Annons

Kameraindustrin är i en fullständig förändring.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Det lär väl komma en rejäl omstrukturering va kamerabranschen. 2021 kommer att se färre tillverkare av kameror och objektiv. De starkaste kommer att överleva.
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Jag tror ju precis som Sven att det kommer bli fler märken som får det svårt framöver, sen så har flera av tillverkarna inte varit nog snabba på att implementera nya funktioner som folk kommit att förvänta sig från att ha fotat med sin smartphones i flera år.

Canon som jag kör med har ju länge snålat med nya funktioner på sina kameror även om dom självklart har varit bra MEN nu verkar dom ha vaknat & tryckt i allt & lite till i nya R5...

Ska kameratillverkarna få nya kunder som aldrig ägt systemkameror tidigare att köpa in sig i deras system så måste dom ha med funktioner folk är vana med från deras smartphones. Sånt som gps, Wi-Fi, möjlighet att redigera bilder direkt i kameran osv & dessutom erbjuda prestanda som gör att man kan ta bilder som man inte kan ta med en smartphone.

Annars är det ju bara vi som redan gillar att fota med en kamera & har en utrustning som uppgraderar till framtida produkter.

Djur/natur & sport/action fotografer är väl dom som främst köper utrustningar i dag gissar jag, att fota familjen & semesterbilder går ju faktiskt riktigt bra med dagens mobiler.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Det lär väl komma en rejäl omstrukturering va kamerabranschen. 2021 kommer att se färre tillverkare av kameror och objektiv. De starkaste kommer att överleva.
Men för att bli stark tror jag också det gäller att:
Lyssna vad kunderna vill ha och vad de är missnöjda med.

Komma med innovationer och tänka nytt, trötta gubbar som tycker internet/ digitalt är fortfarande nytt gör knappast någon nytta.

De som har en egen nisch , snygg design, analogt eller någon unik funktion kanske inom industrin.

Om de är billiga dvs allt görs i kina internt utan att något västerlands land ska ha mellanskillnaden.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem

larsborg

Aktiv medlem
Lyssna på vad köparna/användarna vill ha, - lägga in de finesser en mtel redan har?
Varför har inte kameratillverkarna gjort det tidigare då?
Nej, nu är det för sent, att lägga in det i befintliga konstruktioner,
- nu när marknaden är mättad och covid-19 viruset har satt många företag i kris, minskad orderingång eller ingen alls, dessutom förlorad köpkraft, hos många fotografer!

Så här kan det kanske se ut, om några år.

Trolig förlorare: Nikon
Har haft något ansträngd ekonomi, under en tid, svårt att konkurrera med Canon och Sony.

Trolig vinnare: Canon
Fortfarande den största kameratillverkaren i världen, den nya R5 har mottagits positivt av konsumentmarknaden, sedan länge erbjuder de perfekt supportservice för yrkesfotografer.

Trolig vinnare, ökad marknadsandel: Sony
Tillverkar bildsensorer, unik sitts, till många andra kameratillverkare.
Börjar inrikta sig mera åt yrkessidan, det kommer konsumentsidan även ha nytta av.

Troligen, opåverkade, klarar sig: Leica, Fuji
Leica är ett lyxmärke, lever i sin egen nisch, samarbetar med Panasonic.
Fuji är, liksom Canon, ett mycket stort företag, har flera olika enheter, inom vitt skilda områden.

