Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kamera för v-hänta?
- Trådstartare Damm på sensorn
- Start datum
Eveningstar
Aktiv medlem
Det finns nog helt enkelt för liten marknad.
Ken Rockwell har på sin sida en bild där han använder en testversion av en vänsterhänt kamera
http://www.kenrockwell.com/
En F100 som Nikon sen kom fram till att de inte skulle procucera.
Ken Rockwell har på sin sida en bild där han använder en testversion av en vänsterhänt kamera
http://www.kenrockwell.com/
En F100 som Nikon sen kom fram till att de inte skulle procucera.
Jeppe
Aktiv medlem
Hehe.. den där diskutionen var uppe för något år sedan..
Göran Segeholm efterlyste en vänsterhänt Nikon.. så det fick man ju fixa..
http://www.fotosidan.se/forum/showt...perpage=20&highlight=vänsterhänt&pagenumber=3
Göran Segeholm efterlyste en vänsterhänt Nikon.. så det fick man ju fixa..
http://www.fotosidan.se/forum/showt...perpage=20&highlight=vänsterhänt&pagenumber=3
PMD
Aktiv medlem
Ja, det verkar inte vara några större problem för vänsterhänta att använda en högerhäntanpassad kamera, eller att köra en vanlig bil där man växlar med högerhanden.Eveningstar skrev:
Det finns nog helt enkelt för liten marknad.
Jag kan bekräfta att det är ganska lätt att lära sig använda sin ohänta hand. Jag är högerhänt och fick lite ont i handen av muskörande för några år sen, så jag bytte helt sonika till att köra musen med vänsterhanden. Det tog mellan en och två veckor att vänja mig, och nu känns det konstigt varje gång jag försöker använda högerhanden.
Jag tror därför att vänsterhänta fotografer helt enkelt inte har problem med hur kameror är gjorda. En högerhänt fotograf skulle inte heller ha några problem om kamerorna var spegelvända under förutsättning att det var normalutseendet.
PD
defiant
Aktiv medlem
PMD skrev:
Ja, det verkar inte vara några större problem för vänsterhänta att använda en högerhäntanpassad kamera, eller att köra en vanlig bil där man växlar med högerhanden.
PD
OT
i högerstyrda billar får högerhänta växla med vänsterhand, och det verkar ju funka för dom oxå. gäller de som inte har automat-låda i bilen.
Det varierar nog rätt mycket mellan individer. Jag har problem med nacken som sannolikt hänger ihop med för mycket musande. Jag gav mig den på att jag skulle gå över till att musa med vänstern. Men det gick helt enkelt inte! Jag höll faktiskt ut i två månader med musen i fel hand åtta timmar om dagen, men den sista dagen kändes lika onaturlig som den första. Nu har jag ett minitangentbord utan numerisk del istället för att få musen närmare kroppen.PMD skrev:
Jag kan bekräfta att det är ganska lätt att lära sig använda sin ohänta hand. Jag är högerhänt och fick lite ont i handen av muskörande för några år sen, så jag bytte helt sonika till att köra musen med vänsterhanden.
Med dagens elektroniska kameror tycker man det vore en lätt match att åtminstone montera en extra avtryckare för vänsterhänta. Pionjären som tar det steget skulle säkert sälja bra.
abbe-l
Aktiv medlem
jimh skrev:
Det varierar nog rätt mycket mellan individer. Jag har problem med nacken som sannolikt hänger ihop med för mycket musande. Jag gav mig den på att jag skulle gå över till att musa med vänstern. Men det gick helt enkelt inte! Jag höll faktiskt ut i två månader med musen i fel hand åtta timmar om dagen, men den sista dagen kändes lika onaturlig som den första. Nu har jag ett minitangentbord utan numerisk del istället för att få musen närmare kroppen.
Jag har samma problem med nacken jag fick på jobbet en "Mousetrapper" låter lite mer perverst än vad det är
Abbe
En sån här? Usch, såna hade alla tanter på mitt förra jobb. Jag kommer ihåg att det var en betydande stressfaktor bara att titta på när de använde den.abbe-l skrev:
Jag har samma problem med nacken jag fick på jobbet en "Mousetrapper"
alf109
Aktiv medlem
Prolemet är väl inte huruvida man är vänsterhänt eller inte, utan vilket öga man tittar med. Jag tillhör en förhållandevis liten skara som tittar med vänster öga. Detta kan ställa till med problem eftersom sökaren ofta sitter så att man måste ha kameran tvärs över ansiktet (och näsan). Eftersom jag även använder glasögon är det faktiskt ganska många kameror som jag inte kan använda (åtminstone inte om jag vill se hela sökarbilden), så detta ÄR faktiskt ett ganska stort problem.
Det är faktiskt inte så ovanligt.alf109 skrev:
Jag tillhör en förhållandevis liten skara som tittar med vänster öga.
Jag är själv högerhänt och vänsterögd. Tycker inte det är problematiskt, annat än att det blir lite mer näsfett på skärmen. Då är det värre med gevärsskyttet.
MattiasL
Aktiv medlem
Jag är också vänsterhänt, åtminstone till viss del, men för mig handlar det mesta om vana. Nu skulle jag få stora problem att hantera en vänsterkamera, liksom en vänsterfiol, vänsterbas eller vänstergitarr. Skriva med höger går inte heller bra. Iofs vet jag inte om jag tycker att min Nikon FA är särskilt högerhänt. Både fokus och bländare ligger ju i vänstergreppet. Bara avtryck, frammatning och slutartid i högerhanden. Kanske därför jag trivs så bra med den.
erro.se
Aktiv medlem
jimh skrev:
En sån här? Usch, såna hade alla tanter på mitt förra jobb. Jag kommer ihåg att det var en betydande stressfaktor bara att titta på när de använde den.
Min sambo har en sådan, och hon är såååå nöjd med den. Själv blir jag tokig om jag tvingas använda något dylikt!
P.S. Hon är ingen tant
Zoso
Aktiv medlem
PoS skrev:
Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att det är kameror för högerhänta som inte finns. Är själv v-hänt och uppskattar att allt som kräver precision görs med vänsterhanden, dvs zoom och fokusering. Har jag fel?
Håller med, är också vänsterhänt och ser det som en stor fördel
Lars Johnsson
Aktiv medlem
alf109 skrev:
Prolemet är väl inte huruvida man är vänsterhänt eller inte, utan vilket öga man tittar med. Jag tillhör en förhållandevis liten skara som tittar med vänster öga. Detta kan ställa till med problem eftersom sökaren ofta sitter så att man måste ha kameran tvärs över ansiktet (och näsan). Eftersom jag även använder glasögon är det faktiskt ganska många kameror som jag inte kan använda (åtminstone inte om jag vill se hela sökarbilden), så detta ÄR faktiskt ett ganska stort problem.
Jag fick byta från höger till vänster öga tidigare i år när jag blev dålig i ögat och fick operera det. Jag tyckte det gick lätt och redan efter en dag så var det inga problem
alf109
Aktiv medlem
Lars Johnsson skrev:
Jag fick byta från höger till vänster öga tidigare i år när jag blev dålig i ögat och fick operera det. Jag tyckte det gick lätt och redan efter en dag så var det inga problem
Mitt problem är att jag både är vänsterögd och använder glasögon, detta eliminerar ganska många kameror om man vill se hela sökarbilden, tro mej, jag har erfarenhet