Annons

Köpråd, Nikon D3200

Produkter
(logga in för att koppla)

Bassti

Medlem
Hej!
Jag är nybörjare som vill kunna ta bra bilder på min son när han spelar hockey och möjligheten att filma är en plus. Min budget ligger ungefär 6000-7000kr. Jag har kännt på både Nikon och Canon och tycker att de ligger lika bra i handen.

Jag undrar vad Ni tycker om dessa?
Nikon D3200 18-55VR + 55-300VR finns på Mediamarkt för 6490:
eller
Canon eos600d 18-55 + 75-300 också på MM för 5990:- (står inte vilken objektiv)

Eller nåt annat.
Med vänlig hälsning,
Sebbe

För att fota hockey så vill du ha tillgång till ljusstark optik.
Antingen en zoom 70-200/2,8 eller fast optik som 85/1,8 eller 105/2 eller 135/2.
Ingen av dessa fasta uppräknade objektiv 85, 105 eller 135 funkar med D3200 eftersom den kameran saknar AF-motor.

Dessutom vill man ha en bra AF o där är väl inte D3200 den skarpaste kniven i lådan även om den kanske kommer att hinna med.

Att filma med en DSLR oavsett tillverkare ger en riktigt dålig AF, som dessutom blir sämre desto mörkare det är.
Kanske Sony är bättre på AF under filmning men jag vet inte. Du får hoppas att ngn annan skriver en rad om Sony.

AFS 85/1,8 G brukar komma med inbyggd autofokusmotor ;-). Därtill till ett mycket humant pris.

Inget av instegskiten ger professionell prestanda men som start fungerar det och bra familjealbumsbilder kommer det bli. 70-200/2,8 och sådant ligger ju långt utanför budget. Alternativet är såklart att titta på begagnade D7000 och liknande.

Problemet är att man troligtvis kommer vilja ha en 2,8-zoom o dessutom är det, det mest lämpliga alternativet till sådan fotografering.
24-70 borde vara för kort.
Sigmas 50-150 skulle kunna vara ett alternativ, men den finns inte till Sony. Sen har jag ingen aning om hur snabb AF är på det objektivet.
Kvar är 70-200/2,8 men det kostar en hel del pengar. Trösten är att dels är de vanliga begagnade o dels är de lättsålda i många år framöver.