Annons

Kärvande kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Hallå!

Min kulled(Manfrotto 488RC2), som är bara ett par veckor gammal har börjat kärva som f-n. Lossar man ratten så håller den kvar D200+300/4 utan vidare... :(

Vad göra? Det står i manualen att man inte ska smörja o greja. Är det bara att returnera tro?

/Hasse

Om du inte behandlat den oanständigt/fördjävligt ska den ju inte göra så.

Står det att man inte ska smörja beror det nog på att glidytorna är av teflon eller något annat liknande, och då ska man ju inte smörja. Reklamera låter nog som det bästa alternativet.

Spring in till en affär som säljer manfrotto och fråga lite snällt om deras åsikt.

Jag köpte också en ny 488RC2 här på vårkanten, men den var trög redan från början.
30D + 70-200 2.8 och den rörde sig inte en milimeter.
Jag skickade tillbaks den till cyberphoto, och fick en ny efter några dagar.
Jag tycker du ska reklamera.

Ska bli kul och höra kommentaren. Har en likadan och upplever den ganska trög, svårjusterad och som Du säger "vill inte släppa". Inte alls rolig och fota med även om min verkar en anings bättre på och släppa jämfört med Din.
Blir den inte bättre efter ett tags användade så blir det nog ett annat märke !!
///Leif

Oj, skulle varit tydligare, sorry!
Har inte varit så noga med val av smörjmedel. men jag har gjort en kombo av att lossa skruvar och smörja metallgängorna med "rätt mycket" cykelolja. Själva kulan har fått en "liten dos" efthand som denna olja trängt sej in via muttrar osv. OBS! Jag har ej smörjt kulan.

Leffe_ESSB skrev:
Ska bli kul och höra kommentaren. Har en likadan och upplever den ganska trög, svårjusterad och som Du säger "vill inte släppa". Inte alls rolig och fota med även om min verkar en anings bättre på och släppa jämfört med Din.
Blir den inte bättre efter ett tags användade så blir det nog ett annat märke !!
///Leif

Fick den utbytt utan vidare. Nu får jag hoppas att den nya håller.

Jag gjorde en liten iaktagelse som jag inte vet om den har nån betydelse men, den nya kulan är svart(eloxerad?), den gamla var obehandlad så när som på "skaftet" upp till plattan.

/Hasse

Min "kula" är oxå svart ! Ska fortsätta kolla och se hur min utvecklas. Har dessutom konstaterat att det finns en kladdig tunn substans av okänt märke.
//leif

ANNONS
Götaplatsens Foto