Annons

Köpa laserskrivare, max 3.000

Produkter
(logga in för att koppla)
Ulf -> Med en bra bläckstråleskrivare anpassad för fotoutskrifter kan du inte se skillnad på en beställning av digitalbilder från ett fotolabb och din egna utskrift. Du kan vid många fall få en bättre utskrift på din egna bläckskrivare då du har möjlighet att justera bild för bild eller kanske använda olika färgprofiler till olika typer av kort.

Jag misstänker att du inte har provat någon av de nyare bläckstråleskrivarna? Bläckstråleskrivare torkar inte igen om de de används regelbundet.

Och som tidigare sagts så används bläcktråleskrivare för provtryck därför att färgåtergivningen är så korrekt som möjlig. Dessa skrivare är ofta inte några monsterskrivare som kostar tiotusentals kronor utan ett par tusen brukar räcka.

Det är mycket möjligt att du har rätt

Mickael men jag har dålig erfarenhet av bläckstråle men som jag sagt tidigare det var några år sen jag hade någon, o dom har säkert blivit bättre

Japp! Jag har också dåliga erfarenheter av gamla bläckstråleskrivare - van vid fula ränder vid utskrifter och helt åt helsike fel färger. Men den senaste digitalkamera-boomen har gjort gott för bläckstråleskrivarna! :)

Okej, men säg såhär då.

Hon behöver inte kunna skriva ut bra bilder men:

* Man ska inte behöva byta en massa patroner hela tiden, helst aldrig :p

* Den ska vara billig i drift och snabb.

Hon ska väl mest skriva ut recept och liknande men man ska kunna se vad det är på bilden.

Förresten, måste man ha en massa patroner till laserskrivare också ?

Jag har precis köpt en KonicaMinolta 2400w färglaser. Fungerar alldeles utmärkt till grafik och till viss del även bilder. Använder den för att göra kurshäften. Bilderna blir bra, men inte lkika bra som med en bläckstråle. Men de är helt klart dugliga. Som fotograf har man kanske lite andra krav på bilderna, men jag skulle nog vilja säga att det räcker gott och väl till svensson som vill ha bilder på barnbarna, eller barnen.

Med rätt papper blir det dessutom klart bättre. Jag använder 160 gram och det finns även speciellt glättat för laser.

Nackdelen är väl att när man väl skall till att byta toner, så kostar det rejält, men det är ändå, sett ur utskriftskostnad/ark billigare än en bläckstråle.

Okej.
Mja, alltså jag är inte så insatt på det här med skrivare.

Men som det har vart med patronerna till den andra skrivaren så har den torkat ihop flera gånger och nu orkar dom inte köpa nya patroner för 200-300 :- varje gång.

Alltså, slippa byta patroner och skit hela tiden, hyffsad kvalitet på bilderna, men endast "barnbarn-bilder"-kvalitet.
Hur många papper räcker en en "sats" i en laserskrivare ?

KonicaMinolta 2400w (som fick bäst i test av en datortidning nyss), levereras med tonerkassetter för ungefär 1500 sidor. I en färglaser finns 4 olika tonerkassetter Gul, Magenta, cyan och svart. Dessa brukar finnas i olika storlekar, och ponera att du behöver byta alla 4 samtidigt (knappast troligt) men 3 st (C,M,Y) högkapacitets kostar 1600:-/st och räcker till 4500 sidor, en svart kostar 1000:-

Så kostnaden för en sida ligger på ca 1,30:- Men det är med den vanliga 5% täckningsgraden.

Vill man snåla lite, så kan man köpa vanliga kasetter, dessa räcker till 1500 utskrifter och kostar 950:-, vilket ger en kostnad på ca 2,50:- med 5%..

Att skriva ut en 20x30 kostar nog en 15-20:-

Sen tillkommer ett trumbyte, men på KM 2400w så sker detta först efter 45000 sidor, vilket gör att man kanske hellre köper en ny skrivare ;)

Men man slipper köpa bläckpatroner hela tiden och man slipper oroa sig för att det ska torka mellan gångerna.

Klart är att det är billigare att framkalla hos labbet, men det kan samtidigt vara rätt skönt att kunna få bilden medetsamma.

ANNONS
Götaplatsens Foto