Annons

iSTOCKphoto.com

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas_eklof

Ny medlem
Verifiering av ID

Tjenamors!

Jag har tänkt börja försöka fixa lite inkomst till Kamera-kassan samtidigt som jag lär mig mer om foto, så har därför tänkt börja med Stock Photography.

Nu är det så att jag registrerat mig på iStockphoto och Shutterstock, men har fastnat lite i verifieringen för ID på Shutterstock.
Jag har inget pass eller körkort, utan bara ett vanligt legitimationskort. På iStock verkar det ha gått igenom, men på Shutterstock blev jag dock nekad. Har ni någon aning om varför? Om de kanske inte accepterar sådana ID-handlingar, eller om det kan vara något annat?
Jag har ingen scanner ännu så jag fick fota mitt leg, fram och baksida och lägga ihop det till 1 bild (det är så Shutterstock skrev att dom ville ha det). Vet ni kanske om det är det som kunde störa till det?
Jag har skickat mail till supporten på Shutterstock och ställt den frågan, men dom är ju verkligen toksega på att svara.
Såå, har ni någon idé varför jag kan ha blivit nekad?

// Jonas
 

iSolen.se

Guest
Tjenamors!

Jag har tänkt börja försöka fixa lite inkomst till Kamera-kassan samtidigt som jag lär mig mer om foto, så har därför tänkt börja med Stock Photography.

Nu är det så att jag registrerat mig på iStockphoto och Shutterstock, men har fastnat lite i verifieringen för ID på Shutterstock.
Jag har inget pass eller körkort, utan bara ett vanligt legitimationskort. På iStock verkar det ha gått igenom, men på Shutterstock blev jag dock nekad. Har ni någon aning om varför? Om de kanske inte accepterar sådana ID-handlingar, eller om det kan vara något annat?
Jag har ingen scanner ännu så jag fick fota mitt leg, fram och baksida och lägga ihop det till 1 bild (det är så Shutterstock skrev att dom ville ha det). Vet ni kanske om det är det som kunde störa till det?
Jag har skickat mail till supporten på Shutterstock och ställt den frågan, men dom är ju verkligen toksega på att svara.
Såå, har ni någon idé varför jag kan ha blivit nekad?

// Jonas
Du kan använda leg om det är internationellt erkännt. Dvs körkort KAN gå men annars så är det pass som gäller. Varför i hela världen har du inget pass???

Eller jag menar, vilket bra tillfälle att skaffa pass!
 

jorgene

Aktiv medlem
Du kan använda leg om det är internationellt erkännt. Dvs körkort KAN gå men annars så är det pass som gäller. Varför i hela världen har du inget pass???

Eller jag menar, vilket bra tillfälle att skaffa pass!
Av ren princip skulle jag aldrig sprida mitt passnummer och personuppgifter helt okontrollerat på Nätet. Duger mitt, av myndighet utfärdat, ID i Sverige och resten av världen, så duger det åt en stockfotofirma. Tycker de inte det, så får man väl försöka förklara för dem, att det i Sverige är ungefär lika svårt att få ett sådant ID, som ett pass?

Inga problem med ID-kort, på vare sig iStockphoto eller B&H Photo.
 

iSolen.se

Guest
Av ren princip skulle jag aldrig sprida mitt passnummer och personuppgifter helt okontrollerat på Nätet. Duger mitt, av myndighet utfärdat, ID i Sverige och resten av världen, så duger det åt en stockfotofirma. Tycker de inte det, så får man väl försöka förklara för dem, att det i Sverige är ungefär lika svårt att få ett sådant ID, som ett pass?

Inga problem med ID-kort, på vare sig iStockphoto eller B&H Photo.
Jag använde själv körkort men jag håller inte med dig om "helt okontrollerat". Du lägger ju inte upp det på en publik websajt utan skickar det till en bestämd mottagare och inte vem som helst heller.

Då tycker jag det är ett större problem med tex posten som har tagit för vana att kuta iväg med legitimationen för att slippa komma ihåg eller skriva av namnet när de ska hämta paket. Det görs hela tiden trots att man säger till att det är olämpligt att legitimationen lämnas utan uppsikt, dvs det kan kopieras hur lätt som helst och personalen är alltid olika.

