Annons

Kan man minimera skärpeproblemen som uppkommer vid liten bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Wahlgren

Aktiv medlem
Jag använder sällan små bländare som 16-22 pga att jag ej vill ha oskarpa bilder. Men ibland vill jag kanske göra det ändå.

1) Finns det några tumregler för vilka objektiv som är mindre känsliga för den oskärpa som kommer vid kraftig nedbländning? (Pga diffraktion i bländaröppningen).

2) Påverkas graden av färgspridning av vilken bländare som används?

Har du fotat med bländarna 16-22? Inget av de objektiv jag har, har större skärpeförluster vid dessa bländare. Oskarps skulle jag inte vilja kalla resultaten. Tvärtom kan det ökade skärpedjupet ge ett bättre skärpeintryck vid många situationer.

Jag har fotat med bländare 32 med 75mm mellanformatsoptik. Den här bilden är tagen med bländare 32, vilket gör skärpan bättre från förgrund till bakgrund i detta fall.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=69943

Tyvärr är dock scanningen inte helt perfekt. Håll just på att lära mig scannern. Tror jag ska scanna om bilden senare.

Några tankar kring diffraktion

1) Eftersom en viss bländare (t ex 32) har större diameter (i mm räknat) på ett objektiv med längre brännnvidd borde ju diffraktionsfenomenet bli mindre märkbart om man använder större filmformat (normal brännvid = filmens diagonal).

2) Diffraktionen beror på ljusets våglängd, ju mindre bländaröppning desto mer skillnad i spridning av de olika färgerna blir det. Om det är märkbart i parktiken vet jag dock inte.

Som Magnus säger, så beror diffraktionen främst på bländaröppningens storlek, som är brännvidden / bländartalet (egentligen "ingångspupillen", men det blir väl ungefär samma för små bländare). De flesta objektiv har minsta bländare på ungefär 2-3 mm. Någonstans strax där under börjar effekterna bli mätbara, först vid bländare runt 1 mm kan det börja synas. Anledningen till att minsta bländaren inte är mindre, är väl just för att man inte ska kunna få diffraktion.

Rött ljus (längre våglängd) skulle möjligen kunna påverkas lite mer, men jag tror diffraktionen är i stort sett samma för hela det synliga området.

Tack för era svar. Jag är faktiskt säker på att i princip alla objektiv får sämre skärpa vid kraftig nedbländning. Det framgår ofta av tester. Men jag har noterat att vissa gluggar verkar lida mindre av detta. Och det är nog framförallt telen.

Jag undrar om bländaröppningenss form spelar roll? Antalet blad och därmed hålets kantighet varierar ju.

Första gången jag har noterat färgspridning med mina bättre gluggar var med AF-Nikkor 17-35:an på 17 mm och bl 19. Där är ju bländaröppningen just kring millimetern som kanske är en kritisk gräns?

J. Patric skrev:
...Jag har fotat med bländare 32 med 75mm mellanformatsoptik. Den här bilden är tagen med bländare 32, vilket gör skärpan bättre från förgrund till bakgrund i detta fall.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=69943...

Där blir ju bländarens fysiska storlek cirka 2,3 mm alltså betydligt större än den "kritiska gränsen" (?) kring 1 mm. Fin bild fö. Och ingen av oss vet kanske hur skarp den hade varit på bländare 8? (Däremot hade förstås skärpedjupet varit kortare.)

Apropå denna intressanta diskussion. Var läser man och lär sig mer om sån't som ni just skrivit? Skärpedjup och bländare och objektiv och diffraktion (relaterat till foto)? Finns det någon bra bok i "fotofysik" ?

Som svar på din fråga om man kan minimera skärpeförluster på små bländaröppningar är svaret nej. Skärpan är bestående. Det du kan göra är att ta bilder under jämna och bra ljusförhållanden, vilket torde vara enda sättet att maskera bristande prestanda. När ljuset är bra blir oftast bilderna bra oavsett vilken bländare du väljer. Personligen har jag tagit mycket bra bilder på små bländare med Nikons fasta objektiv, 24, 35, och 50 mm. inte för att jag egentligen ville använda små bländare utan för att jag var tvungen till det när jag fotade i dagsljus med blixt. Stativ är också en kvalitetshöjande faktor, dock inget alternativ för latmasken.

