jag körde mycket med kodak 100vs på analoga tiden. Bilderna i mitt travel galleri 2 från seychellerna är tagna med kodak 100vs bla. Från galleri 1 och från vietnamn är det lite bla men velvia,provia,kodak 100vs. Är det bilder med mycket blå himmel skarpa kontraster o ifall du gillar hög färgmättnad då tycker jag kodak 100vs är riktigt bra. Velvia är kanske bättre om det är mycket grönt i bilderna annars så föredrog jag kodak.
Däremot är det inte soligt utan lite mulet så tycker jag provia är bättre. Jag tycker att kodak 100vs funkar helt ok på människor bättre än velvia. Alla filmer har sina karaktärer o beror på vad du ska använda dom till för bilder. Jag skulle vilja sortera in dom så här
velvia=naturbilder
kodak 100vs=resebilder
provia= till männsikor samt vid mindre bra väder
till bröllop körde jag mest negativa filmer samt lite dia som provia/astia. Jag körde Haaselblad ett tag bla 200 serien. Hade optiken 50mm distagon, 80mm samt 200 om jag inte minns fel. Man tänkte till lite mer på den tiden eftersom varje rulle var bara 12 bilder om man körde 120 film. Jag körde med en ljusmätare från sekonic för att vara på den säkra sidan så man inte exponerade fel för överexponerar du dia mer än typ 1/3 så blir det inte bra, mer än så då är det kört. Det var lite sport på den tiden idag med digitalkameror o facit i hand(histogrammet) så är det betydligt enklare. Men att lärt sig exponera från diatiden är nyttigt för då har man verkligen fått tänka till o lära sig o det har man även nytta av idag på digitaltiden.
Har du en bra digitalkamera så skulle du kunna använda den som ljusmätare o checka exponeringen för idag är det verkligen inte billigt med film o framkallning med 120 film.
Ljudet från Hasselblad är magsikt (ploff) inget digitalt tjafs där inte.
Lycka till