Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka är de vanligaste nybörjarfelen?

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Från den analoga tiden så var det nog inga nybörjarfel, eller så har jag förträngt dem :). Från den digital tiden med systemkamera, för 10 år sedan, så kan jag minnas följande:

- jag eftersträvade då ofta så stort skärpedjup som möjligt använda ofta de minsta bländarna och hade ingen aning om diffraktion.

- gick med i olika forum och diskuterade bilder och upptäckte oftast att bästa bilden som utsågs var den med endast en liten del i bilden i skärpa, det var en vändning där jag nu oftast använder största öppning istället för minsta

- som någon skrev tidigare, idén att bära med sig allt kom upp tidigt, köpte ryggsäck och släpade med mig blixt och objektiv som jag använde några gånger per år. Nu har jag istället flera mindre väskor, där tele med ett hus är i en slingväska och ett hus med ett eller två objektiv är i någon annan. Den stora ryggsäcken är nu förvaring för det som jag i princip aldrig använder

- jag gick på rådet att köpa det mest stabila stativ jag hade råd med, det blev ett Manfrotto 190. Som har legat i bilen i snart 10 år, används nu endast vid astrofoto. Har nu istället ett Benro travel stativ som jag använder på 60cm höjd och som är ihopfällt runt 30cm sedan har jag också ett mindre :) som är ung 15cm hopfällt. Båda de små är troligen lika stabila som Manfrottos pga att man har dem i spagat på lägre höjd men det viktigaste är att man har med dem och de väger en bråkdel

- sedan så tror jag bildskapandet är mycket ett led i engagerad man är, troligen var jag mer detta för 10 år sedan då man kanske var ute vid 5 tiden på morgonen för att få morgondimman, man har blivit latare med åren så många bilder var nog bättre förr :). Nu lever man på att utrustningen är betydligt bättre, men man kan inte köpa rätt ljus och rätt plats
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Vet inte om det är nybörjarmisstaget, eller ett generellt misstag, men jag sitter säkert för mycket framför datorn och läser om foto isf att vara ute och fotografera....
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vet inte om det är nybörjarmisstaget, eller ett generellt misstag, men jag sitter säkert för mycket framför datorn och läser om foto isf att vara ute och fotografera....
😊, fast det är kanske tvärs om. Det börjar med att man fotograferar och nu sitter man mest vid datorn😊.

Men det är ett väldigt bra råd, nu i den digtala världen ut och fotografera med alla möjliga och omöjliga inställningar, det är ett bra sätt att lära sig och se effekter på vad man gör
 

--Micke--

Aktiv medlem
Men det är ett väldigt bra råd, nu i den digtala världen ut och fotografera med alla möjliga och omöjliga inställningar, det är ett bra sätt att lära sig och se effekter på vad man gör
För alla er som inte var med på den 'analoga tiden' kan jag trösta er med att den tekniska utveckling som lett fram till dagens system gjort det avsevärt mindre struligt att ha foto som hobby. Det låg ju en tjusning i att hantera det hantverket, men minnena signalerar framför allt att det var omständigt och tid försvann ut i luften jämfört med idag.

Först skulle man välja film. Positiv DIA-film eller negativ färg/sv-v. Inte nog med det. Visserligen kunde man strula med sin ISO-ratt under tagning, men i princip fick man först välja vilken ISO-känslighet filmen skulle ha. Och när den väl satt i var man redo för 36 exponeringar, så redan där fick man göra ett ISO-val som skulle vara lämpligt för tagningen. Och det var ju sällan man som (amatör)-fotograf 'slösade' upp en hel rulle, så lite kompromissande om man ville ha mer eller mindre "grynighet". Redan vid 400ASA (minns inte riktigt men i princip angav det filmens ISO-värde) fick man märkbar sådan.

Filmen skulle manövreras in på kugghjulen och spolas fram och då behövde man täppa till ljusspringor och låsa in sig på dass för att ge så få ljuspåverkan som möjligt. Samma process då filmen var slut fast omvänt.

