Annons

ISO 200? Canon 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

redshift

Aktiv medlem
Är det någon som vet vad jag lyckats ställa in då jag inte kan ha mindre än ISO 200? Först kommer auto och sedan ISO 200 - 1600.

Säkert något enkelt men just nu kopplar inte hjärnan!

/Jan

... och anledningen till att ISO100 inte är valbart från början är att det dynamiska omfånget blir lägre (än med ISO200). Man förlorar detaljer i skuggor.

... och anledningen till att ISO100 inte är valbart från början är att det dynamiska omfånget blir lägre (än med ISO200). Man förlorar detaljer i skuggor.

Nej, nu är du ute och cyklar. 40D (och 50D för den delen) har ISO 100 som bas, du tänker på ISO 50 som finns i 1D och 5D modellerna.

Högdagerprioriteringen är egentligen inget annat än att kameran underexponerar ett steg, sedan ljusas bilden upp kraftigare än i normalfallet. På så sätt kan man fånga ett steg mer i högdagrarna, men vi får samtidigt mer brus i skuggorna efter som dessa måste lyftas mer.

/Sara

Nej, nu är du ute och cyklar. 40D (och 50D för den delen) har ISO 100 som bas, du tänker på ISO 50 som finns i 1D och 5D modellerna.

Högdagerprioriteringen är egentligen inget annat än att kameran underexponerar ett steg, sedan ljusas bilden upp kraftigare än i normalfallet. På så sätt kan man fånga ett steg mer i högdagrarna, men vi får samtidigt mer brus i skuggorna efter som dessa måste lyftas mer.

/Sara
Jag planerar iofs att köpa ny cykel inom en vecka, så du har nog rätt :)

Det verkar som om 40D har samma dynamiska omfång på ISO100 och ISO200, finns bra mätningar på dpreview.com för de intresserade.

Du har helt rätt i att det främst var proffsmodellernas möjlighet till utökat ISO-omfång jag menade, men jag hade för mig att det gällde "lägsta ISO" ganska generellt.

Tack Sara

Sådana "utökade" känsligheter visar Canon genom att använda bokstaven H, om det är en "konstlad" höjning av ISO, eller bokstaven L, om det är en sänkning.
Finns flera utökade steg använder man en siffra också.

Man kan exempelvis tänka sig denna serie (enbart hela steg):

L 100 200 400 800 1600 H1 H2, där L=50, H1=3200 och H2=6400.

Fast det där har jag gått och undrat lite över. Varför en bokstav? Exempel: H. Man kan i efterhand boosta ISO i tex Camera RAW, resultat = mer brus. Man kan också öka (den elektroniska) förstärkningen i sensorn när ljuset är för litet, resultat = mer brus.

Det sista gäller väl både med och utan bokstav? Eller är det så att när ISO-läget har en bokstav, så gör kameran nåt som mer liknar en Camera Raw-operation (bildbehandling i efterhand) istället för att öka förstärkningen på signalen från sensorn? Och sannolikt alltså att en förstärkning av signalen från sensorn producerar ett sämre resultat (= ännu mer brus) än motsvarande bildbehandlingsoperation. Någon som begriper frågan?

Sry OT.

Såvitt jag har begripit är de värden som återges med siffror skapade genom att ändra förstärkningen i sensorn. All ökning av förstärkningen ökar bruset (det förstärks ju också), men man behåller någorlunda sensorns dynamiska omfång.
Däremot skapas H (eller H1) genom att helt enkelt exponera efter närmsta "riktiga" läge och sedan multiplicera med två. Därmed ökar man också bruset med, och det är den viktiga skillnaden, man minskar omfånget med ett steg. Omfånget som du kan läsa ut från sensorn ligger inom 0..16383 (14 bitar), men i och med att du multiplicerade med två nyss, får du inte rätt resultat med något som låg utanför 0..8191 (13 bitar) före multiplikationen. För kameror som har H2 (det hysteriskt uppskrämda ISO 12800 på en 50D, exempelvis) tappar man förstås två steg.

Så "riktiga" ISO får mer brus när du höjer värdet, medan "påhittade" får mer brus och reducerat omfång.
Åtminstone i teorin. Det finns tecken som tyder på att tredjedelar också är påhittade, fast då inte lika mycket som de som expanderar hela steg.

ANNONS
Götaplatsens Foto