Annons

Justera porträttbilder automatiskt

Produkter
(logga in för att koppla)

Lilla_jaaa

Medlem
Hej! Jag har tagit porträttfoton på ca 50 personer på en arbetsplats och sitter nu med de färdigredigerade korten framför mig. Eftersom de är tagna vid olika tillfällen har jag varit olika nära, så personerna är olika "stora" på mina bilder.

Nu efterlyser jag ett verktyg i Photoshop eller Bridge där bilderna automatiskt justerar sig till varandra och ändrar storlek, så att alla personer blir lika stora. Känns drygt att göra det manuellt på alla 50 bilder om det finns ett verktyg.

Är det någon som vet om det finns nåt sånt verktyg?

Hej! Jag har tagit porträttfoton på ca 50 personer på en arbetsplats och sitter nu med de färdigredigerade korten framför mig. Eftersom de är tagna vid olika tillfällen har jag varit olika nära, så personerna är olika "stora" på mina bilder.

Nu efterlyser jag ett verktyg i Photoshop eller Bridge där bilderna automatiskt justerar sig till varandra och ändrar storlek, så att alla personer blir lika stora. Känns drygt att göra det manuellt på alla 50 bilder om det finns ett verktyg.

Är det någon som vet om det finns nåt sånt verktyg?

Om nu "jag tror inte att det finns" är ett svar så blir det mitt svar. Jag har under alla år aldrig hört talas om ett verktyg som klarar av att göra en så pass manuell sak.

Jag tror du får bita i det sura och se det som en lärdom till nästa gång du ska plåta massporträtt. :)

Om nu "jag tror inte att det finns" är ett svar så blir det mitt svar. Jag har under alla år aldrig hört talas om ett verktyg som klarar av att göra en så pass manuell sak.

Jag tror inte heller att ett sådant verktyg finns, men det skulle kunna finnas, med tanke på alla enkla kameror som kan känna igen ansikten.

När du gör jobbet manuellt, om du nu måste, så skulle jag lägga litet jobb på att sätta upp miljön på skärmen så att du har stödlinjer att använda. Då tror jag det kan gå rätt fort.

Per.

Kan "Skript" under Arkiv vara det du söker?

Kan "Skript" under Arkiv vara det du söker? Välj sedan Bearbeta och välj vad som ska göras. Du kanske också måste skapa ett funktionsmacro som du aktiverar via denna.

Lightroom har väl annars den funktion du efterlyser där du kan grupper bilder för att sedan efterbehandla alla efter en och samma mall.

Kan "Skript" under Arkiv vara det du söker? Välj sedan Bearbeta och välj vad som ska göras. Du kanske också måste skapa ett funktionsmacro som du aktiverar via denna.

Lightroom har väl annars den funktion du efterlyser där du kan grupper bilder för att sedan efterbehandla alla efter en och samma mall.

Automatisering är alltid bra, men det kräver bilder som ser likadana ut. Annars funkar det inte så bra. Vad jag förstår är ingen bild lik den andra i den här fallet.

Automatisering är alltid bra, men det kräver bilder som ser likadana ut. Annars funkar det inte så bra. Vad jag förstår är ingen bild lik den andra i den här fallet.

Och jag läste det som om det fanns tillräckligt med likhet mellan de 50 porträtten för att kunna använda batch behandling, åtminstone till viss del.

Finns nog nån funktion, samma som man använder när man låter PS arrangera bilder i panorama, som staplar likadana bilder ovanpå varandra. Har inte möjlighet å kolla nu men kanske senare under kvällen. Om alla sitter likadant bör de nog fungera.

Är det verkligen så jobbigt att beskära 50 bilder manuellt, det tar ju inte mer än 5-10 sek per bild.

ANNONS
Götaplatsens Foto