Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera till barn

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Min 7-åring ska få sin första kamera i julklapp. Någon som kan rekommendera en pedagogiskt enkel och samtidigt bra digitalkamera?

Jag har följande krav på den.
1. Samma minneskort som till min Canon 300D
2. kompakt och robust.
3. Enkel att använda för 7-åringen, men samtidigt tillräckligt bra för att funka även för mitt fotograferande emellanåt.

Tar gärna emot råd, även när det gäller enkla bildbehandlingsprogram som ett barn kanske kan använda.

Peter

Det är ont om nya kompaktkameror som använder CF. Det kanske går att hitta en Canon A95 i någon butik som inte tömt sitt lager ännu, annars är det väl begagnat som gäller om man vill ha något som är någorlunda enkelt och smidigt (om jag inte missat någon modell sådär i hastigheten).

Annars är inte minneskort så enormt dyrt idag. Man klarar ju sig rätt långt på 256-512MB i den typen av kamera. 256MB ger ju en 100-150 bilder i högsta kvalitet.

Jag tycker iaf att någon kamera i Canons A-serie: A75/A80/A95/A520/A610 kan vara värda att titta på. De är enkla att använda i full auto, medan det även går att ställa det mesta manuellt, om du själv vill ha möjlighet att ta kontrollen ibland.

Mitt förslag är en A520 med ett 256 eller 512MB minneskort. Sedan får man köpa till laddare och laddningsbara batterier till det.
Det ger en enkelt och lättförståelig kamera i autoläge, med möjlighet för lite mer "avancerade" inställningar, om man vill det. Och den kostar ju inte enorma summor pengar heller.

Tips: Jag såg att IKEA har en mycket prisvärd laddare. Snabbladdare med separata kanaler som levereras med 4x2000mAh AA och 2x AAA (kommer inte ihåg kapaciteten på AAA-cellerna) för 199kr. Bor man inom rimligt avstånd från IKEA så... :)

ANNONS
Götaplatsens Foto