Annons

Köpa dator! Vad skall jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lennart Sindahl

Avslutat medlemskap
Jag skall byta ut min stationära skrivbords-PC och denna gång vill jag välja något som är "riktigt bra" (utan att det kostar skjortan!) när det gäller att jobba med bilder. Vad skall jag tänka på när det gäller dator och skärm???? Mycket tacksam för råd!
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Hur mycket får den kosta och hur stor skärm vill du ha? Ska du processa stora mängder stora råfiler eller redigerar du bara enstaka jpeg-bilder?
 

Lennart Sindahl

Avslutat medlemskap
Tja, kosta, det där e svårt..oftast köper jag lite dyrare än jag från början tänkt mig!!! Vad får man för 10.000 resp 15.000 totalt med dator o skärm?

Jag jobbar inte med mängder av bilder men klart mer än enstaka blir det definitivt och jag fotar oftast i raw.
 

Henriiik

Ny medlem
kanske detta kan var något ?

jag köpte en ny atationär på On off i helgen

6.450 kr + 1.000 kr för 22 widescrenn skärm till

ACER M5201-PR7S

l dator med 1 TB lagringsutrymme. Prestanda som hanterar kontorsprogram, spel och film galant.
Dölj information


Processor AMD Phenom9550x4
Internminne 4GB
Minnestyp
Hårddisk 1000 GB
Grafikkort ATI HD4650
Grafmin eget-Ink del 1024/2431
Ut-gångar grafikkort
Ljudkort

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/fProdList?readform&markID=20-90-20&start=1&count=20
 

hlse

Aktiv medlem
Jag skall byta ut min stationära skrivbords-PC och denna gång vill jag välja något som är "riktigt bra" (utan att det kostar skjortan!) när det gäller att jobba med bilder. Vad skall jag tänka på när det gäller dator och skärm???? Mycket tacksam för råd!
Vad du behöver är processorkraft och så mycket minne som du har råd till. Därtill 64 bitars windows för att kunna utnyttja mer minne än 4 GB. Lagring: börja med 1 TB i form av 2 diskar. Lägg inte bilder och operativsystem på samma HD. Det går att lägga till mer efter hand i form av både interna och externa HD.
I skärm kanske du ska fundera på 24 tum eftersom de börjar bli rätt hyfsade i pris.
 

geronimo13

Aktiv medlem
För 15000 kr kan man få en iMac 24".

Inte ideal för foto arbete, mkt mer för pengarna i ovanstående setup + bra mkt enklare att uppgradera minne, sätta i fler diskar osv. En 24" imac för 15.000 så får du bara 2gb minne vilket är lite.

En imac 24" på applestore kostar ca 16 med 4gb och de ska ha 10 tusen (!) för att uppgradera det till 8gb...
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Bra stationär

Jag har just beställt ny dator. Tänkte först gå över till Mac med en Mac Mini eftersom jag då kan använda min skärm och allt som jag redan har. Men det blev PC istället, kravet var "tyst och bra", då blev det en Pyrotech Silent Intel, något modifierad, 4 Gb RAM t ex. Ser fram emot den och tror jag blir riktigt nöjd.
 

zanoii

Aktiv medlem
Mjo om man ska köpa 2st 4gb moduler men det är aningen onödigt när man kan få 6st 2gb moduler för en bråkdel.
Fast ska du jämföra priser så får du åtminstone jämföra samma produkt. 8st 1GB-pinnar kan du få skitbilligt, men nyttan med dem är begränsad eftersom det antagligen inte finns så många moderkort med åtta minnesplatser.

2st 4GB-moduler är det du får på Applestore, och de kostar svinmycket oavsett var du köper dem, punkt.
 

atotowi

Aktiv medlem
Om du tänkt att jobba med bilder så skulle jag säga att en bra skärm inkl kalibrerings/profileringsverktyg är viktigare än avancerad CPU och mycket minne. Jag skulle säga lägg 5-7000 på en bra skärm, 1-2 tusen på ett profileringsverktyg och 5-7000 på datorn. har du profileringsverktyg så kan du lägga dom pengarna på PCn.

Sen bör man tänka på förvaring/backup av bilder.
Jag använder en bärbar PC med Core 2 Duo processor och 2GB minne och upplever inte att prestandan är nåt problem. Jag anser att det är viktigare att man har en bra skärm som är profilerad/kalibrerad så att man vet vilka färger man jobbar med. Det spelar ju ingen roll hur fort man kan jobba om det ändå blir fel.
 

geronimo13

Aktiv medlem
Fast ska du jämföra priser så får du åtminstone jämföra samma produkt. 8st 1GB-pinnar kan du få skitbilligt, men nyttan med dem är begränsad eftersom det antagligen inte finns så många moderkort med åtta minnesplatser.

2st 4GB-moduler är det du får på Applestore, och de kostar svinmycket oavsett var du köper dem, punkt.

Ja därav försvinner stor del av värdet av en Imac i detta sammanhanget. Ett moderkort med 6 platser är inga problem att hitta idag.
 
ANNONS