Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för v-hänta?

Produkter
(logga in för att koppla)
tur att man en e vänsterhänt och har en vänsterhänr kamera, ser ut som om man var tvungen att läsa allt spegevänt då.. är menyerna på den modellen spelgelvänd oxå??

Eveningstar skrev:
Det finns nog helt enkelt för liten marknad.
Ja, det verkar inte vara några större problem för vänsterhänta att använda en högerhäntanpassad kamera, eller att köra en vanlig bil där man växlar med högerhanden.

Jag kan bekräfta att det är ganska lätt att lära sig använda sin ohänta hand. Jag är högerhänt och fick lite ont i handen av muskörande för några år sen, så jag bytte helt sonika till att köra musen med vänsterhanden. Det tog mellan en och två veckor att vänja mig, och nu känns det konstigt varje gång jag försöker använda högerhanden.

Jag tror därför att vänsterhänta fotografer helt enkelt inte har problem med hur kameror är gjorda. En högerhänt fotograf skulle inte heller ha några problem om kamerorna var spegelvända under förutsättning att det var normalutseendet.

PD

PMD skrev:
Ja, det verkar inte vara några större problem för vänsterhänta att använda en högerhäntanpassad kamera, eller att köra en vanlig bil där man växlar med högerhanden.

PD

OT

i högerstyrda billar får högerhänta växla med vänsterhand, och det verkar ju funka för dom oxå. gäller de som inte har automat-låda i bilen.

PMD skrev:
Jag kan bekräfta att det är ganska lätt att lära sig använda sin ohänta hand. Jag är högerhänt och fick lite ont i handen av muskörande för några år sen, så jag bytte helt sonika till att köra musen med vänsterhanden.
Det varierar nog rätt mycket mellan individer. Jag har problem med nacken som sannolikt hänger ihop med för mycket musande. Jag gav mig den på att jag skulle gå över till att musa med vänstern. Men det gick helt enkelt inte! Jag höll faktiskt ut i två månader med musen i fel hand åtta timmar om dagen, men den sista dagen kändes lika onaturlig som den första. Nu har jag ett minitangentbord utan numerisk del istället för att få musen närmare kroppen.

Med dagens elektroniska kameror tycker man det vore en lätt match att åtminstone montera en extra avtryckare för vänsterhänta. Pionjären som tar det steget skulle säkert sälja bra.

jimh skrev:
Det varierar nog rätt mycket mellan individer. Jag har problem med nacken som sannolikt hänger ihop med för mycket musande. Jag gav mig den på att jag skulle gå över till att musa med vänstern. Men det gick helt enkelt inte! Jag höll faktiskt ut i två månader med musen i fel hand åtta timmar om dagen, men den sista dagen kändes lika onaturlig som den första. Nu har jag ett minitangentbord utan numerisk del istället för att få musen närmare kroppen.

Jag har samma problem med nacken jag fick på jobbet en "Mousetrapper" låter lite mer perverst än vad det är :) men den kan jag varmt rekomendera iofs har jag inte provat den för bildredigering ännu

Abbe

Jag är vänsterhänt men har inga problem med kamerorna som dom ser ut. Däremot om dom vore spegelvända så skulle jag nog få problem...

Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att det är kameror för högerhänta som inte finns. Är själv v-hänt och uppskattar att allt som kräver precision görs med vänsterhanden, dvs zoom och fokusering. Har jag fel?

Vänsterhänt

Jag är vänsterhänt, det enda riktiga, men har det någon betydelse, jag håller kameran med båda händerna, vilken hand som gör vad spelar väl ingen roll, har aldrig funderat på om kameran är för vänster eller högerhänta(felhänta).

Prolemet är väl inte huruvida man är vänsterhänt eller inte, utan vilket öga man tittar med. Jag tillhör en förhållandevis liten skara som tittar med vänster öga. Detta kan ställa till med problem eftersom sökaren ofta sitter så att man måste ha kameran tvärs över ansiktet (och näsan). Eftersom jag även använder glasögon är det faktiskt ganska många kameror som jag inte kan använda (åtminstone inte om jag vill se hela sökarbilden), så detta ÄR faktiskt ett ganska stort problem.

Jag är också vänsterhänt, åtminstone till viss del, men för mig handlar det mesta om vana. Nu skulle jag få stora problem att hantera en vänsterkamera, liksom en vänsterfiol, vänsterbas eller vänstergitarr. Skriva med höger går inte heller bra. Iofs vet jag inte om jag tycker att min Nikon FA är särskilt högerhänt. Både fokus och bländare ligger ju i vänstergreppet. Bara avtryck, frammatning och slutartid i högerhanden. Kanske därför jag trivs så bra med den.

jimh skrev:
En sån här? Usch, såna hade alla tanter på mitt förra jobb. Jag kommer ihåg att det var en betydande stressfaktor bara att titta på när de använde den.

Min sambo har en sådan, och hon är såååå nöjd med den. Själv blir jag tokig om jag tvingas använda något dylikt!

P.S. Hon är ingen tant :)

PoS skrev:
Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att det är kameror för högerhänta som inte finns. Är själv v-hänt och uppskattar att allt som kräver precision görs med vänsterhanden, dvs zoom och fokusering. Har jag fel?

Håller med, är också vänsterhänt och ser det som en stor fördel :)

alf109 skrev:
Prolemet är väl inte huruvida man är vänsterhänt eller inte, utan vilket öga man tittar med. Jag tillhör en förhållandevis liten skara som tittar med vänster öga. Detta kan ställa till med problem eftersom sökaren ofta sitter så att man måste ha kameran tvärs över ansiktet (och näsan). Eftersom jag även använder glasögon är det faktiskt ganska många kameror som jag inte kan använda (åtminstone inte om jag vill se hela sökarbilden), så detta ÄR faktiskt ett ganska stort problem.

Jag fick byta från höger till vänster öga tidigare i år när jag blev dålig i ögat och fick operera det. Jag tyckte det gick lätt och redan efter en dag så var det inga problem

Testade idag att kika med vänsterögat. Nikon verkar inte gilla vänsterögda människor. På FA:n får man frammatningsreglaget i ögat och på F100 har man näsan rakt på fokuspunktväljaren. Med lite träning kanske man kan välja punkt med näsan.

Lars Johnsson skrev:
Jag fick byta från höger till vänster öga tidigare i år när jag blev dålig i ögat och fick operera det. Jag tyckte det gick lätt och redan efter en dag så var det inga problem

Mitt problem är att jag både är vänsterögd och använder glasögon, detta eliminerar ganska många kameror om man vill se hela sökarbilden, tro mej, jag har erfarenhet :)

ANNONS
Götaplatsens Foto