Tog man DIA stoppade man in filmen i en påse och fick vänta på att påsen kom i retur från labbet. I bästa fall hade man 36 rättexponerade bilder och i bästa fall var det inte allt för många man behövde kasta i papperskorgen. Hade man valt bort förmontering i billiga (ofta) papp-ramar hade man köpt egna tomma och så skulle filmremsorna klippas ner och monteras. Och hade nu inte projektorlampan gått sönder, eller frammatningsautomatiken, kunde man slå upp bilderna på duk (men helst täcka äver fänster och släcka ner). HÄR finns något vi saknar idag faktiskt. Upplevelsen av ett tätt DIA i jätteformat.

Det vi berörde tidigare, Cibachrome, var en väldigt omständig teknik att ta ut papperskopior från DIA-positiv. Förutom att du behövde ett labb och färgkopiatorer (och en uppsjö vätskor och kemikalier) skulle man ta provlappar för både belysningstid och färkanaler. Som nämndes ovan exponerade man sin provlapp 9 gånger och fick hålla reda på nio fält för att bedöma rätt innan bilden slogs. Det blev en helkväll i ljuva kemikaliedofter och skumbelysning innan EN bild var klar. ÄVEN HÄR faktiskt något jag saknar. Berörde ovan det speciella intryck en Cibachrom-kopia gav. Oehört mättat och med en slags kristallklar 'fernissa' av glas över. Snyggt blev det i alla fall och antar att någon avancerad printer kanske kan uppnå liknande idag - men vet för lite om det.

Färgnegativ tog man knappt om man hade foto som hobby. Färgneg hade dåligt rykte och höll/håller mycket kortare tid både som film och kopia. Men svartvitt var hett. Och var man seriös framkallade man själv (i totalt mörker så man fick lära sig att skruva in hållare och sätta på lock i blindo). Då den processen med framkallning och fix-vätskor i omgångar kunde filmen hängas på tork. Efter det var klart gjorde klippte man upp den långa remsan i sektioner som passade neg-arken och tog s.k. kontaktkopior på alla bilder i filmen. Dessa granskades med lupp för att bestämma vilka bilder som var värda arbetet att kopiera.

För de utvalda skulle nu rätt remsa sättas in i kopieringsapparaten och fokuseras rätt mot ytan för det fotopapper man hade. I mörker förstås, bortsett från svagt rödljus. Så testade man olika belysningtider på provlapp som sedan gick igenom sina bad i vätskorna. Då man kommit fram till bra exponering vågade man krångla ut ett papper från den ljustäta påsen och belysa enligt den tid man kommit fram till. Och kanske släppa på mer eller mindre ljus på valda partier.

Sedan kom det magiska ögonblicket då pappret åkte ner i framkallningsvätskan. Bilden började framträda och magin bestod i att se motivet skönjas och träda fram för ögonen för första gången. Först NU såg man egentligen om bilden blev bra men fick passa sig för att inte överframkalla och få ner den i fixbadet i tid. Samma där och till sist sköljning och torkning så det tog någon timma ytterligare innan man kunde lägga bilden framför sig och beundra.

Den som inte upplevt detta kan ju i tankarna försöka föreställa sig vad 'foto' innebar på den tiden. Det var en erfarenhet jag inte skulle vilja vara utan men måste medge hur fantastiskt skönt det är att få så direkt respons i skapandet som det digitala ger. Begreppet 'slösa film' har utgått helt och mentalt är det förstås en helt annan sak att vänta en vecka på att få se det man hoppades på då man tog.

För er som är riktiga entusiaster (och i dessa Hippster-tider kanske) kan jag i alla fall rekommendera er att prova på en analog kurs. Ni kommer i alla fall känna igen en del nya kemiska lukter.

Själv är jag glad att ha fått uppelva den men saknar inte så mycket vad gäller förutsättningarna för skapandet. Kommer dock fortfarande på mig själv med att tycka AF är fusk! Men kväver sådana dammiga fördomar och gläds åt att kameran fixade skärpan. Och allt som oftast kör jag manuellt för exponeringen - den erfarenheten hade jag gratis :).
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag var ju med i den analoga tiden, kanske 30 år eller så, kan egentligen inte se någon mer fördel än antal exponeringar. När jag kom hem från en USA resa på 4 veckor så var det nog rekord med 40rullar tagna, inget större arbete med det mer än man ska betala framkallningen. Ser idag att jag på de två månader gått har tagit över 5000 exponeringar hemsk tanke. Iaf tur man inte sätter in bilder i album nu för tiden
 
ANNONS