Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan inte ändra metadata i Bridge

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej!

Jag kan inte ändra alla bilders metadata i Bridge. Oftast går det men ibland dyker det upp en skylt som säger: "The metadata of some of the selected items cannot be changed [...]" Vad kan det bero på? Jag vet att det händer när programmet håller på att generera tumnaglar men ibland händer det även när tumnaglarna redan är genererade.

mvh

Johnnie

Hej!

Det som står under IPTC core brukar jag kunna ändra. Jag har en template i Tools -> replace metadata med mina uppgifter. Dessutom brukar jag kunna lägga till Keywords.

mvh

//Johnnie

Kolla i utforskaren så att inte dom är skrivskyddade.

Högerrklicka på filen-->Egenskaper-->kolla så att bocken på skrivskyddad är avbockad.

Nej, de är inte skrivskyddade heller.

Edit: Om man nu inte kan skrivskydda dem innifrån PS på något sätt...

Det är inte så att du trycker CTRL + A (markera alla)? Då dyker det felmeddelandet upp, om det finns något annat än bildfiler i mappen.

Nej, jag har bara bilder i mappen (förutom två Bridge Cache-filer). Hur som helst är det så att om jag bara markerar en av bilderna i mappen och har "Metadata Focus" som Workspace brukar jag se en pennsymbol bredvid fälten i IPTC core. I den här mappan ser jag inte några sådana pennor så det verkar nästan som om de är skrivskyddade på något sätt.

mvh

Johnnie

Vad för sorts bildfiler är det? Proprietära RAW-format kan man (tror jag) oftast inte ändra metadata för. Däremot går det bra med JPG och DNG.

Liknande problem

Ja har ett liknande problem i PS CS2 och Bridge:

- Ibland kan jag inte skriva in "File Info" direkt i Bridge, utan måste öppna bilden i PS för att kunna fylla i in formation - ibland fungerar det direkt i Bridge.
- Efter det jag justerat bilden i PS och stängt den försvinner "File Info".
- Om jag gör ytterligare någon liten justering i bilden händer det att ibland "File Info" kommer tillbaka.
- Samtidigt som "File info" försvinner ändras upplösningen från de 300dpi jag skannat den i till 72 dpi. Om "File info" kommer tillbaka åergår upplösningen till 300 dpi.

Rätt irriterande!

Vet någon vad som händer?

Samma här, kan inte lägga in nyckelord på vissa filer (tiff):

"The file ".....tif" cannot store XMP metadata. No changes will occure."

Och det är bara en fil i hela serien. Vet inte varför just den inte går att skriva matadata in.

Har ett annat problem också - kan inte spara filen efter bearbetningen ibland. Säger att "filen är lämnat öppen". Och då försvinner filen från Bridge och en tempfil (~ps101.tmp) dyker upp i samma storlek som ursprungliga. Går att spara den enbart om jag tar bort tmp-filen och stänger av Bridge.

Någon som varit med det här?

ANNONS