Annons

Köpa bärbar - tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

tritub

Aktiv medlem
Är grymt sugen på att köpa bärbar dator, då min stationära börjar sacka. Dock vill ja ha en som är välutrustad för en glad amatör som älskar att fota! Någon som har ett tips? Maxpris 10.000

Stor hårddisk, mycket RAM.

Kanske kan vara lämpligt att testa datorn i en affär så att det är bra skärm.

Du måste nog ställa upp fler krav innan du kan börja välja. Vad får den väga osv.

Skaffa kataloger från dustin, dell, inwarehouse m.fl. och kör med uteslutningsmetoden.

tritub skrev:
Är grymt sugen på att köpa bärbar dator, då min stationära börjar sacka. Dock vill ja ha en som är välutrustad för en glad amatör som älskar att fota! Någon som har ett tips? Maxpris 10.000

för 10k så får det nog bli en desktopreplacement med vanlig icke mobile processor. Typ som denna... dock är ju hddn sölig och sådär... så det borde gå att hitta bättre än denna men detta är ett exempel.

OBS: BEHÅLL skärmen du har till din stationära.

http://www.theclickstore.se/product...cerunner&utm_medium=PPC&utm_campaign=Prisjmfr

Senast ändrad:
tritub skrev:

Kika på begagnade thinkpad i T serien (de har 3 års garanti)

Tackar och bockar för alla tips! Har insett att IBM Thinkpad kanske vore lämpligt.. den på dustin verkar nice.
Hur ställer ni er till DELL datorer?

tritub skrev:
Tackar och bockar för alla tips! Har insett att IBM Thinkpad kanske vore lämpligt.. den på dustin verkar nice.
Hur ställer ni er till DELL datorer?

Usch häda inte :) haha.

Ställ en thinkpad jämte en del så förstår du : )

Jag såg 2 bra beg thinkpads på blocket. T-serien bra mkt bättre än den ifrån dustin.

Lite svårt att ge tips om du inte anger fler önskemål. Är visserligen ingen expert men kan drista mig till att ge några synpunkter då jag själv letar. Jag vill ha mobilitet (liten lätt), bra internminne, bra batteritid, DVDRW, WLan och bra skärm på mellan 1280x800 till 1400x1050.
Några jag har tittat på är ASUS, LG, Sony Vaio och Dell Latitude 600 serien. Är inte imponerad av Thinkpad. Kraftigt överprissatt och med ibland gammal teknoligi. Vaio är också något högre i pris men då ingår en del mjukvaror, grym design och senaste teknologin. Man bör dock se upp med en del billigare modeller med kass prestanda och batteritid. ASUS är gedigna och bra på verkligen portable maskiner. LG kommer starkt med grym design, senaste teknilogin mycket internminne (1GB standard, se andra länken) och jäkligt bra batteritid. Visserligen måste man väl ta tillverkarens uppgifter med en nypa sallt men ändå. MVH, Niclas

http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200510/28/20051028101538_MD032/20051028101538_MD032.dbp.asp

http://testcentret.idg.se/test/datorer/barbara/

geronimo13 skrev:
Usch häda inte :) haha.

Ställ en thinkpad jämte en del så förstår du : )

Jag såg 2 bra beg thinkpads på blocket. T-serien bra mkt bättre än den ifrån dustin.

Nja.. Dell har blivit lite av Microsoft.. Man bara ska klaga på att det är dåligt, även om det fungerar bra. Har själv en Dell 8600 inspiron som fungerar utmärkt och har så gjort sedan 1½ år tillbaka då jag köpte den.

Ingen som funderar på en bärbar mac? Tycker att deras iBook är små och smidiga att ha med ute hos kund. Men PowerBook har mer prestanda. Hmm.. Deras skärmar ska väl vara rätt bra?

/Patrik (ej MAC användare ännu)

jag funderar på en powerbook12"/15" eller en iMac 17", var inne och pillade på dom på AppeCenter idag, blev rätt såld på hur snyggt OS X var. Frågan är bara, vågar man chansa på en mac?

Efter att ha levt med PC hela livet, och aldrig kunnat vara säker på när XP skall tappa bort några systemfiler nästa gång så det måste ominstalleras, och att jag jämt måste omformattera för att hålla uppe prestandan ställer jag mig snarare motfrågan:

"När jag nu snart börjar med digitalfoto, vågar jag fortsätta att köra PC?"

IBM har ju sålt av hela laptopverksamheten till Asien (Kina?). Vet flera företag och myndigheter som funderat på att avbeställa datorerna just därför, men har faktiskt inte hört något om några kvalitetsförsämringar. kanske någon annan här vet mer? IBM har i alla fall varit väldigt välbyggda och ergonomiskt genomtänkta hittills.

Fujitsu-Siemens har annars fått fina omdömen båda på sina stationära och sina laptop:ar.

MAC är ju fint, men förhållandevis dyrt för den prestandan man får. Dock kan det ju faktiskt vara värt en del att få tjusigt och stabilt aluminiumhölje, och hårdvara utan några som helst konflikter med mjukvaran. Skulle nog hellre köpa en stationär MAC, där finns det mer kräm att hämta!

Det kommer att hända en hel del med batteritiderna under det kommande året, när bränslecellerna kommer på allvar (om det nu är viktigt).

Vad sägs om 12-15h drifttid med en laddning bestående av 10 cl metanol? :)

Vänta tills i vår, då ska det komma nya ibookar med bättre skärm, bättre prestanda (intel) och lägre pris. Dvs. om rykten på nätet har rätt..

ANNONS
Götaplatsens Foto