Annons

IS problem med 500

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Hemsida

Medlemsanmälan

Ps. som upplysning kan jag bara säga att man inte blir godkänd om man inte har en bunke L-optik, två hus och fotograferar i yrket. CPS är till för de som jobbar med fotografering och inte för gemene man.

Dumt att det inte i stället handlar om vilka prylar man har. Hade varit en betydande konkurrensfördel för Canons fördel.

Betalar man låt oss säga 150 000 för olika objektiv och hus (inom en viss beränsad tid) så borde man få ngr fördelar.. tycker jag.
Men det är ju lilla jag det.. som varken tjänar (yrkesrelaterade) pengar eller vill tjäna (yrkesrelaterade) pengar på bilderna som utrustningen genererar.

Nyttigt info hur som helst!

MVH Niclas,

Visst borde man få LITE bättre service när man lagt ut 130" pix på deras märke !?

Nu är jag väl fel ute, eftersom forumet tjötar Canon..men..

Jag blev så nyfiken på detta problem så jag testade mitt...om jag bara inte inbillat mig tidigare.

Men det är en liten skillnad även på mitt nikon.
Fast bara i Stående?
Bild 1 och 2 skiljer sig 2-15 är "exakt" lika.

VR Normal läge. En Grön bild och En Blå på varandra..så man ser skillnaden.

VR Action gillar inte att sitta på stativ..där hoppar det på både Stå & Ligg... men inte mer än den millimetern så är..det ser ut som mer i kameran men bilden talar ju för sig...antar att man får leva med detta..

Bilagor

• vr1stå kopiera.jpg
    vr1stå kopiera.jpg
    47.1 KB · Visningar: 193
Äntligen!!!

Efter många turer hit och dit så är 500an tillbaka. Den har varit hos RCC i Mölndal för reparation. Ville ju ha den i sommar och då var reparation enda möjligheten. För ett nytt objektiv skulle inte kunna levereras förrän aug-sep.
Det var nog stort fel på den för enligt fakturan så är ett linssystem utbytt, och reservdelsspecen säger gyro och Image Stabilizer.

Första testerna visar att nu funkar det. Det är en så enorm skillnad från tidigare. Vidare tester under sommaren får ju visa om det är bra. Men just nu så känns det kanon.

Mvh, Ingemar...

Jag upplever samma fenomen med att fokuspunkten och hela sökaren tycks vandra åt något håll. Men bara när jag använder IS och stativ samtidigt. (70-200/2.8L IS och 300/4L IS).

Edit: Har för mig att det sker om IS är i läge 1, men inte om man använder läge 2.

Ja där ser man, jag borde ha läst hela tråden, då skulle jag ha sett att den vandring du hade i sökaren var ju helt absurd. Hoppas det blir bra nu efter servicen.

Roligt Ingemar!
Det tog sin tid men nu så är du back in buisness igen;)

Surt att äga en sådan lins och inte vara 100% nöjd.
Min är ju gammal nu (för att vara ett 500,a IS) och när man tänker på hur många timmar IS,en varit aktiv så börjar man ju undra över hur många förväntade levnadstimmar den bör/kan/skall ha.. ngn som vet, hört eller tror ngt om detta?
Jag vet inte hur många timmar min varit aktiv (aktiverar bara när jag behöver..) men det handlar nog om många minuter.

MVH Niclas,

Fokuseringsmotorn lever nog ett betydligt tuffare liv jämfört med IS/VR funktionen.

Skulle tro att optik i denna klass har modererade komponenter för ett långt liv.

Största problemet är nog yttre påverkan som väder och vind, slag och stötar.

Ja, det låter logiskt.

Bra då att jag använder både fokusmotorn och IS,en selektivt..;) (skadar ju inte..)

MVH Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto