Annons

Iq?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Det här är förstås en fråga man kan driva skojfriskt med, men jag slänger ut den ändå och hoppas på ett seriöst svar. Vad betyder IQ i fotosammanhang? Läste en recension av 40D och kom till denna mening:

"In the meantime, I find that the IQ of the 40D is on a par if not even slightly better than that of the Canon 5D, which up until now has been my benchmark for DSLR image quality both at low and at high ISO."

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/canon-40D-handson.shtml

Jag skulle inte vilja säga IQ, utan jag skulle vilja sätta benämningen till AI (Artificiell Intelligens).

Helt enkelt en benämning på hur smart kameran är på att räkna ut exponeringen och (i detta fallet) brusreduscering.

Många kameror har en bildbank, där de jämför den tänkta bilden mot vad den har i minnet, för att skapa en så korrekt exponering som möjligt.
Ju bättre minne - desto bättre bilder ;)

Det är numera rätt vanligt att man använder IQ som en förkortning på "Image Quality" vilket man sannolikt syftar på i artikeln från Luminous-landscape. Även rubriken indikerar det. Vad man sedan lägger i ordet IQ (i detta sammanhang) och vad det är kameran gör för att optimera "IQ" kan förståss variera (brus, förmåga att exponera bra, etc). Betydelsen är dock klar, dvs att det handlar om bildkvalitet.

Senast ändrad:
Jahopp.. Aldrig hört förut. Gillar inte när man blandar redan vedertagna förkortningar med en ny innebörd. Blir bara förvirrande för utomstående.

Reagera precis på samma sätt. Fick läsa meningen två ggr innan min IQ sa att den där IQn måste nog betyda Image Quality. Helt drypsäker är jag inte eftersom jag inte genomgått någon IQ-test, men det är kanske dags att IQ-testa kameror...oxå? Tolka detta hur ni vill ;-)

Fast om man läser testet så är ju "IQ" förkortningen skrivet under stycket "Image Quality & Conclusion" Det borde är ju rätt så glasklart när man läser testet.

Lyfter man dock ur stycket ur sitt sammanhang så kan det ju såklart bli lite förvirrande.

/M

"Image Quality", det var alltså inte svårare än så.

Nu var det inte första gången jag stötte på den där förkortningen, den dyker upp ibland (och oftast utan förtydligande rubriker) men det var först nu när jag läste den där meningen som jag vill ta reda på vad det betyder. Så tack för besked.

Jag grunnade ordentligt på vad i all världen HDR kunde betyda, för ett tag sedan. Alla skrev om det som om alla visste vad det var.

ANNONS
Götaplatsens Foto