Trolig vinnare, viss tvekan: Pentax
Vill hålla sig kvar i D-SLR, lever i sin egen nisch, ägs av Ricoh, även här uppbackad av ett stort företag.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Jag tror att kamera och objektiv måste bli mindre för att kunna konkurrera/komplettera mobilerna. Jag har använt SLR sedan 1972 och köpte Canon EF 1985 trots att den var rejält mycket större än min Canon F1. Men, den hade fokusautomatik, som jag ville ha. Jag fortsatte med 40 D (efter några mindre digitala) och med 5D mk2. Fortfarande stora och klumpiga och väl tunga för vandring i alperna.
När Fuji kom ut med XPRO1 köpte jag den direkt och via XPRO2 kör jag numera med Fuji XT4. Nästan perfekt men den får gärna bli ett snäpp mindre och lättare. Jag hoppas att Fuji överlever och krymper sina kameror ett snäpp till. Med inbyggd telefon kanske?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag tror att kamera och objektiv måste bli mindre för att kunna konkurrera/komplettera mobilerna.
Det var ett utav skälen till varför jag satsade på en Sony RX100 M5A istället för en ny mobiltelefon; Den tar bättre bilder än någon nu på marknaden existerande mobiltelefon, och dessutom till halva priset (om man skall köpa en mobiltelefon med toppkamera), typ Huawei P40. Den ligger väl på 12- 14 lusentappar, skulle jag tro. Jag betalade för min RX100 ~ 6 lusentappar, (genom fulimport).
 

PMD

Aktiv medlem
Traditionella systemkameror kommer aldrig att kunna konkurrera med mobiltelefonkameror. En traditionell systemkamera (och dit räknar jag spegelfria kameror av modernt snitt) blir otympligt stor om den ska ha en lika stor skärm som dagens mobiltelefoner, och utan en stor skärm på vilken man kan se sin nytagna bild (eller kompisarnas skickade bilder) går kameran bort för det uppväxande släktet.

Och vem tusan vill bära på en tung väska full med prylar bara för att ta lite bilder?

Systemkameramarknaden kommer att återgå (eller har redan återgått) till att vara en nischmarknad som den var i flera decennier innan digital fotografering slog igenom.
 

jerrysoderberg

Aktiv medlem
Dslr var tidigare det bästa alternativet, om man ville ha bra bilder för utskrift eller sociala media, vilket de flesta ville ha. Idag blir bilderna från telefonerna bra för utskrift upp till A3 och bilderna swishar iväg direkt till FB eller Insta. Den gruppen köper nog inte längre kamera. Mina kameror är 5-6 år, de får duga åt mig då min telefon tar så bra bilder. Så resonerar säkert många fler. Sedan har analogt blivit ett alternativ. Detta kanske fototidningarna också ska tänka på då tester av mobiler blir intressantare än kameratester för många. Reportagens tid är kanske tillbaka i fototidningarna? Besök och analogreportage från Photax i en tidning t.ex?
 

vifra

Aktiv medlem
Det blir kanske en upprepning till hur industrin/marknaden utvecklades från 60-talet till mobilernas intåg. Då fanns det "point and shoot" kameror som folket använde att fotografera med. Sedan fanns det systemkameror för entusiaster och yrkesverksamma.

Nu finns det mobiler som används för "point and shoot" och systemkameror för oss intresserade. Så egentligen är det samma två system som står mot varandra. Prismässigt skulle jag tro att förhållandet också är ungefär lika.

På 70- och 80-talet var det flera stora kameratillverkare som stod och stampade och som gick under. Några år senare kom den verkliga smällen. Hasselblad räddades i sista stund. Leica klarade sig med en hårsmån. Pentax, Ricoh, Konica, Pentacon, Rolleiflex m.fl. gick i graven. Vilka blir det den här gången? Olympus?, Fuji?, Hasselblad? Mamiya?, Phase One? Nikon? Canon?

Undrar hur många tillverkare det fanns på 60- och 70-talet?
Hur många av dessa finns kvar idag?
Hur många kommer finnas kvar om 10 år??
 

x-country

Aktiv medlem
Kameratillverkarna är precis som biltillverkarna - sen på bollen, långt efter och framför allt konservativa.

Alla kameror/bilar ser likadana ut för ett otränat öga. Funktionerna är samma med lite skillnad i prestanda.

Den som vågar designa om hela systemet (kamera eller bil) kommer att bli en vinnare.

