Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag behöver hjälp med Canon EOS 10D - kornighet

Produkter
(logga in för att koppla)

madame_eve

Medlem
Det känns näst intill idiotiskt att fråga, samt att jag inte riktigt är säker på om detta är rätt tråd för denna fråga, men jag kommer verkligen inte på något mer jag kan testa för att förbättra det hela.

Jag sitter här med en Canon EOS 10D men bilderna blir så otroligt korniga.
Det händer ett fåtal gånger att kornen är minimala, men jag vill så väldigt gärna kunna få välja mellan korniga bilder eller ej.
Jag finner inget jag kan ändra vare sig av att pilla på kameran eller att läsa i handboken ( har dock vissa svårigheter med att läsa pga.. vissa hinder ).

Är det kanske objektivet som står för detta problem?

Så snälla alla tips och ideer är varmt välkomna och behövda.

Med tanke på att jag inte finner i din beskrivning något som beskriver hur bilden är tagen, antar jag att det beror på högt ISO-tal och underexponering.

Med kameran inställd på ISO 100 eller ISO 200 bör ge bilder som inte är gryniga. Kombinera detta med en korrekt exponering, d v s en exponering som inte behöver ljusas upp i efterhand, bör kornigheten kunna hållas i schack.

Några bildexempel vore bra, gärna med en beskrivning av vilka inställningar du haft.

Även jag tror på ett högt iso-tal kombinerat med en underexponering.

Ändra ISO

Det är antagligen ISO-talet som är inställt på 1600? Tryck på knappen DRIVE-ISO ovanpå kameran och ändra värdet till 100 el 200 med bakre ratten så blir det bättre kvalitet på bilden.

Antingen så är det ISO talet som är för högt eller så exponerar du fel.

Håll exponeringen så långt ut till höger som möjligt men inte för långt då blit högdagarna utfrätta.

Fotografera i RAW.

Oj beksrivningar hur de är tagna blir nog ganska svårt då jag ställer om kameran rätt ofta till olika bilder så allt är huller om buller då jag väl laddar ur minneskortet.

Men kornigheten är fortfarande mycket hög även om det är inställt ISO tal på 100 eller 200 och exponeringarna stämmer även de, jag har dessutom provat med olika inställningarna på färgupptaget och lite sådana saker.

Men tyvärr kan jag inte ge några exempel på bilder med sådant lågt ISO tal, då jag inte riktigt vet vilka som är vilka, då det heller inte är någon direkt jätte skillnad.

Men jag ska testa att sänka ISO talet lite under fotningar idag och ladda upp så får ni se lite hur det ser ut. Fotar samma motiv 2 ggr en gång lågt ISO och en gång högt ISO tal.

Men jag tackar er verkligen för hjälpen och hoppas på att se betydligt större skillnad nu då jag fotar och har denna vetskap.

madame_eve skrev:
Oj beksrivningar hur de är tagna blir nog ganska svårt då jag ställer om kameran rätt ofta till olika bilder så allt är huller om buller då jag väl laddar ur minneskortet.

Men kornigheten är fortfarande mycket hög även om det är inställt ISO tal på 100 eller 200 och exponeringarna stämmer även de, jag har dessutom provat med olika inställningarna på färgupptaget och lite sådana saker.

Men tyvärr kan jag inte ge några exempel på bilder med sådant lågt ISO tal, då jag inte riktigt vet vilka som är vilka, då det heller inte är någon direkt jätte skillnad.

Men jag ska testa att sänka ISO talet lite under fotningar idag och ladda upp så får ni se lite hur det ser ut. Fotar samma motiv 2 ggr en gång lågt ISO och en gång högt ISO tal.

Men jag tackar er verkligen för hjälpen och hoppas på att se betydligt större skillnad nu då jag fotar och har denna vetskap.

Inställnigarna för varje bild lagras i en Exif-info. Om du använder PS kan du se detta om du trycker Shift+CTRL+Alt+i när du har bilden framme.

Att du har ett lågt iso-tal betyder inte att bruset blir lågt. Exponeringen är även den mycket viktig. Vore fortfarande bra om du kunde plocka ut nån bild som du tycker är brusig, trots att du har ett lågt iso-tal. Sen bifoga den här så att man kan se hur bilden ser ut. Gärna både ett 100% utsnitt från PS och bilden i sin helhet.

madame_eve skrev:
Vad är det för skillnad med RAW?
Jag har nämligen aldrig fått lära mig det.

De två största fördelarna är att du bättre kan justera vitbalansen i efterhand, samt att du får mer utrymme för att justera exponeringen i efterhand. Dessutom får du ut maximalt med data från sensorn, vilket gör att du utnyttjar din kameras maximala potential.

ANNONS
Götaplatsens Foto