Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd för kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Är på jakt efter en ny kamera. Dom det står emellan är olympus e-p3, parasonic gx1 och fuljifilm x100.
Dom två första är ju mer lika varandra medan x100 är med fast objektiv. Men jag vill ha en kamera jag kan ha ett tag utan att känna att den blir gammal. Och jag tror den fina optiken i fuljifilm samt att den är så välbyggd får vara med och slåss med dom andra två. Fördelen med dom andra är ju att man kan byta objektiv. Men jag är kluven.. Så lite råd tas gärna emot..

Kameras användningsområde är framför allt att den ska vara med så mkt som möjligt. Och foto som tas är allt ifrån gatan till bilder med vänner och liknande.

Har även tittat lite på olympus nya E-M5 OM-D. Men den är i dyrast laget för min budget. Givetvis om den är hästlängder före mina andra alternativ. Så får jag ju överväga att tänja lite på budgeten. Vill som sagt ha en kamera jag kan känna att jag har mkt glädje med.

Tacksam för er synpunkter.
 
Mjoo.. men samtidigt är om-d(har iof inte sett den live) och g3 inte direkt kompakta av sig. Och då har jag förlorat lite av poängen jag hade ifrån början. Hade inte olympus e-p3 varit ute så länge som den varit. Så hade jag nog inte tvekat. Men nu är man rädd för att man kommer tycka den kännas föråldrad väldigt kvickt. Och det är ju inte så kul bär man lägger upp 8000kr.

Inte lätt det här! :)
 
Mjoo.. men samtidigt är om-d(har iof inte sett den live) och g3 inte direkt kompakta av sig. Och då har jag förlorat lite av poängen jag hade ifrån början. Hade inte olympus e-p3 varit ute så länge som den varit. Så hade jag nog inte tvekat. Men nu är man rädd för att man kommer tycka den kännas föråldrad väldigt kvickt. Och det är ju inte så kul bär man lägger upp 8000kr.

Inte lätt det här! :)

Jag förstår, men eftersom du nämnde att om-d är ett alternativ så kommenterade jag priset på den. Jag tycker att e-p3 är orimligt dyr, den börjar bli lite daterad.
 
Flagships eller snäppet billigare

Ska du ha nyaste teknik med de bästa bildresultaten är det OM-D som gäller, ifall du prioriterar video så blir det istället DMC-GH2.

Om du kan acceptera att gå ner ett steg på skalan, så har du t.ex. E-PL3 & E-PM1 från Olympus och t.ex. DMC-GF3 från Panasonic. De pengar du prutar på kameran, kan du lägga på objektiven istället.

Du skriver att kameran ska vara med mycket, i så fall bör du ta med EVF i bilden, antingen inbyggd som i G3/E-M5 eller som tillbehör till PEN/GX1. Prislappen upp till G3/E-M5 minskas då.

OM-D har i stort sett samma formfaktor som den största av PEN-modellerna och blir faktiskt mindre om du behöver en EVF i tillbehörsskon på PEN.

PEN E-P3 har ju varit Olympus "flaggskepp" bland deras spegellösa och som alltid haft en premium-prislapp. Med den efterfrågan det är på E-M5, så lär det dock dröja innan vi ser en justering neråt. Men som sagt, Panasonic har ju visat upp två premium-zoomar, så en matchande avancerad vädertätad modell kommer nog till Photokina i september.
 
Jag vill ändå påpeka att även om E M 5 just nu är på topp, åtminstone bland m43, så skall man inte tolka det så att det är, för vanlig fotografering, hästlängder. Om du inte skall ha absolut maxad ISO i m43 så är alla nuvarande m43 bra nog ur bildkvalitetssynpunkt. Mycket handlar om handhavande. Jag är dock lite frågande till pristaket - GX-1 plus X zoomen 14-42 ligger väl runt 7600:-, Fuji X-1 ligger på 10.000:- och EM5 är inte mycket över det. I spannet upp till 10-11.000:- finns mycket att välja på.
 
Hallå igen!

Nu har den inhandlats! Det blev en OM-D till sist! Första intrycket är wow! Tack för alla er råd å synpunkter!
 
ANNONS