Titta på de spegellösa kamerorna. De ser ut som sina föregångare, precis som elbilarna. Vad är det för vits att göra en elbil stor, tung och klumpig precis som sin föregångare? Få har råd att köpa den och de som gör det sitter oftast ensamma bakom ratten.

Jämför nu med Sony/Canon/Nikon spegelfria. Möjligen är kamerahusen något tunnare men objektiven blir bara större. Varför inte lägga resurser på att göra kamerahuset minimalt (till en viss gräns med tanke på god ergonomi) men framför allt objektiven. Få ned storleken på objektiven genom att nyttja avancerad mjukvara som kompenserar direkt i kameran. Ett 85/1.4 ser ut som ett 200-300 mm tele idag. Det är inte många som har råd att köpa en kamera för 10-20000 och sedan dessutom klumpiga objektiv för samma summa per styck.
 

acke

Avslutat medlemskap
...
Systemkameramarknaden kommer att återgå (eller har redan återgått) till att vara en nischmarknad som den var i flera decennier innan digital fotografering slog igenom.
Den slutsatsen tror jag är helt korrekt. Systemkameror blir (är) en nischmarknad, fler tillverkare kommer att kasta in handduken och vi kommer att få vänja oss vid en väsentligt högre prisnivå. De höga priser vi nu ser på nylanserade kameror och objektiv (såsom Canon nya R- och RF-grejer) är bara början.
 

PMD

Aktiv medlem
På 70- och 80-talet var det flera stora kameratillverkare som stod och stampade och som gick under. Några år senare kom den verkliga smällen. Hasselblad räddades i sista stund. Leica klarade sig med en hårsmån. Pentax, Ricoh, Konica, Pentacon, Rolleiflex m.fl. gick i graven.
Varken Ricoh eller Pentax gick i graven på 1980-talet (eller senare). Pentax kameraavdelning tillverkar fortfarande kameror och ägs av Ricoh.
 

PMD

Aktiv medlem
Den som vågar designa om hela systemet (kamera eller bil) kommer att bli en vinnare.
Tesla när det gäller bilar.

När det gäller kameror tror jag inte att situationen är likartad. Personbilar är fortfarande något som många vill ha, för de har ännu inte fått konkurrens av något som är enklare att använda och billigare.
 

esbtse

Aktiv medlem
Det blir kanske en upprepning till hur industrin/marknaden utvecklades från 60-talet till mobilernas intåg. Då fanns det "point and shoot" kameror som folket använde att fotografera med. Sedan fanns det systemkameror för entusiaster och yrkesverksamma.

Nu finns det mobiler som används för "point and shoot" och systemkameror för oss intresserade. Så egentligen är det samma två system som står mot varandra. Prismässigt skulle jag tro att förhållandet också är ungefär lika.

På 70- och 80-talet var det flera stora kameratillverkare som stod och stampade och som gick under. Några år senare kom den verkliga smällen. Hasselblad räddades i sista stund. Leica klarade sig med en hårsmån. Pentax, Ricoh, Konica, Pentacon, Rolleiflex m.fl. gick i graven. Vilka blir det den här gången? Olympus?, Fuji?, Hasselblad? Mamiya?, Phase One? Nikon? Canon?

Undrar hur många tillverkare det fanns på 60- och 70-talet?
Hur många av dessa finns kvar idag?
Hur många kommer finnas kvar om 10 år??
Vanligt folk har mindre pengar att använda till lyx som systemkameror. Stillastående löner under senaste 15 åren gör att man inte har något kvar när hyra och mat är betalda. En smarttelefon behövs i dag då viktiga samhällsfunktioner läggs ut på dessa. Grupper i innerstan som media och höga tjänstemän har fått det bättre men gruppen är begränsad i storlek och dessa köper kameror som användes som smycken, för att visa rikedom, att de tillhör en viss grupp och inte enkla start upp kitt..

