Annons

kalibrera Philips

Produkter
(logga in för att koppla)

jouni

Aktiv medlem
Jag har Philips 200W6 platt skärm. Jag är jättenöjd med bilden på den. Jag tackar Martin Agfors i denna forum det hjälp jag fick när jag valde skärmen. Men jag säljer lite bilder och skulle kanske behöva kalibrera den.

Finns det någon här som har samma skärm och som har kalibrerat denn. Hur gick det till ? Kommer man i närheten av WYSIWYG. Jag är inte ute efter en perfect exakt kalibrering, därför att jag tror att kalibrerings möjligheterna i denna skärm är begränsade.

Jouni

jouni skrev:
Jag är inte ute efter en perfect exakt kalibrering, därför att jag tror att kalibrerings möjligheterna i denna skärm är begränsade.

Tror att du missuppfattar lite vad en skärmkalibrering innebär. På den typ av skärmar som du har görs egentligen ingen kalibrering, alltså någon form av inställning av skärmen. Däremot görs en profilering, alltså en undersökning av hur skärmen visar färger.

Denna profilering används på två sätt, dels laddas en kurva in i ditt videokort som påverkar hur bilden ser ut på din skärm i alla program. För mer avancerade program, som t ex Photoshop, kan man också utnyttja den skärmprofil som är en beskrivning av hur färgerna ser ut. Genom denna beskrivning kan Photoshop justera färgerna för att kompensera för eventuella fel.

Så inom de begränsningar som din skärm har för de färger den kan visa kan du få ett bra resultat även på en skärm utan inställningsmöjligheter med en riktig skärmkalibrator.

MVH/Stefan

Tjäna Stefan ! Vet ej om du kommer ihåg mig, jag är din elev från Fotoskolan ( 83-85). Svaret gick lite över min förstånd. Jag ställer frågan annorlunda.

Utan att göra någonting med den här skärmen, vad tror du hur mycket annorlunda är min bild jämfört till en dyrare skärm som går att kalibrera optimalt. Och hur nära kommer man med min skärm och profilering, till en väl kalibrerat skärm.

Jag säljer lite bilder till Skansen och hade dålig skärm. Så bilderna från trycket såg inte bra ut. Sen jag köpte bättre skärm och behandlade bilderna en gång till. Men jag är fortfarande osäker hur kommer dom se ut efter trycket. Du får lite uppfattning kanske, om jag ger en länk till några bilder. Ha det bra Stefan ! Jouni

http://outdoors.webshots.com/album/549739724zpDUXI

jouni skrev:
Tjäna Stefan ! Vet ej om du kommer ihåg mig, jag är din elev från Fotoskolan ( 83-85).

Hallå, det var länge sedan. Kul att höra från dig här.

Svaret gick lite över min förstånd. Jag ställer frågan annorlunda.

Utan att göra någonting med den här skärmen, vad tror du hur mycket annorlunda är min bild jämfört till en dyrare skärm som går att kalibrera optimalt. Och hur nära kommer man med min skärm och profilering, till en väl kalibrerat skärm.

Jag säljer lite bilder till Skansen och hade dålig skärm. Så bilderna från trycket såg inte bra ut. Sen jag köpte bättre skärm och behandlade bilderna en gång till. Men jag är fortfarande osäker hur kommer dom se ut efter trycket. Du får lite uppfattning kanske, om jag ger en länk till några bilder. Ha det bra Stefan ! Jouni

För mig ser dina bilder OK ut i färgbalans, men lite grå i kontrasten. Jag tror att du får ett bättre resultat med en skärmkalibrator, men framförallt att du kan lita på skärmen mera. Sedan har du ju möjlighet att kolla de bilder som jag använder för att kolla skärmen på men webbplats, www.profiler.nu/kursdok.html

Stefan

Tack Stefan

Det var tröstande ord. Den här skärmen som jag köpte kanske har begränsade möjligheter att kalibrera, men den räcker eftersom jag säljer bilder vid sidan om.

Jag kan inte låta bli att konstatera, att jag uppskattar jättehögt att vi i detta forum har tillgång till dina kunskaper. Tack Stefan och ha de bra, Jouni

ANNONS
Götaplatsens Foto