Samma sak med kreditkort som många fortfarande travar iväg med på restauranger.

För övrigt är inte körkort giltiga utanför Scandinavien, man måste komplettera med ett internationellt körkort som man får från tex MM. Körkortet har inte ens översättning. (Edit: kan det vara EU nu? Inte amerika i alla fall)

Men mottagarna brukar vara flexibla, kör med ID om du vill.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Min balance har åkt upp och ner som en jojo några dagar, men idag gått upp men det syns inget på downloads. Någon mer som varit med om det? Rör sig inte om så många dollars, men det är märks skillnad.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Nu har den gått upp med 5$ och ingen downloads, är det någon bugg med visningen av downloads eller är det någon korrigering sen tidigare?
 

Henrik_L

Aktiv medlem
lite istockoftopic men jag tycker ändå att det kanske passar in här. hur gör ni med moms på fotolia? Det ligger ju inom EU, men så läser jag samtidigt på skatteverkets hemsida att man inte ska ta moms ändå och att det ska ske i det andra landet. Jag är usel på sånt här så bra om nån här vet.
 

MariaVu

Ny medlem
Har precis läst klart alla 56 sidor!!
Hittade precis svaren jag letade efter.
Supersnällt av er att dela med er så mycket bra information!

Har under dagarna laddat upp bilder på både shutterstock och istockphoto, men blev inte godkänd!
Provade sedan också fotolia och de accepterade 2 bilder.

Iaf, tack för alla svaren :)
 

MariaVu

Ny medlem
Btw, angående model release. Måste man skriva på skriftligt och sen scanna in det? Eller kan man skriva under digitalt kanske?
 

iSolen.se

Guest
Btw, angående model release. Måste man skriva på skriftligt och sen scanna in det? Eller kan man skriva under digitalt kanske?
Jag håller precis på med en rad model releases.

För istock krävs signatur, alla personuppgifter, bild, oftast legitimation fäst på releasen, vittne och beskriving av var och vad som fotades. Man får använda en release för flera dagar om det är samma fotografering plats osv och du tydligt anger dessa.

Modeluppgifterna måste fyllas i av modellen själv så förök inte hjälpa till :) jag har fått releaser rejectade för att handstilen varierat.

Faktum är att jag fått sex releaser rejectade på raken sista dagarna eftersom jag klantigt nog använde en för gammal release, det var något med det finstilta.

Releasen med idhandling fotar jag, då hamnar releasen direkt efter eller före bilderna på modellen.

IStock komemr tillåta digitala underskrifter framöver, man köper en app till telefonen. Det har varit på gång tidigare men togs bort av någon okänd anledning.

Shutter: vet inte längre. Jag har lämnat dem.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Jag håller precis på med en rad model releases.

För istock krävs signatur, alla personuppgifter, bild, oftast legitimation fäst på releasen, vittne och beskriving av var och vad som fotades. Man får använda en release för flera dagar om det är samma fotografering plats osv och du tydligt anger dessa.

Modeluppgifterna måste fyllas i av modellen själv så förök inte hjälpa till :) jag har fått releaser rejectade för att handstilen varierat.

Faktum är att jag fått sex releaser rejectade på raken sista dagarna eftersom jag klantigt nog använde en för gammal release, det var något med det finstilta.

Releasen med idhandling fotar jag, då hamnar releasen direkt efter eller före bilderna på modellen.

IStock komemr tillåta digitala underskrifter framöver, man köper en app till telefonen. Det har varit på gång tidigare men togs bort av någon okänd anledning.

Shutter: vet inte längre. Jag har lämnat dem.
Det finns en app, alla fall till iPhone vet inte hur det är med android, som heter Easy Release som fungerar på Istock. Läs mer här: http://www.istockphoto.com/forum_messages.php?threadid=345455&page=1
 

MariaVu

Ny medlem
Jag håller precis på med en rad model releases.

För istock krävs signatur, alla personuppgifter, bild, oftast legitimation fäst på releasen, vittne och beskriving av var och vad som fotades. Man får använda en release för flera dagar om det är samma fotografering plats osv och du tydligt anger dessa.

Modeluppgifterna måste fyllas i av modellen själv så förök inte hjälpa till :) jag har fått releaser rejectade för att handstilen varierat.