Nikon verkar ligga illa till då de har rapporterat en gigantisk förlust.

Tror också att systemkameror återgår till att vara en nischmarknad. Ekonomer kan enbart rita raka linjer och de drog en linje mot oändligheten i försäljnings kurvorna 2010.

Fuji GFS system är dock intressant och jag tror den överlever om de kan hålla priser nere.
 
Senast ändrad:

jpgrahn

Aktiv medlem
Det är nog så att guldåren för digitala kameror då varje ny modell innebar betydande bättre prestanda jämfört med föregående modell är över. Kombinerat med att standarden för vilket märke som helst nu är vida bättre än den var för 5-10 år sedan. Trycket att uppgradera finns helt enkelt inte.

Thomas skrev:
"Nikon verkar ligga illa till då de har rapporterat en gigantisk förlust. "

Det här stämmer helt enkelt inte. Finns en ordentlig ekonomisk analys ute på nätet och kommentarer som jag läser, främst vad Thom Hogan skriver, menar att Nikon hela tiden har sett till att vara lönsamt.
Däremot har ju Nikon och alla andra märken sett volymer som minskat rejält.

Att man själv inte har råd att köpa det senaste behöver ju inte betyda att ingen annan kan det. Själv har jag bara köpt en digitalkamera direkt som ny. Alla andra har varit begagnade. Det har fungerat mycket bra.
Ja, jag har inte det senaste utan ligger några år efter det som just lanserats. Utrustning är lite sämre än det senaste men det är marginellt.
 

esbtse

Aktiv medlem
Det är nog så att guldåren för digitala kameror då varje ny modell innebar betydande bättre prestanda jämfört med föregående modell är över. Kombinerat med att standarden för vilket märke som helst nu är vida bättre än den var för 5-10 år sedan. Trycket att uppgradera finns helt enkelt inte.

Thomas skrev:
"Nikon verkar ligga illa till då de har rapporterat en gigantisk förlust. "

Det här stämmer helt enkelt inte. Finns en ordentlig ekonomisk analys ute på nätet och kommentarer som jag läser, främst vad Thom Hogan skriver, menar att Nikon hela tiden har sett till att vara lönsamt.
Däremot har ju Nikon och alla andra märken sett volymer som minskat rejält.

Att man själv inte har råd att köpa det senaste behöver ju inte betyda att ingen annan kan det. Själv har jag bara köpt en digitalkamera direkt som ny. Alla andra har varit begagnade. Det har fungerat mycket bra.
Ja, jag har inte det senaste utan ligger några år efter det som just lanserats. Utrustning är lite sämre än det senaste men det är marginellt.
Negativt.
Operating profit came in at $62 million for 2020, an even more severe drop of almost 92% compared to last year’s report.
Operating profit for Imaging was in the deep negative, posting a loss of $158.6 million for 2020. That’s a drop of almost $325 million compared to last year, when Nikon posted positive profits of nearly $210 million.
Nikon has had to cut 10% of its workforce in Thailand and Laos, letting go of 700 employees.
CFO Muneaki Tokunari warned that the bleeding will not stop any time soon

Positivt
“Volume to sales ratio of mid-range and high-end cameras for professionals and hobbyist improved steadily


 

vifra

Aktiv medlem
Varken Ricoh eller Pentax gick i graven på 1980-talet (eller senare). Pentax kameraavdelning tillverkar fortfarande kameror och ägs av Ricoh.
Det är rätt. Jag hade lite fel. Pentax såldes till Hoya, som sålde till Ricoh som bevarade märket. Men jag hoppas poängen gick fram att många gick under eller blev sålda/övertagna.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Systemkameror kommer bli en nisch för proffsfotografer och välbeställda entusiaster, foto hobbyn har blivit för dyr och det lär inte bli bättre i framtiden, när min kamera gett upp kommer jag köpa en ny topp mobil för fotografering.
 
ANNONS