Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Kameramobiler kommer konkurrera ut digitalkameror"

Produkter
(logga in för att koppla)
Fotoentusiaster kommer knappast göra det nä, men den stora marknaden är ju vanliga konsumenter och där får vi nog se en sådan utveckling.

Dessutom tror jag en hel del fotoentusiaster kommer kompletera fotoutrustningen med en kameramobil, när väl kameramobilerna blir tillräckligt bra.

Jag skulle gärna ha en mobil som matchar en bra kompaktdigitalare. Ser inga hinder till detta..

Tror också att "mobilkamerorna" kommer ta över en stor del av av konsumentmarkanden. Mobilen har man alltid med sig vilket innebär en stor fördel. Märkte när jag nu i veckan var över i USA att allt fler inte har någon annan kamera utan bara använde mobilen som kamera och det även från sightseeingturer! Detta gällde dock inte turister från Japan....
Men i takt med allt bättre kameror i mobilen så tror jag att de fortsätter att ta över konsumentmarknaden.

/Peter

Jag har ersatt min Casio Exilim med en Sony Ericsson W800i som "alltid med i fickan"-kamera. Funkar utmärkt när jag inte har min 350D med. Telefonen är ju alltid med och är garanterat laddad, vilket Casion inte alltid var när jag halade upp den...

Telefonkamera

Varför inte en telefonkamera med bluetoth, då kan man ringa trådlöst från kameran samt ladda upp sina bilder via 3G el WLAN när minneskortet är fullt. Dessutom skulle man kunna surfa på FS m.h.a. monitorn där man normalt bara tittar på bilder ...

... typ.

Har någon sett en mobilkamerabild som håller acceptabel kvalitetsnivå? Inte jag iaf. Det verkar som storleken på optiken+sensorn i tex. Canons ixus modeller är precis på gränsen.
Man kan förstås "bygga in" en telefon i en bra digitalkamera men då blir den nog lite större än vad vi normalt accepterar.
Fotoentusiaster vill också ha en ganska speciell ergonomi, som är lite svår att förena med mobiltelefoner och vice versa.

Re: Telefonkamera

PetFish skrev:
Varför inte en telefonkamera med bluetoth, då kan man ringa trådlöst från kameran samt ladda upp sina bilder via 3G el WLAN när minneskortet är fullt. Dessutom skulle man kunna surfa på FS m.h.a. monitorn där man normalt bara tittar på bilder ...

... typ.
BT är långsamt och inte så bra att flytta många stora filer med, kanske hundratals Megabyte som det ju oftast är om man vill tömma ett minneskort.
Du kan peta i minneskort i de flesta 3G telefoner. Har du bara samma korttyp som kameran kan du tanka upp bilderna med telefonen, precis som du beskriver.

Välkommen till 2005 :)

Tanken var att man skulle prata via BT, koppla BT headset mot kameran och samtala på vanligt sätt. Använda 3G eller liknande för att kommunicera med en server eller nåt, ladda upp bilder t.ex.

Nä, jag vill inte heller ha någon mobil i min kamera. Ville bara se vad som hände om man vände på diskussionen.

2005?

Har testat en sån där 2-megapixel-mobild och bilderna blir randiga :D

Men de funkar säkert alldeles utmärkt som partajkameror.

/Johan

Ingen tror ju att mobiler ersätter d-slr kameror. Men så små som kompaktkamerorna är nu så måste tekniken gå att få in i en telefon. Allt annat är larvigt struntprat...

Nu börjar ju också företag förbjuda mobiltelefoner pga av företagsspionage så snart får man väl inte gå in i en förtagslokal utan att man ska behöva låsa in sin mobilen och allt pga dessa kameramobiler.

ANNONS
Götaplatsens Foto