Larus
Aktiv medlem
Ja, Nikon känns mer naturlig för mig, även om jag en period körde Canon också.Det är därför man kör NIKON
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, Nikon känns mer naturlig för mig, även om jag en period körde Canon också.Det är därför man kör NIKON
För egen del kör jag nästan alltid manuellt, gillar att ha kontroll. Då är det rätt bra att kunna justera ISO på ett enkelt sätt.Om inte de tre rattarna på huset räcker till för att justera ISO så har de flesta RF-objektiv en fjärde ratt som man kan tilldela till något justerbart.
Själv kör jag nästintill alltid auto-ISO 200-51200 på min R6mk2, varför ratta med något som kameran kan sköta själv?
Nej, där har du har fel, jag bara undrar om någon kunde förklara hur Canon har tänkt. Jag gillar Nikon bättre, men det behöver inte betyda att jag är en fanboy som hatar Canon....Nej nej nej. Gör inte sådär.
Tråden har ju startats bara för att alla behöver veta hur dumma dom är på Canon som inte har satt dit en knapp märkt ISO.
Nästa tråd kommer att handla om att man inte kan använda kameror där det finns knappar eller hjul man kan programmera (för då vetman ju inte hur kameran fungerar längre).
Inte helt orimligt!R6 Mark II är bottenmodellen av kamerorna med 24*36 bildsensor. R7 är toppmodellen bland APS-C versionerna. R7 är tänkt att vara för den snabbt arbetande fotografen som av någon anledning inte vill/kan skaffa en kamera med fullstor sensor. Eller annorlunda uttryckt så är R7 lillebror till R3, medan R6 är lillebror till R5.
Detta är alltså en teori, och den är enbart min. Men den är baserad på att Canon har tänkt i liknande banor förr.
På min R3 kan jag ändra med hjulet (mer eller mindre valfritt hjul) eller trycka på en knapp för att gå tillbaka till automatik, om jag vill det.
Hjulen ska inte ens skruvas på baklänges, som man brukar behöva göra på en Nikon.
Helt rätt, jag hade lite fel där.Nu är det väl bara med M-Fn-knappen man kommer åt auto-ISO samtidigt som man kan välja manuellt ISO-värde i samma veva så att säga, utan att gå in i menyerna. När man använder något av hjulen till ISO, så finns inte auto-ISO-alternativet med, utan man kan bara sätta fasta ISO-värden, eller har jag missat något?
Jag håller med om att M-Fn-varianten är bra och framförallt ganska snabb om man ofta ändrar mellan auto-ISO och manuellt vald ISO. Sätter man då även kameran till att hoppa ISO-värde i hela EV-steg, så blir det inte så många klick för att ändra sina ISO-inställningar, faktiskt nästan lika smidigt som hos Nikon![]()
Alltså, först trycka på M-Fn och sedan rulla tillbaka ISO-värdet till Auto-ISO-läget som ligger "före" ISO 100. Då har man Auto-ISO aktiverat.För att hoppa tillbaka till auto-ISO så behöver man trycka en gång på M-Fn. Man behöver inte välja något eller bekräfta något annat.