Annons

Kamera och väder

Produkter
(logga in för att koppla)

trixy

Aktiv medlem
Hej
Har funderat hur kameran tar det om man bor i norrland... ;o)
Menar vi säger det är minus 10-15 grader ute och man vill fota.. Kan inte vara bra för kameran att åka upp och ner ur en kameraryggsäck... Hur gör man för att klara att ta kort i kyla? Att klara kameran för att inte gå sönder.. ur en väska där det är varmt till kyla och in i värmen igen...

Det finns flera trådar om samma sak här, kan löna sig att göra en sökning. Kortfattat så skadar kylan i sig sällan kameran, men den kan göra att kameran känns långsammare och så lär batteriernas effekt minska. Det senare har dock inte jag märkt av, kanske för att jag inte varit ute så långa perioder i ett sträck, endast ett par tre timmar i gången, och använder dubbla batterier. En lustig detalj jag märkte sist då jag var ute och fotade med stativ, var att ir-fjärrkontrollen knappt fungerade alls. Kan ha att göra med batterierna det också...

Det som däremot kan skada är kondens som uppstår på den kalla kameran när du tar in den i värmen igen. Ett bra tips är att slänga in kamera och objektiven i en lufttät påse innan du tar in den och låter den "tina upp" där inne innan du tar ut den. Då eliminerar du risk för kondens som kan skada elektroniken i både kamera och objektiv. (Det här gjorde inte jag de första gångerna jag var ute i sträng kyla med kameran. Den funkar fortfarande utmärkt men det är väl ändå bäst att ta det säkra före det osäkra).

jag bor i norrland och det är inget problem att ta kameran ur väskan fram och åter, om du inte har en uppvärmd väska !? annars är det ju samma temp i väskan.

Förbannat trött på diskussionen om att ta in kameran i värmen frän minuskylan ute. Den behöver inte viras in i varken handdukar eller plastpåsar. Om ni är en räddhågsen svensk så gör det gärna för att må bättre. Vi lär ju vara ett av de mest ängsliga folken i världen.
Sanningen är att kondens lägger sig på utsidan av kameran. Ett tunnt lager fukt på alla kalla ytor. Irriterande om man vill ta bilder direkt man kommer in men inte skadligt för kameran. Alla som använder glasögon känner till fenomenet.
Detta kan lika gärna uppstå i tropikerna när man går från en kall luftkonditionerad restaurang i Singapore till en fuktig och varm miljö utanför. Igen irriterande eftersom man inte kan fotografera på en stund eftersom objektiv och sökare är fulla av dimma. Men var så säkra, kameran överlever.
Egentligen är det värre när man går andra vägen. Det vill säga från värme till kyla. Vår inomhusluft innehåller mycket mer vatten än den kalla luft som finns utomhus vintertid.
När man går ut med kameran kommer den långsamt kylas ner. Den fuktiga inomhusluft som då finns inne i kameran kommer att också kylas ner och avsätta fukten inne i kameran. Detta sker framförallt runt vad som kallas kondenskärnor, t.ex. damm på spegel eller sensor och får smutsen att smetas fast. Detta är heller inget som dödar kameran men är irriterande eftersom man måste göra ren sensorn eller spegeln med swabs för att få bort fläckarna. Ett sätt att minimera problemet är att ta av objektivet just när man kommer ut och vädra ut den fuktiga inomhusluften till omgivningen.
Skickar med en bild över mättnaden i luft mellan olika temperaturer. Som jag hoppas alla förstår av diagrammet så är 40% relativ luftfuktighet som vi har inomhus vid 20 grader på vintern mycket mer än vad -20 grader luft kan innehålla. Det innebär att fukten faller ut som dagg eller vad ni vill kalla det inne i kameran.

Bilagor

• 800px-Mättnadsånghalt.jpg
    800px-Mättnadsånghalt.jpg
    27 KB · Visningar: 237
ANNONS