gammal teknik som ny.
 

AndyK

Aktiv medlem
De försöker ju framställa videosamtal som något nytt, det är ju det som är det roliga. Europa och Ostasien har ju haft funktionen i evigheter, men det är klart, det som sker utanför USA's gränser det händer ju inte i verkligheten.

Vilka andra funktioner var något att hoppa högt över (som inte redan finns i konkurrerande telefoner)???
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Ja, de går bara över WiFi.... Om jag är någonstans där det inte finns WiFi då...?
Klarar du dig inte med röstsamtal då? För då är det ett riktigt I-landsproblem.

Nej faktum är att jag först tyckte att det var helt vansinnigt men ju mer jag tänker på det desto mer tror jag att de är inne på rätt spår. Videotelefoni är ju snordyrt och om man kan använda vanlig telefoni för att ringa upp och sedan övergå till i det närmaste gratis videosamtal där man har täckning för wifi så är det ju rätt smidigt. Själv befinner jag mig i egna trådlösa nät säkert 95% av min vardag. Dessutom så har jag tillgång till telias WiFi och lite andra privata också. Sedan så tror jag inte att det är något som jag skulle använda direkt även om jag hade det. Den värsta invändningen mot videochatten på iPhone måste väl ändå vara att det i dagsläget bara går iPhone till iPhone men Apple ger tydligen ut detta fritt för andra tillverkare att använda och har lämnat in en ansökan om att det ska bli en standard. Sedan sa Steve att det kommer att fungera i 3G men att de behöver jobba mera med operatörerna.

Att det skulle vara Amazing så är det ju det i Mobil-U-Landet USA. De har ju inte haft det innan.

Kameran kan nog bli rätt bra hoppas jag men jag kommer nog inte sluta att ha min IXUS i fickan jag ser fram emot att se lite provbilder som inte är tagna i dagsljus. 5MP räcker och blir över det blir ju bara dyrt att skicka stora bilder som MMS eller mail och det är väl ändå så man använder en mobilkamera. Ja jag skulle klara mig med 5MP i kompaktkameran också.
 

Per

Aktiv medlem
5MP räcker och blir över det blir ju bara dyrt att skicka stora bilder som MMS eller mail och det är väl ändå så man använder en mobilkamera.
Jag tror inte det - jag tror fler och fler skippar kompaktkamera allt eftersom de tycker att mobilkameran ger 'tillräckligt bra' bilder även till annat. Vad som då är "tillräckligt bra" är förstås väldigt individuellt (och avhängigt många fler parametrar än antal MP), men hur som helst så lär det inte vara lätt att övertyga fotointresserade mobilspekulanter med att någon tycker kameran är 'tillräckligt bra', om det finns billigare alternativ som presterar bättre.

..det blir ju bara dyrt att skicka stora bilder som MMS eller mail
Du behöver väl inte skicka med max antal pixlar, eller funkar det så i iPhone?!
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Jag tror inte det - jag tror fler och fler skippar kompaktkamera allt eftersom de tycker att mobilkameran ger 'tillräckligt bra' bilder även till annat. Vad som då är "tillräckligt bra" är förstås väldigt individuellt (och avhängigt många fler parametrar än antal MP), men hur som helst så lär det inte vara lätt att övertyga fotointresserade mobilspekulanter med att någon tycker kameran är 'tillräckligt bra', om det finns billigare alternativ som presterar bättre.



Du behöver väl inte skicka med max antal pixlar, eller funkar det så i iPhone?!
JAg vet faktiskt inte hur det funkar då jag inte har någon iPhone men visst du har rätt det vore konstigt om man inte kunde ändra bildstorleken, det går ju bra i apples mailprogram på datorn så de har sökert löst det på liknande sätt.

Angående kameran så får vi väl se hur bra den blir men det är nog ingen dealbreaker för de flesta. Jag vet nog ingen som köpt mobil efter kameran.

M
 

AndyK

Aktiv medlem
Storleken på bilder i ett MMS är begränsat av standarden (kan ej storleken, men det är x kb), så alla bilder som är större förminskas automatiskt (iaf i min SE).

Sen behöver det inte bli dyrt att ta emot eller skicka data via mobilen. Hos Telenor kostar det 99 kr/månad och då får du skicka och ta emot hur mycket data du vill.


256 MB RAM känns lite klent, hoppas att iOS 4 inte tar allt för mycket av det så att multitaskingen funkar någorlunda iaf. Men formgivningen ska de vara nöjda med.
 

Tell

Aktiv medlem
Är ju samma CPU och lika mycket ram i iPhone4 som på iPaden, och iPaden ska ju tydligen vara snuskigt snabbt, så att klaga på dom specesen ska ni nog inte göra (tror jag iaf :p)

Men eftersom det här ändå är ett fotoforum så ska det väl pratas kamera? :p
Här finns det iaf en bild som enligt apple är tagen med en iPhone4 och som också ska vara helt oredigerad. Ser ju inte helt fy skam ut imo! Fast jag vill gärna se hur den klarar sig i nåt annat än rakt på soljus.

Står väl lite mer på Gizmodo om man vill läsa. :)
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Storleken på bilder i ett MMS är begränsat av standarden (kan ej storleken, men det är x kb), så alla bilder som är större förminskas automatiskt (iaf i min SE).

Sen behöver det inte bli dyrt att ta emot eller skicka data via mobilen. Hos Telenor kostar det 99 kr/månad och då får du skicka och ta emot hur mycket data du vill.


256 MB RAM känns lite klent, hoppas att iOS 4 inte tar allt för mycket av det så att multitaskingen funkar någorlunda iaf. Men formgivningen ska de vara nöjda med.
512 MB ram verkar det som.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=940514
 
ANNONS