Annons

kamerauppgradering

Produkter
(logga in för att koppla)

blues

Aktiv medlem
Två funderingar egentligen..
Tänkte byta upp mig från min Nikon F55á, har tittat runt och fastnat för antingen Nikon F80 eller F100. Är F100 så mycket bättre att den är värd mellanskillnaden? Jag kommer nog förbli hobbyfotograf men man vill ju ha prylar att "växa i" så att säga...
Fråga två: vad har ni för erfarenhet av att handla utomlands? Tänkte närmast på Tyskland eller USA (dollarn är ju låg nu).

F100 så klart

Nikon F100 är en riktigt kamera, snabb som satan och stadig att hålla i - speciellt om du använder lite större och tyngre objektiv. Ett extra batterihandgrepp gör den ännu bättre - och större.
F80 är också en bra kamera men avsevärt slöare och svår att få grepp om. Luckan fastnar ofta i remmen. F100 har ett säkrare lås.
Men prisskillnaden är tung att bära.

Re: F100 så klart

Bjucke skrev:
Nikon F100 är en riktigt kamera, snabb som satan och stadig att hålla i - speciellt om du använder lite större och tyngre objektiv. Ett extra batterihandgrepp gör den ännu bättre - och större.
F80 är också en bra kamera men avsevärt slöare och svår att få grepp om. Luckan fastnar ofta i remmen. F100 har ett säkrare lås.
Men prisskillnaden är tung att bära.

???????????????????????????????????

Har ingen erfarenhet av F100, men problemen du räknar upp för F80 är för mig totalt främmande. Även slöheten.

En makalös kamera som går att få till ett makalöst pris numera!!

Utomlands funkar skitbra. Rekommenderar B&H i USA. Kan bli liten vinst om du inte åker dit eller känner nån som gör det(eller jobbar hos FedEx som undertecknad), men det är väldigt säkert om du bara kollar upp firman. Sen har du e-bay som är toppen.

Ha de!!

Att F80 har klart långsammare AF och filmframmatning än F100, är väl inget okänt?

Senast ändrad:
Åh fan....nåväl klart att nån skillnad måste det vara till den prisskillnaden. Borde inte störa en hobbyfotograf som Andreas ändå.

Resten begriper jag ändå inte. Vad får man inte grepp om, vilken lucka är det man fastnar i och vilket lås är det som är dåligt?

Har bara använt Fuji S2-PRO men det är ju en ombyggd F80..nog kändes den väldigt bra i min hand iaf..men då är oxå greppet förlängt på den.

ej manuellt

Tänk på att du inte kan mäta ljuset med manuella (ickeautofikus)-objektiv med F80. Om du har några äldre objektiv så glöm F80.

Re: ej manuellt

Tonyeagle skrev:
Tänk på att du inte kan mäta ljuset med manuella (ickeautofikus)-objektiv med F80. Om du har några äldre objektiv så glöm F80.

Ja, det var ett stort tommrum för mig när jag hade F80......NOT! Vilket trams.

Att kunna använda äldre manuella objektiv är något jag inte skulle ha något emot, på EOS. Varför är det trams?

Men en tanke, (jag kan inget om Nikon, inte så mycket annat heller för den delen, men...) du funderar på F80 eller F100. Har sett flera begagnade F5 för under priset på en ny F100, kanske kunde vara något? Hur är den äldre F4? Tror jag sett flera för runt 5000.

Tycker bara det är lite löjligt. Som att välja en viss bilmodell för att kunna använda sina gamla vinterdäck.

att jämföra gamla manuella objektiv med gamla vinterdäck är oerhört tramsigt i sig...och en mycket dålig liknelse...

Köpte F80 i USA

Jag är mycket nöjd med min F80, har inte provat F100 och är inte i behov av mer är F80n så om skillnad vet jag inte.
Däremot köpte jag (eller en kompis) mitt hus på B&H i New York. Fick bästa pris i Sverige ca 5.500 via nätet och gav 3.500 i USA och då stod dollarn i 9.2.
Det du bör tänka på är att det kan bli problem med garantin. Dels säljs mycket i USA utan garanti för att få ner priset och dels är det inte säkert att en eventuell garanti gäller i Europa, min gör det inte. Jag chansade och hoppas att inget händer. Peppar peppar...
Vad frakten kostar är ytterligare en kostnad och om du måste betala tull för den när den kommer till Sverige.

Är man van och trivs med manuella objektiv är det ju såklart en stor nackdel att de inte går att använda dessa på en ny kamera. Manuella, är ju inte alls samma sak som "gamla" (och därmed sämre, antar jag att du menar), varför skulle då nikon tillverka svindyra nya - men fruktansvärt fina ska tilläggas - manuella prylar??

Till Andreas då..
Mitt tips är att du går och känner på kamerorna du är intresserad av, hur dom känns att hålla och använda är mycket viktigt tycker jag själv. Frammatnings-/slutarljudet ska klinga fint osv ;).
Jag ser inga gigantiska avgörande skillnader mellan F80 och F100, det beror helt på vad din plånbok tillåter och vad du har för krav.
Men du ska vara uppmärksam på försäljningsknepet "att växa i"! Inget hindrar dig från att växa i en F55! Jag själv växer och trivs, inbillar jag mig själv iaf, med två mycket gamla och omoderna kameror.
Frammatning och snabbhet är inte att tala om :).

apropå trams

Mats, jag skrev faktiskt "Om du har några äldre objektiv så glöm F80." Har man fotat ett tag och sitter på lite manuella objektiv så är det väl bra om man kan använda dessa på sitt nya kamerahus. Om du tycker det är trams så är det okej för mig, men jag skulle inte vilja sälja min 55/2,8 micronikkor för att köpa ett nytt AFdito som inte är lika skarpt. Fast man väljer ju själv vad man ska göra med pengarna, som miljonären sa då skithuspappret var slut.

Tack för alla tipsen det gav lite att fundera på..
Det här med garantin är ju lite av en chansning i USA men det kan ju vara värt det..

ANNONS
Götaplatsens Foto