Lawson
Aktiv medlem
Lol...
Lars, har du någonsin sett monteringstoleranserna för ett linssystem i en Minolta-glugg? Trodde inte det.
Förflyttningen / vinkelförskjutningen av linsgruppen (vilket system man nu valt) för max korrigering i ett IS/VR-system i objektivet - på en 100mm eller över - är MYCKET mindre än monteringstoleranserna för ett normalt zoomobjektiv, framför allt de typer som har ett lättgående internfokussystem (dvs 90% av alla tillverkade, även "dyringar" från Zeiss-Contax-Leica). Olympus, Pentax och andra som använder husbaserade IS-system har alltså betydligt högre "avvikelser i linssystemet" än vad ett IS/VR-system i sig självt innebär... Att förflytta projektionen 10 pixlar motsvarar en vinkelförskjutning på ca 0.035º på ett 100mm-objektiv, och oberoende av hur dyrt minoltaobjektiv man köper så finns det större avvikelser än så inom objektivets montering.
Den OFRIVILLIGA och OKONTROLLERADE linsrörelsen på enskilda linser i ett objektiv för husbaserade IS-system är alltså större än linsrörelsen på IS/VR-gruppen.
Joakim du verkar ju ha koll på det så varför inta ta att reda ut begreppen.
Problemet med sladdriga Zoomar gäller väl även Canon/Nikon eller?
Om svaret är ja på den frågan så är det samma problem för alla märken.
Men det jag vänder mig mot är de som påstår att det inte ger en optisk försämring att stoppa in extra glas som dessutom inte är centrerade.
Och ofta när man adderar fel så kan slutresultatet bli att 1+1=3 tyvärr.
Att sen en bild blev bättre med IS/VR påslaget än utan är ju en annan sak.
Frågan är alltså om vi skippar "tjafset". Har IS/VR-gruppen någon negativ inverkan på objektivet?
När jag ändå är igång så undrar jag hur mycket rör sig linsguppen, ändläge till ändläge på ett 400mm i mm?
Micke.