Annons

Kamera för barn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mala_

Aktiv medlem
Hej,

mina barn, 7 och 9 år gamla, har bägge två visat intresse för att fotografera. Så för att jag skall få plåta ifred utan att dom ska låna min kamera varje gång jag tar upp den, så tänkte jag skaffa dom varsin enkel och relativt billig digitalkamera. Nån som har något tips på en sådan? Dom skall som sagt vara ganska enkla att använda, får inte kosta för mycket, leverera hygglig bildkvalité och kunna synkas med Macen.
Något förslag?

/Måns

Problemet med kompakter är att inte särskilt många är gjorda för att "tåla stryk".

Såg att du har en D70. Om barnen redan brukar låna den varför inte köpa något begagnat? En D100 är ju stabil och totalt kompatibel med allt du har. Tröttnar barnen har du ett bra reservhus.

Mina barn har genom åren ofta lånat mina systemkameror (och varit försiktiga). Först på senare år har jag köpt en kompakt "till familjen". Själv använder jag den aldrig.

Det är ju himla mycket roligare för dina barn om bilderna blir bra och chansen att lyckas är ju mycket större med en bra kamera.

/AnWi

Om du kan hitta en kompakt där man inte behöver gå in i "blomläge" för att ta rejäla närbilder är det ett plus. Min erfarenhet är att barn gärna plåtar nära och jättenära, på leksaker och mjukisvänner, uppbyggda Lego-miljöer tex i deras lilla värld - landskap och vidder imponerar inte på barn...

Min son fick en enkel Olympus (tusenlapp typ) för några år sedan men han reagerade ganska snabbt på att den är för långsam, tar inte bilden exakt då han trycker - då är det jättesvårt att få den bild de velat ha. Så det lönar sig för fotointresset att kosta på sig lite mer och köpa en med snabb blixtuppladdning, snabb påslagning och "ingen" exponeringsafördröjning. Kika på begagnatmarknaden.

Tack för tipsen. Tror att jag försöker sikta in mig på en kompaktkamera; när min dotter håller i min D70 ser den väldigt klumpig ut i hennes små händer. Men är kompaktkamerorna mindre robusta än systemkamerorna rent generellt?

Största svagheten hos en D70 är nog blixten, som ser ut att kunna brytas rätt lätt. Svagheten hos kompakter jag sett gå sönder har varit luckan före objektivet - ta en utan några rörliga delar om du kan.

Kikade just på Nikons D40 - där har man en kamera som även mindre barn kan hantera utan problem skulle jag tro. Klart lätt och smidig, men funkar bra även i vuxna händer. Robust eller inte är svårt att säga, den kostar ju runt 6000 så - beroende på barnen - så kanske man vill börja med något klart billigare.

clindh skrev:
Största svagheten hos en D70 är nog blixten, som ser ut att kunna brytas rätt lätt. Svagheten hos kompakter jag sett gå sönder har varit luckan före objektivet - ta en utan några rörliga delar om du kan.

Kikade just på Nikons D40 - där har man en kamera som även mindre barn kan hantera utan problem skulle jag tro. Klart lätt och smidig, men funkar bra även i vuxna händer. Robust eller inte är svårt att säga, den kostar ju runt 6000 så - beroende på barnen - så kanske man vill börja med något klart billigare.

Javisst, sen hittar man inte en enda AF-S-glugg i kameraväskan längre :)
Eller så måste man övertala frugan att alla gluggar måste bytas till AF-S :)

/AnWi (with a bunch of screw-driver lenses)

Mala_ skrev:
Hej,

mina barn, 7 och 9 år gamla, har bägge två visat intresse för att fotografera. Så för att jag skall få plåta ifred utan att dom ska låna min kamera varje gång jag tar upp den, så tänkte jag skaffa dom varsin enkel och relativt billig digitalkamera. Nån som har något tips på en sådan? Dom skall som sagt vara ganska enkla att använda, får inte kosta för mycket, leverera hygglig bildkvalité och kunna synkas med Macen.
Något förslag?

/Måns
Billig kamera för barn finns inte som jag ser det. Men en som jag kan rekomendera är Olympus Mju 720 SW. Den skall tåla fall från ca 1,5 meter plus att den är vattentät ner till 3 meter. En perfekt barnkamera. levererar inte toppklass i bildresultat men ger klart godkänt bildresultat.

ANNONS
Götaplatsens Foto