Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Iso-knapp R6MkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Om inte de tre rattarna på huset räcker till för att justera ISO så har de flesta RF-objektiv en fjärde ratt som man kan tilldela till något justerbart.
Själv kör jag nästintill alltid auto-ISO 200-51200 på min R6mk2, varför ratta med något som kameran kan sköta själv?
För egen del kör jag nästan alltid manuellt, gillar att ha kontroll. Då är det rätt bra att kunna justera ISO på ett enkelt sätt.
På mina Nikon använder jag faktiskt ringen på objektivet för ISO.
Jo, det går så klart att göra samma inställning på Canon, förutsatt att objektivet har en sådan ring. Men om kameran är "obekant" så är det inte lätt initalt.

Nej nej nej. Gör inte sådär.
Tråden har ju startats bara för att alla behöver veta hur dumma dom är på Canon som inte har satt dit en knapp märkt ISO.

Nästa tråd kommer att handla om att man inte kan använda kameror där det finns knappar eller hjul man kan programmera (för då vetman ju inte hur kameran fungerar längre).
Nej, där har du har fel, jag bara undrar om någon kunde förklara hur Canon har tänkt. Jag gillar Nikon bättre, men det behöver inte betyda att jag är en fanboy som hatar Canon....

Att programmera knappar och hjul är ju bra, det har jag gjort ordentligt på min Z8, men det funkar ju bara för mig själv. Ingen annan vet ju vad jag har gjort för inställningar. Kanske har jag ändrat ISO-knappen till vitbalans och vice versa... 🤪

R6 Mark II är bottenmodellen av kamerorna med 24*36 bildsensor. R7 är toppmodellen bland APS-C versionerna. R7 är tänkt att vara för den snabbt arbetande fotografen som av någon anledning inte vill/kan skaffa en kamera med fullstor sensor. Eller annorlunda uttryckt så är R7 lillebror till R3, medan R6 är lillebror till R5.

Detta är alltså en teori, och den är enbart min. Men den är baserad på att Canon har tänkt i liknande banor förr.
Inte helt orimligt!

På min R3 kan jag ändra med hjulet (mer eller mindre valfritt hjul) eller trycka på en knapp för att gå tillbaka till automatik, om jag vill det.
Hjulen ska inte ens skruvas på baklänges, som man brukar behöva göra på en Nikon.

Rattarna går åt valfritt håll på Nikon och har så gjort länge... Man kan också spegelvända exponeringsmätarens indikation om man vill. Jag får dock tyvärr meddela att man på elektronisk väg inte kan få en fysisk fattning, eller fysiskt kopplad zoom- eller fokusring att gå baklänges.

Nu är det väl bara med M-Fn-knappen man kommer åt auto-ISO samtidigt som man kan välja manuellt ISO-värde i samma veva så att säga, utan att gå in i menyerna. När man använder något av hjulen till ISO, så finns inte auto-ISO-alternativet med, utan man kan bara sätta fasta ISO-värden, eller har jag missat något?

Jag håller med om att M-Fn-varianten är bra och framförallt ganska snabb om man ofta ändrar mellan auto-ISO och manuellt vald ISO. Sätter man då även kameran till att hoppa ISO-värde i hela EV-steg, så blir det inte så många klick för att ändra sina ISO-inställningar, faktiskt nästan lika smidigt som hos Nikon :)
Helt rätt, jag hade lite fel där.
Med rattarna så går det bara att ställa in valfritt ISO-tal. För att hoppa tillbaka till auto-ISO så behöver man trycka en gång på M-Fn. Man behöver inte välja något eller bekräfta något annat.

För att hoppa tillbaka till auto-ISO så behöver man trycka en gång på M-Fn. Man behöver inte välja något eller bekräfta något annat.
Alltså, först trycka på M-Fn och sedan rulla tillbaka ISO-värdet till Auto-ISO-läget som ligger "före" ISO 100. Då har man Auto-ISO aktiverat.

Det lustiga, som jag tycker, är varför i hela friden kan man inte komma åt Auto-ISO när man har ISO direkt på rattarna? För mig är det helt obegripligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto