Annons

Kalibrera kameran för dina objektiv själv

Produkter
(logga in för att koppla)
Känns lite onödigt att lägga över 500:- på en pappbit med linjal som man lätt kan fixa själv.

Men bra video för att visa hur man gör :)

Focal har jag testat men programmet fungerar inte med min 7D. Väldigt dålig support också så det var bortkastade pengar för min del.

Focal verkar intressant, men jag tänker att kalibrera med ögat i många fall skulle kunna vara bättre än en mjukvara som ska förstå skärpa, men jag kanske tänker fel där. Däremot funkar tydligen inte focal med mac.

Focal verkar intressant, men jag tänker att kalibrera med ögat i många fall skulle kunna vara bättre än en mjukvara som ska förstå skärpa, men jag kanske tänker fel där. Däremot funkar tydligen inte focal med mac.

http://www.reikan.co.uk/focalweb/in...-mac-new-release-for-os-x-10-7-510-8-support/

Focal har jag testat men programmet fungerar inte med min 7D. Väldigt dålig support också så det var bortkastade pengar för min del.

Ska fungera med 7D
http://www.reikan.co.uk/focalweb/index.php/why/requirements/

/Stefan

Focal

Har kört Focal på 5D2,5D3 och 7D med mycket bra resultat.
Det finns några grundläggande skillnader på programmen.
Focal ställer om och tar bilder med respektive microjustering i kameran
för att hitta den optimala inställningen (för 5D3 dock halvautomatiskt ännu).
Det verkar inte gå att direkt att översätta via en linjal eftersom testresultaten inte ser
helt linjära ut.Men om man är beredd att testa sin kamera på alla microjusteringssteg
från -20 till +20 så borde man kunna åstadkomma samma resultat bortsett från att Focal
också analyserar resultaten plus att du i ex 5D3 skall justera i båda brännviddsändarna på zoomar.Finns också en del annat i Focal som att hitta den skarpaste bländaren för ditt objektiv,
kolla om alla fokuspunkterna mäter likadant, hitta damm på sensorn etc.Kan vara lite krångligt att kalibrera speciellt med långa telen då Canon rekommenderar att testa på 50x brännvidden.ex 50 =2,5m 400mm=20m. Manualen lämnar en del i övrigt att önska.
Tips. Sätt upp kameran så stabilt som möjligt rikta den mot den medföljande kalibreringspappret.
Kalibrera genom att flytta utskriften inte kameran använd inte belysning som flimrar.
Försökte bif. ett test för 7D och 70-200/2,8 .pdf men det var för stort 333k (max 100k ! på FS)
så det blev en bild istället därav kvaliteten.

Bilagor

• focal test7D70200.jpg
    focal test7D70200.jpg
    11.1 KB · Visningar: 1,825
Intressant ämne..

Men jag skulle vilja ha hur man justerar in sina objektiv till kameran på Nikon.. Har en D200, där min 50mm beter sig som den ska, men min 35-70 2.8D tycker jag inte lägger skärpan där den borde.. Har inte lästa alla länkar & kommentarer hel noga då det handlar om Canon..

Tror du får lämna in den på verkstad. D200 kan inte mikrojustera.

/Stefan

Alla stavfel beror inte mig utan på Tapatalk.

FoCal verkar intressant. Någon som testat på Canon 50D eler 5D mk II? Försökte läsa men blir inte riktigt klok på vad som skljer de olika versionerna. Vad är det man missar med FoCal standard jämfört med FoCal Plus?

Kolla

FoCal verkar intressant. Någon som testat på Canon 50D eler 5D mk II? Försökte läsa men blir inte riktigt klok på vad som skljer de olika versionerna. Vad är det man missar med FoCal standard jämfört med FoCal Plus?

Utan att blir alltför dryg så är det oftast enklare att läsa hela tråden innan man frågar.
50D skall fungera med helautomatisk justering.Har kört 7D(aut.),5D2 och 5D3(man.) med mycket gott resultat.Setupen kan vara riktigt stökig (undvik Liveview på 5D3,programmet hänger sig,dom skall fixa buggen men har ännu ej gjort det).
Kommer dock här efter alltid köra microjusteringskalibreringen.

Det finns många features i Pro men dom du nog behöver är:

AF Consistency men framför allt Aperture Sharpness

Beroende lite på hur petig du är.

Bör och bör. Jag har sen billigaste och kör med 5D mk3

/Stefan R. Nilsson
Alla stavfel beror på Tapatalk

Programmet i sig verkar förtroendeingivande men det är för många variabler som påverkar af vad det verkar. JAg får olika AF-justeringsvärden beroende på fokusavstånd, om man har t ex en zoom så är det ytterligare en variabel. Jag får också olika värden beroende på färgtemp på ljuset jag fotar i. Allt detta gör att man skulle vilja ha ett uttbyggt system för AF-justeringen i kameran och inte bara ett värde som idag.

Här har jag skrivit lite om det:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=147741

Sigma kommer med en USB-docka till sina nya objektiv där man ska kunna ställa olika värden för olika fokusavstånd, då har man kommit en bra bit på väg!

Nu efter uppdatering till senaste versionen så fungerar faktiskt även mitt program. Är dock missnöjd med supporten jag inte fick.

Om man nu har en lite enklare kamera (Nikon D5100) som inte har den här fiffiga inställningsmöjligheten i menyn, hur gör man då? Måste man lämna in den på service för att få autofokusen justerad eller är det helt omöjligt?

ANNONS
Götaplatsens Foto