Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K-objektiv och K10D Ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

storm

Aktiv medlem
Fick precis svar från teknisk helpdesk på pentax.com dom skulle vidarebefodra mitt mail till development.
Detta var vad jag fick som svar:

Thank you for your enquiry.

We will forward your email to the development department.
Also there is a list of supported lenses in the instruction manual together with
remarks about the older lenses.
If the lens is not listed or states a remark then it's very good possible that
an issue like yours can occur.
If the manual states that the lens is fully supported then there might be a
fault within the camera and in that case we suggest that you return the camera
to your dealer.

I hope that your question has been answered to your satisfaction.
Should you have further questions regarding this matter, please do not hesitate
to contact us again.

When replying, please make sure this email is included.

With kind regards,


Wim van Kleef
Pentax Digital Camera Support Team
 

BoEk

Aktiv medlem
Den som har svaret på problemet är Daniel Nordling, se hans inlägg 2007-01-19.
Det är helt rätt som han skriver. Det är inget fel på kamerorna, möjligtvis konstruktionen att man inte mäter ljuset med full bländaröppning när man använder sig av bändarringen. Samt också när bländarringen används går ljusmätningen från flersegmentsmätning ner till centrumvägd mätning eller om man valt spotmätning. Har märkt vid noggrann koll med min K100D att kameran väljer dubbelt så lång tid vid bl.22 med användande av bländarring jämfört med läge auto. Kameran kan alltså inte mäta rätt, när bländaren är så liten. Man får bara tänka på detta och kompensera vid små bländare om man nu använder sig av manuella objektiv.
Pentax kommer ju aldrig att erkänna att dom har missat detta vid konstruktionen.
 

lunma

Aktiv medlem
Gunnar, om det är ett konstruktionfel så är det väl fel på kameran? K10 väljer mer än dubbelt så lång tid även vid bl 8 (centrumvägd mätning) på bl 22 är det i storleksordningen 3-4 ggr. Jag använder ett FA objektiv för jämförelserna.

/Mats
 

storm

Aktiv medlem
efterjusteringarna som jag får göra med en K110:a är helt Ok. något enstaka snäpp hit o dit, det kan man lära sig.
Såsom K10D sticker iväg i mätningen är "out of controll"
 

BoEk

Aktiv medlem
Allt handlar om pengar. Jag misstänker att om Pentax hade tillverkat kamerorna, så att de mäter ljuset med full bländaröppning, när bländarringen används, hade nog tillverkningskostnaderna blivit alltför höga, pga en mer avancerad konstruktion. Kamerorna hade kanske blivit svårsålda. Nu har man gjort en kompromiss och ett försäljningsargument, så att Pentaxägare med gamla objektiv kan använda dessa, (hjälpligt) på deras nya digitala kameror. Helst vill nog Pentax naturligtvis, att man köper och använder deras nya DA-objektiv.
 

lunma

Aktiv medlem
Det är ju inte fråga om någon ny teknik/funktion, ist D och Ds har ju funktionen. På min Ds stämmer det.

/Mats
 

Mats Öberg

Aktiv medlem
Provade med en FA 35/2 också. Stor skillnad på tidsvärden i A läget mot grön knapp och bländarring, vid F22. Märkbar (oacceptabel) skillnad vid F2, men underexponerat i stället. Mätt mot samma ljuskälla.

Kameran mäter alltså fel nedbländat oavsett optik.

Har ni börjat skicka in era ex. till Pentax? Jag tänker göra det. Får rassla lite analogt medans man väntar........:)
 

lunma

Aktiv medlem
Jag tänker nog vänta lite. Jag vill ha ett svar från Pentax om vad jag ska använda för kamera under tiden som den är på rep. Det vore ju även bra om de kunde tala om vad felet beror på, det verkar ju beröra ganska många, det är ju många inlägg på DP. Det vore ju bra om de kunde fixa till det i Linköping istället för att skicka våra kameror till Tyskland.

Roland som har bra kontakt med Pentax kanske kan ge lite mer info.

/Mats
 

holmbo

Aktiv medlem
Jag pratade med Pentaxfolket idag på Dustin-expot. Dom håller på att undersöka saken. Dom läser också trådarna här i i forumet vilket förhoppningsvis är bra så att dom ser att flera har problem. Så man får väl hoppas att det löser sig.

Jag beställde i alla fallen K10D idag!

//Lars ;-))
 

Mats Öberg

Aktiv medlem
holmbo skrev:


Jag beställde i alla fallen K10D idag!

