Annons

Jämföra bilder grafiskt

Produkter
(logga in för att koppla)

hansas

Aktiv medlem
Hej! Tack för all kunskap ni delar med er. Men nu till en svår nöt att knäcka.
Jag söker en programvara som kan jämföra bildfiler "optiskt" (eg matematiskt) alltså i stil med hur stor procent av bilden består av svart, hur stor procent av bilden är grön osv..i vilken del av bilden är det så osv.
Förstår du? ;)

Alltså inte bredd, höjd, filnamn eller så. Utan rätt o slätt liknar bilderna varandra, gärna ställbart hur mycket de får likna varandra.....

mvh / Hansa

Imagemagick har lite funktioner för sånt.

Lite beroende på ditt syfte kan kanske arkivprogrammet Imatch hjälpa dig. Det har sökfunktioner för likhet.

hej Jim!
Tack för tipsen, ska genast kolla upp dem....
Jag tar gladeligen emot fler tips!

Syftet, ja. Det är helt enkelt så att jag tycker om att fotografera digitalt. Med tiden så har jag haft olika sätt till backup. Från början på diskett, sedan CD o DVD, till numera separat hårddisk. Ett tag lagrade jag en hel del på Xboxen. NU, sitter jag här, med en rejält stor mängd bilder att en gång för alla sortera, puh ;)

Så kom gärna med fler tips på program som kan gallra ut bilder med "likhet".
mvh / Hansa

Heureka!!!

www.imagedupeless.com

tycks vara precis det jag söker. Hittils så är jag oerhört nöjd med funktionen. Det går att ställa känsligheten för likhet, och jag är överväldigad över hur bra det fungerar :)

Men, men. Ni som sitter o trycker på nåt liknande hör av er så vi andra kan jämföra.
Detta program fann jag genom att söka efter "compare image" på google

ANNONS
Götaplatsens Foto