Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa 70-300 utan VR - ok lr fyfy?

Produkter
(logga in för att koppla)

jeens

Aktiv medlem
Är på g att köpa ett 70-300 objektiv och undrar vad ni tycker om bildstabilisering, vara eller inte?
Priset på Tamrom´s varianter skiljer rätt mycket, 149euro utan och 399euro med stabilisering.
Vad bör man välja?

mvh jens

Jag tror att det är lite mer skillnader än bara stabilisering som skilljer, det brukar vara så i alla fall.
Men jag kan inte säga att det är så.

Objektivet med stabilisering är en helt ny konstruktion, som helt enkelt är bättre på ALLT jmf den gamla. Det kvittar om du fotar från ett 15kgs stativ, den nya är skarpare i alla fall. Lägg sedan till stabilisering ovanpå det så är skillnaden precis så stor som priskillnaden kan sägas visa.

Det du förlorar är halv-makro, vilket kan vara kul. Frågan är om det väger upp bara.

Finns inte Tamron-objektivet billigare i Sverige? Japanfoto har den i lager för 3600.

Jovisst är det bättre pris i Sverige MEN nu är ju kronan tokstark jämfört euro så det tar bort lite ändå.
Cyberfoto har 3790kr på hemsidan.
Jag hamnar ju även på tullavgift då jag köper från Sverige.

Så man ska alltså satsa på VR modellen?

mvh jensa

I samtliga 70-300 fall, vare sig det är Nikkor, Tamron eller Sigma är den bildstab bättre på alla sätt. Helt annorlunda optik helt enkelt. Nikkor och Tamron är bäst i detta fall.

Då blir det att besöka den lokal butiken och försöka få ett gott pris på Tamron´s stabiliserade variant snarast...

Tack för alla svar!
mvh jens

Som sagt, Sigmas och Tamrons billigaste 70-300 är fyfy i allra högsta grad :)

Jag skulle nog vilja säga att de är de sämsta objektiven från etablerade tillverkare man kan köpa just nu till och med.

ANNONS
Götaplatsens Foto