Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

lasse bus

Medlem
Väljer mellan Nya Tamron SP90 f2,8 alternativt Sigma 105 f2,8
Vad säger ni därute?
.......... lasse
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Lite skillnad är det

Kollade för skojs skull på DXO photolab och deras tester. Om jag har valt rätt objektiv så är enl deras test Tamron objektet aningen skarpare... Har själv dock numer inget av dem. För ett antal år sedan använde jag eller min fru ett Tamron 90 mm och vi tyckte det var mycket bra. Finns nyare versioner numer och kanske också ännu bättre. https://www.dxomark.com/
 

LinsLucas

Aktiv medlem
De flesta här skulle nog säga Tamron framför Sigma. Jag har själv ett Sigma 105/2,8 och är nöjd. Det vanligaste argumentet mot Sigmas glugg brukar vara att AF är seg. Själv fotar jag mest blommor som är hyggligt stilla, jag använder stativ och manuell fokus, och då är det inga problem.

Vad har du för kamera? En del Nikon-kameror kan ha problem med AF på Sigma-objektiv.
 

lasse bus

Medlem
De flesta här skulle nog säga Tamron framför Sigma. Jag har själv ett Sigma 105/2,8 och är nöjd. Det vanligaste argumentet mot Sigmas glugg brukar vara att AF är seg. Själv fotar jag mest blommor som är hyggligt stilla, jag använder stativ och manuell fokus, och då är det inga problem.

Vad har du för kamera? En del Nikon-kameror kan ha problem med AF på Sigma-objektiv.
Jag fotar med Nikon D750, och avser att ge mig på blommor samt småkryp.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag håller mig till Nikon. 105/2,8 VR. Men det är jag det.
Om man inte behöver autofokus för makro finns det många manuella alternativ till lägre kostnad. Dock är det praktiskt att ha ett tele med AF och VR som går hela vägen ner i makro 1:1, som är skarpt och ljusstarkt. Med telekonverter får man ytterligare förstoring eller längre arbetsavstånd.
 
ANNONS