Faktum är att jag fått sex releaser rejectade på raken sista dagarna eftersom jag klantigt nog använde en för gammal release, det var något med det finstilta.

Releasen med idhandling fotar jag, då hamnar releasen direkt efter eller före bilderna på modellen.

IStock komemr tillåta digitala underskrifter framöver, man köper en app till telefonen. Det har varit på gång tidigare men togs bort av någon okänd anledning.

Shutter: vet inte längre. Jag har lämnat dem.

Thanx!

Hade inte tänkt hjälpa modellen med underskriften, självklart bara bilder där jag själv varit med.

Varför lämnade du shutterstock?
 

iSolen.se

Guest
Thanx!

Hade inte tänkt hjälpa modellen med underskriften, självklart bara bilder där jag själv varit med.

Varför lämnade du shutterstock?
Flera anledningar, tror jag har redogjort för dem ovan men nu har det gått en tid så det är väl dags igen, säkert med andra motiveringar än då:

- Shutter betalar sämre så för att få samma lönsamhet måste man sälja betydligt mer. Mycket av detta är ett resultat av deras prenumerationsprogram som uppmuntrar deras köpare att köpa paket och sedan ladda ner i mängder

- Livslängden på bilden är kortare än på istock. En bra bild på istock kan leva i flera år, på shutter bara månader. Jag hårddrar lite här med siffrorna men för min portfölj stämde det till 100%.

- De känns lite ytliga, tillåter att folk ladda upp samma bilder om och om igen, vilket samtidigt behövs för att möta konkurrensen. Problemet blir att man får underhålla sin portfölj, dvs ladda upp fler varianter av samma bild om och om igen. Problemet dyker upp igen som köpare (jo jag är köpare också), det blir helt enkelt svårare att hitta bilden pga att man måste vada igenom fler snarlika bilder.
 

Teamfagott

Aktiv medlem
Hej!

Jag testade att ladda upp ca 20 bilder till fotila för några dagar sedan. Den första blev godkänd, en blev raderad. Men resten står fortfarande i standby/que. Hur lång tid brukar det ta? Blev lite förvånad då jag trodde dem gick igenom en portfolio i taget.
 

iSolen.se

Guest
Hej!

Jag testade att ladda upp ca 20 bilder till fotila för några dagar sedan. Den första blev godkänd, en blev raderad. Men resten står fortfarande i standby/que. Hur lång tid brukar det ta? Blev lite förvånad då jag trodde dem gick igenom en portfolio i taget.
Om du förväntar dig konsekvens och rättvisa är det fel bransch :)
 

Teamfagott

Aktiv medlem
Kul att den bild som blev godkänd först var en solnedgångsbild, vilket alla stockfotosidor verkar avsky :) Liten egoboost för en amatör.


Nu blev ett par till nekade, och två blev godkända till fria bilder. Vad säger ni ska jag radera dom och testa på andra sidor eller ska jag se det som gratis reklam?
 

iSolen.se

Guest
Ja verkligen. Läste om en på Shutterstock, en etablerad fotograf där, som fick 100 av 100 bilder underkända. Hon var inte nöjd, kan man lugnt säga, men dom verkar ha lite såna problem där numera tycker jag mig ha läst.
Jag har träffat flera etablerade fotografer som har haft jätteproblem med övergången till bildbyrå.

Teknikkraven är högre än på vanliga uppdrag så det tar ett tag att anpassa sig.

100 av hundra ver dock extremt, måste vara världsrekord. Blev de rejectade av samma anledning? Tex brus och artifakter är en sån grej som knapps syns men bildbyråerna bryr sig väldigt mycket om.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Jag har träffat flera etablerade fotografer som har haft jätteproblem med övergången till bildbyrå.

Teknikkraven är högre än på vanliga uppdrag så det tar ett tag att anpassa sig.

100 av hundra ver dock extremt, måste vara världsrekord. Blev de rejectade av samma anledning? Tex brus och artifakter är en sån grej som knapps syns men bildbyråerna bryr sig väldigt mycket om.
Som sagt så är hon etablerad stockfotograf, med över 1000 bilder där. Finns en lång tråd i shutterstock forumet om det här: http://submit.shutterstock.com/forum/viewtopic.php?t=124130&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=516a20699036231fad7dda1f10bc3a4e
 
ANNONS