Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag går vilse i alla inställningsmöjligheter

Produkter
(logga in för att koppla)

Börje V

Aktiv medlem
I ett tidigare liv fotade jag med en Canon F1. Efter många år har nu jag aktiverat mitt fotointresse och köpt en Lumix LX100 II. Men jag fastnar och går vilse i alla möjliga inställningar och hur de tycks påverka varandra. Manualen ger inte heller mycket hjälp. Hur lär jag mig detta, hur hittar jag vägen framåt?

Youtube är nog din bästa vän i dessa sammanhang. Kika på någon grundlig genomgång eller en video som tar upp de mest relevanta inställningarna.

Ett tips kan vara att se en eller ett par videogenomgångar kring inställningarna i kameran:

Annars om det är grunder som hur slutartid, ISO och annat hänger ihop och fungerar så kan du kolla på en guide till det. Då behöver guiden inte vara till just din kamera.

Haha, hög igenkänning på detta. Det finns funktioner på min numer sålda 5D IV jag ännu inte har en aning om :D

Ett tips kan vara att se en eller ett par videogenomgångar kring inställningarna i kameran:

Annars om det är grunder som hur slutartid, ISO och annat hänger ihop och fungerar så kan du kolla på en guide till det. Då behöver guiden inte vara till just din kamera.

Tack. Gjort det till viss del redan. Men genomgångarna är mest gjorda för de som redan fotar digitalt. Vill egentligen bara hitta fram till några standardinställningar som jag lätt kan plocka fram allt efter situation

Kollade på lite bilder av kameran. Du väljer ju bländare på ringen på objektivet, då väljer den automatiskt tid om du ställer tidsratten på A. Så skulle jag har kört.
Eller så väljer du tid med tidsratten och ställer bländarratten på A. Eller så ställer du båda manuellt.
På baksidan väljer du ISO-tal, sen behöver du ju inte mer för att komma igång.
Som sagt, jag skulle ha kört bländarförval.

Kollade på lite bilder av kameran. Du väljer ju bländare på ringen på objektivet, då väljer den automatiskt tid om du ställer tidsratten på A. Så skulle jag har kört.
Eller så väljer du tid med tidsratten och ställer bländarratten på A. Eller så ställer du båda manuellt.
På baksidan väljer du ISO-tal, sen behöver du ju inte mer för att komma igång.
Som sagt, jag skulle ha kört bländarförval.

Tack! Att jag enkelt kan välja prio bländar- eller slutartid var ett viktigt skäl för mitt val av kameran. På funktionsringen har jag valt att lägga mätmetod (ögonigenkänning, spot eller annat val), funkar också jättebra. Om du har, tar jag gärna emot andra förenklande tips

Nej, jag har inga specifika tips, har aldrig fotat med Panasonic, är en Canon-typ, Men vissa basala grejer är ju ganska lika mellan kameror.

Jag fotograferar med mina digitala kameror (Nikon D850) ungefär som jag gör med mina analoga; jag ställer tid, bländare och iso och kör alltid raw. Så egentligen behöver man inte bry sig så mycket om det andra. Man kan lära sig att "glömma" resten som inte har någon större betydelse.

Koncentrera dig på grunderna, så löser det sig.

Jag fotograferar med mina digitala kameror (Nikon D850) ungefär som jag gör med mina analoga; jag ställer tid, bländare och iso och kör alltid raw. Så egentligen behöver man inte bry sig så mycket om det andra. Man kan lära sig att "glömma" resten som inte har någon större betydelse.

Koncentrera dig på grunderna, så löser det sig.
Tack! Det låter helrätt. Hur brukar du hantera fokus och ljusmätning? Har du några favoritinställningar?

I ett tidigare liv fotade jag med en Canon F1. Efter många år har nu jag aktiverat mitt fotointresse och köpt en Lumix LX100 II. Men jag fastnar och går vilse i alla möjliga inställningar och hur de tycks påverka varandra. Manualen ger inte heller mycket hjälp. Hur lär jag mig detta, hur hittar jag vägen framåt?

Ehrm, off topöic och kanske litet taskigt ,-) En Fuji X-T1 hade varit än bättre - lika stor som en F1 och reglage du känner igen. Gav mig lusten åter, så min F1 är en prydnad nu.
Enda du missar är den geniala spotljusmätningen och visarna som ger dubbel info; dels när det är "rätt", dels ju högre upp, desto mindre bländare. Detta behövs ju inte i en digital värld, men F1 är fin i det avseendet.

-J!

Ehrm, off topöic och kanske litet taskigt ,-) En Fuji X-T1 hade varit än bättre - lika stor som en F1 och reglage du känner igen. Gav mig lusten åter, så min F1 är en prydnad nu.
Enda du missar är den geniala spotljusmätningen och visarna som ger dubbel info; dels när det är "rätt", dels ju högre upp, desto mindre bländare. Detta behövs ju inte i en digital värld, men F1 är fin i det avseendet.

-J!

Jag tycker att det hade varit tacksam om vissa forumskribenter kunde ta bort kameraloggan de har för ögonen, som leder till att svaret alltid är samma märke och ofta även samma modeller. LX100 har både slutartidsratt och bländarring, plus ratt för exponeringskompensation. Det enda som inte finns som X-T1 har i den delen är en uppmärkt ratt enbart för ISO, men det kunde man ju inte ändra på en filmkamera under tiden heller (annat än för att exponeringskompensera bakvägen). Alla Fuji-modeller har inte alla rattar heller och alla Fuji-objektiv har inte bländarring, så om man får en full uppsättning beror helt på vad man kombinerar ihop.

I övrigt är det ju lika fullt med inställningar i Fujis kameror som vilken annan tillverkares som helst. Vill man verkligen ha något avskalat är det nog en Leica M, helst den utan skärm, man letar efter... Den stora skillnaden mot Fuji är väl den något sävliga motorzoomen på LX100: orna, där valfri systemkamera oftast har fysiskt kopplad zoomring, men det finns ju även objektiv med motordriven zoom till en del system.

Något X-T1 inte har är ett reglage för att välja sidförhållande, vilket finns på LX100.

-J!
Vilka minnen från F1-sökaren!!

Förenkla du behöver inte kunna allt. Jag har haft Panasonik LX3 och LX5 och satte mig aldrig in i alla menyer. Jag använder kameror så manuellt som det bara går. Ta reda på en funktion när du behöver den. Jag väntar nu in nästa generation och om den är dammtät kommer jag köpa kameran LX100III.

ANNONS
Götaplatsens Foto