//Lars ;-))
Härligt. Kameran är ju kanon även för smolket i bägaren med grön knapp-mätningen. Det som är lite tokigt är att Pentax går ut med infon att samtliga K-fattade objektiv samt M-42 optik med adapter är kompatibla och så visar det sig att det inte förhåller sig så.

Jag har en K-optik och två M42-optiker som jag hade siktat in mig på att kunna använda, så jag känner mig faktiskt lite snuvad.

// Matte
 

holmbo

Aktiv medlem
Det var så jag kände också. Jag har en hel del gammal optik också men den går ju att använda ändå om man gör lite egen huvudräkning i kombination med fullöppningsmätning och manuellt läge!

//Lars ;-)
 

Lage

Aktiv medlem
Jag har precis skaffat en K10D och kan konstatera att den också mäter fel i M-läge.
En ska som jag märkt som jag inte sett någon skriva här (med reservation för att jag missat nåt) är att i bra ljusförhållanden blir bilder med liten bländare överexponerade, medan det i svagt ljus är tvärtom, bilder med liten bländaröppning blir underexponerade. Nån fler som sett detta?
Om jag vrider bländarringen i förhandsgranskningsläge kan jag konstatera att den inte mäter nån skillnad på små bländraöppningar i svagt ljus, ca 11 och nedåt.
Samma fenomen på alla mina manuella gluggar:
PENTAX-A 1:2,8 28mm
PENTAX-M 1:1,7 50mm
TAKUMAR 1:2,5 135mm
Tokina 1:5,6 400mm

28:an mäter helt OK i A-läge.
En annan sak jag märkt är att man inte får vara för snabb med gröna knappen efter en exponering. Det verkar som man måste vänta tills bilden skrivits till minnet innan man kan mäta på nytt.
Det blir att lämna tillbaka kameran i väntan på att den blir färdigutvecklad.
Trist.
 

PederD

Aktiv medlem
Det är inte bar K10D som mäter fel...

Det är inte bar K10D som mäter fel, även min DL mäter fel.
Testade med mitt FA 50/1.4 i manuellt bländarläge samt mitt helmanuella Chinon 135/2.8. Båda underexponerar kraftigt på bländare 22.

/Peder
 

johanni

Aktiv medlem
En sak jag inte lyckats tyda ut av denna tråden...
Gäller detta fel bara när objektivets bländarring står i A läge eller gäller det också om man mäter ljuset i nedbländat läge?

Johan
 

Lage

Aktiv medlem
johanni skrev:
En sak jag inte lyckats tyda ut av denna tråden...
Gäller detta fel bara när objektivets bländarring står i A läge eller gäller det också om man mäter ljuset i nedbländat läge?

Johan
Står objektivet i A-läge funkar det fint, det är när man ställer bländaren manuellt på optiken och låter kameran ställa in exponeringen m.h.a. "gröna knappen", d.v.s. den bländar ner och mäter, som det funkar mediokert. Åtminstone för mig är det så.
 

Mats Öberg

Aktiv medlem
Precis, och det gäller alla optiker jag provat. Även F och FA. Alltså inte enbart gamla K och M optiker. M42 optikerna likaså, förstås.

// Matte
 
Senast ändrad:

storm

Aktiv medlem
Lage
Det är precis som du skriver. ( Tror jag nämde det på sid 1-2 eller liknande.)
I ljussvaga miljöer, tex en skrivbordlampa mm så märker man knappt någon skillnad på exponeringarna från 11 o neråt. Men i solljus är det stor skillnad.

Peder/ spännande att din kamera underexponerar istället på höga bländarvärden.
 

Lage

Aktiv medlem
storm skrev:

I ljussvaga miljöer, tex en skrivbordlampa mm så märker man knappt någon skillnad på exponeringarna från 11 o neråt.
Antar att du också menar att man inte får någon skillnad på bländare & tid från bländare 11 till 22? Jag kanske var otydlig tidigare, men det är så jag menar. exponeringarna/bilderna blir det stor skillnad på, mer och mer underexponerade.
 

johanni

Aktiv medlem
hmm underligt provade lite snabbt i lördags kväll och tyckte exponeringen fungerade utmärkt, får prova lite mer noga i dagsljus och i andra miljöer. Objektiven jag använde var gamla M42 där jag själv bländade ner och använde gröna knappen för att ställa in rätt tid, vilket alltså även lyckades. Provade med lite olika från bländare 4 till 22.
 
ANNONS