Annons

Köpråd av Nikon systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

rillle32

Ny medlem
Hej!!

Har funderingar på att byta kamera då min Nikon D90 börjar bli lite till åren och börjar strula lite då och då. Budgeten just idag ligger på 7-8000kr för bara huset.

Nu har jag lite olika modeller jag funderar på och skulle behöva lite råd/hjälp i mitt val. Jag fotograferar mestadels detaljbilder av "döda" ting alltså inte mycket rörliga bilder.

Idag har jag några olika objektiv varav två av dem är fullformatsobjektiv. Eftersom jag inte idag har råd med en ny Nikon D610 går mina funderingar så här:

* En begagnad Nikon D600
* En ny Nikon D7100
* Spara lite till och köpa en ny Nikon D7200

Vad har jag att tjäna på de olika valen och hur hade ni tänkt?

Tacksam för råd. / Richard
 
Nu skrev du inget om vilka objektiv du har osv men en D71/D7200 kan ju nyttja alla ev objektiv du redan har.

Ska du upp på fullformat så finns det ju en risk för byten även där vilket drar iväg i pengar.

För min egen del vart det en D7200 och den plus lightroom klarar det mesta. Rörliga motiv i dåligt ljus kan vara en utmaning dock där fullformat har det lättare tack vare större ljusinsläpp
 
beror en hel del på vad man fotograferar och vad man har behov av. Om vi utgår ifrån D7100 som jag själv har, så fungerar den utmärkt och har man ingen nytta av bättre buffer och inbyggt wifi så behöver man inte gå till D7200. D600 har bättre brusegenskaper på högre ISO som alla FF, ger ju också lite snävare skärpedjup om man nu ser det som en fördel eller nackdel, det är inte alla som föredrar FF så som sagt beror väldigt mycket på. Alla förslagen är bra så det blir inte någon katastrof vad du än väljer
 
Jag hade gått på D7200 alla dagar i veckan.

Jämfört med D7100 har den bättre och känsligare autofokus och betydligt bättre iso-egenskaper. Dessutom är ju wifi något som åtminstone jag värdesätter.

Budgetmässigt så ligger den ju lite över. Den sjönk precis under 10 000 på prisjakt och just nu gäller ju också Nikon Cashback på 950, så den kostar 9000 kr.

Angående D600 så är den lite större och buffligare än D7200, om det är bra eller dåligt får ju var och en bedöma.
 
Jämfört med D7100 har den bättre och känsligare autofokus och betydligt bättre iso-egenskaper. Dessutom är ju wifi något som åtminstone jag värdesätter.

Skillnaderna i autofokus och iso-prestanda är ytterst marginella, i alla fall om man fotar RAW. Fotar man JPEG så ger Expeed 4-processorn i D7200 bättre brusreducering.

De största fördelarna som D7200 har mot D7100 är buffertstorleken (D7100:ans akilleshäl) och inbyggd WiFi. Visst kan man få WiFi i D7100 för några hundralappar om man köpter en WU-1, men med den monterad så försvinner vädertätningen.
 
Skillnaderna i autofokus och iso-prestanda är ytterst marginella, i alla fall om man fotar RAW. Fotar man JPEG så ger Expeed 4-processorn i D7200 bättre brusreducering.

De största fördelarna som D7200 har mot D7100 är buffertstorleken (D7100:ans akilleshäl) och inbyggd WiFi. Visst kan man få WiFi i D7100 för några hundralappar om man köpter en WU-1, men med den monterad så försvinner vädertätningen.


Jag var faktiskt tvungen att dubbelkolla detta med iso igen, och du har rätt. Jämför man testbilderna på DP Review så är det ju klart stor skillnad på jpeg, men betydligt mindre på raw.

Angående autofokusen så klassas ju D7200 som -3EV och den andra som -2EV (väl?). Hur stor skillnad det faktiskt gör kan jag inte säga, men ett problem jag ofta upplever på min D90 är att den har ganska svårt att hitta fokus i dunkel belysning så för mig hade det varit en prioriterad parameter i valet.
 
Nu skrev du inget om vilka objektiv du har osv men en D71/D7200 kan ju nyttja alla ev objektiv du redan har.

Ska du upp på fullformat så finns det ju en risk för byten även där vilket drar iväg i pengar.

För min egen del vart det en D7200 och den plus lightroom klarar det mesta. Rörliga motiv i dåligt ljus kan vara en utmaning dock där fullformat har det lättare tack vare större ljusinsläpp

De obejktiven som jag har idag är två fasta 85 och 50mm 1,8 till FF. Sedan har jag ett zoom 18-200 men inte till FF. Så visst skulle det bli en extrakostnad om jag skulle behöva köpa ett nytt zomm till FF okså. Men är beredd att spara ihop till det om det skulle vara så att FF är att föredra.

Sedan värdesätter jag autofokusen en hel del. Något jag haft svårt med på min D90 ibland. Så det talar för 7200 om jag fattat rätt. Jag tar nästan uteslutande i Raw.

Att vädertätningen försvann med WIFI sticka på 7100 visste jag inte. Men det är ju givetvis en nackdel. SEdan är det ju som Petter skrev att man kan hitta den för 9000 med Nikons cashback och då är ju inte skillnaden så jättestor.

Kollar man på prisjakt så hittar de en på Netonet för 9500kr men som är tillbakalämnad av kund. Funderar på om cashback gäller även den. Isåfall är man helt plötsligt nere på 8500kr.

Att köpa en begagnad kamera som 600 tar lite emot. Så ett köp av 600 skulle vara om den är så mycket bättre än de andra.
 
ANNONS