Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ISO 3200 på 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Hur får man ISO 3200 på 5d ? Hittar inte någonstans. Antar också att man kan "pressa" ner den till ISO 50 eller 100. Hur gör man iså fall det?

Killar: lägg ner

Lina: Lycka till med dina 3200-bilder. De kommer att kräva en hel del efterarbete för dig, men det högre ISO-talet kan vara användbart ibland. Personligen trodde jag nog att jag skulle använda det ofta, men har vad jag minns aldrig använt det.
Vill också lägga till en lätt varning: om du "bläddrar" mycket mellan ISO-talen är det alltför lätt att blddra förbi ISO 1600 (som du mest troligen ska till) och hamna på ISO 3200. Därav att den är en custom function, min gissning.

Gabbe

Håller me om att 3200 inte är mkt att använda på 5D, samtidigt som 1600 inte är mkt att använda på en 20D/350D/30D/400D/1Dmk2/1Dsmk2.

Men 5D på 1600 är mums, nästan lika lite brus på som på 1D mkIII

Linis skrev:
Hur får man ISO 3200 på 5d ? Hittar inte någonstans. Antar också att man kan "pressa" ner den till ISO 50 eller 100. Hur gör man iså fall det?

Orsaken till att du måste aktivera L-läget och H-läget är att det just är pressade lägen, som du också är inne på. ISO H (3200) är bara ISO 1600 underexponerat 1 steg och digitalt återlyft i kameran. Något liknande görs även vid "pressning" till "ISO 50" fast åt andra hållet.

Du kan ofta göra motsvarande pressningar lika bra i efterhand i datorn om du använder rå-formatet.

Re: Re: ISO 3200 på 5D?

elbe skrev:
Du kan ofta göra motsvarande pressningar lika bra i efterhand i datorn om du använder rå-formatet.
Nja, det fanns ju en tråd som diskuterade just detta för inte så längesedan -- och vad jag minns såg bilderna från kamerans "iso 3200" märkbart bättre ut än alla försök att manuellt "pressa" med iso 1600 inställt.

Re: Re: Re: ISO 3200 på 5D?

ErlandH skrev:
Nja, det fanns ju en tråd som diskuterade just detta för inte så längesedan -- och vad jag minns såg bilderna från kamerans "iso 3200" märkbart bättre ut än alla försök att manuellt "pressa" med iso 1600 inställt.

Nja... Ett par tester visade att det för Canons del blir exakt samma resultat om du låter kameran pressa till iso 3200 via H-läget eller om du pressar själv via ISO 1600. Fördelen med att göra det själv är att du har full kontroll över pressningen vid rå-fotografering.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1130854#post1130854

Ett test visade oxå och ått man får sämre resultat om man pressar fram iso 1600 ur iso 800 eftersom iso 1600 är ett analogt förstärkt steg i kameran. H-läget är ett digitalt förstärkt steg.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1130928#post1130928

Du kan f.ö. ur iso 1600 för t.ex. Canon pressa fram iso 25600 (4 steg) eller iso 51200 (5 steg) med hlälp av kamerans ena presssteg (H-läget)

Motsvarande iso 51200 från 40D
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1130881#post1130881

Linis skrev:
Re: ISO 3200 på 5D?

Sämre dynamiskt omfång! Bilderna ser ut att komma från en kompaktkamera, blir likadant om jag går ner på till Iso 50 eller över 6400 på min Nikon D3. Rekommenderas ej!

Hellre lite rörelseoskärpa!

Nej jag menar inte pipljudet som kommer vid "fokus", det har jag lyckats hitta hur man tar bort ;) Därimot trodde jag man kunde få bort ljudet som sker när man fyrar av. Låter som som ett helt kraftverk. Upptäckte det idag i en kyrka på ett bröllop... pinsamt.

Det ljudet blir du inte av med. Det är spegeln och slutaren som jobbar. Alltså ljud från en rent fysisk rörelse inne i kameran.

Linis skrev:
..ljudet som sker när man fyrar av. Låter som som ett helt kraftverk. Upptäckte det idag i en kyrka på ett bröllop... pinsamt.
Tror det mest är fotografen själv som tycker att det låter mycket. Värre är nog om man använder blixt eller om man har seriebildstagning (typ 5b/s och bränner av 5-10 bilder rakt av).

Något man sällan hör idag på bröllop, och som var mycket pinsamt. Var när 36 bilders filmen var slut, och kameran automatiskt började rulla tillbaks filmen. DÄR kan vi prata om lååånga pinsamma sekunder.

ANNONS
Götaplatsens Foto