En mycket bra bok som behandlar det mesta är:

FotoGlädje - Att lyckas med sin kamera.
Av redaktionen vid Eastman Kodak Company.
Förlag Askild & Kärnekull.

Den kan vara svår att få tag på eftersom det är länge sedan den kom ut. Mitt ex är från 1979.

/Boris

paul skrev:
Som svar på din fråga om man kan minimera skärpeförluster på små bländaröppningar är svaret nej. Skärpan är bestående.

Det jag menade var om man kunde minimera denna skärpeförlust genom att vid en given brännvidd och ett givet bländartal välja en viss typ av objektiv, t ex ett med särskilt rund bländaröppning.

Magnus Wahlgren skrev:
Det jag menade var om man kunde minimera denna skärpeförlust genom att vid en given brännvidd och ett givet bländartal välja en viss typ av objektiv, t ex ett med särskilt rund bländaröppning.

Nej, det kan man inte. Diffraktionen är bara funktion av ingångspubillens diameter och ljusets våglängd. Effekten av diffraktionen på filmen blir därför enbart beroende av bländaren. En perfekt lins med f/22 har halva upplösningen i tex lpmm jämfört med en perfekt lins med f/11.

Vad du kan göra är att fokusera så noggrannt att du kan klara dig med en större bländare. Har dina linser skärpedjupsmarkeringar kan du se direkt vilken sträcka som är i acceptabelt fokus vid varje fokuspunkt/bländarkombination. Annars får du ta med dig en tabell för hyperfokalfokusering som täcker dina brännvidder/bländare. Sök på hyperfokal / hyperfocal i forumen så finns gott om länkar til tabellgeneratorer etc.

/Martin

caro skrev:
Var läser man och lär sig mer om sån't som ni just skrivit? Skärpedjup och bländare och objektiv och diffraktion (relaterat till foto)?
Du är ju CivIng för böveln, läste du inte optik? Ta fram din gamla kursbok så kommer du nog att bli förvånad över hur matnyttig den är. Annars kan du kolla upp vilka kursböcker som används i Uppsala (eftersom du bor där). De introduktionsböckerna brukar inte vara så dyra och dessutom brukar man kunna få tag på dem i andra hand.

jpersson skrev:
Du är ju CivIng för böveln, läste du inte optik? Ta fram din gamla kursbok så kommer du nog att bli förvånad över hur matnyttig den är.

*haha*, jag försökte ta fram ur minnet vad jag kunde ha tänkats läst för kurs åt det hållet ... jag vet ju att jag läst om diffraktion och interferens och sån't t ex. Jag ska ta dig på orden och leta fram kursböckerna, jag kanske kan se det ur fotoperspektiv om jag läser igen :)!

caro skrev:
*haha*, jag försökte ta fram ur minnet vad jag kunde ha tänkats läst för kurs åt det hållet ... jag vet ju att jag läst om diffraktion och interferens och sån't t ex. Jag ska ta dig på orden och leta fram kursböckerna, jag kanske kan se det ur fotoperspektiv om jag läser igen :)!

Nu hittade jag boken. Jag läste inte optik som enskild kurs utan det ingick i en större kurs om elektriska och magnetiska fält. Ett par avsnitt i boken Fields and Waves verkar perfekta :), nu ska här läsas :)!

Tackar för boktipset också, Boris, ska kolla det med!

Magnus Wahlgren skrev:
Tack för era svar. Jag är faktiskt säker på att i princip alla objektiv får sämre skärpa vid kraftig nedbländning. Det framgår ofta av tester.

Framgår det i tester där man mätt diffraktionen och konstaterat att den finns där, eller har man verkligen bedömt olika bilder och faktiskt sett nån skillnad?

Men jag har noterat att vissa gluggar verkar lida mindre av detta. Och det är nog framförallt telen.

Det är för att ett väldigt högt bländartal fortfarande är en ganska stor bländaröppning vid långa brännvidder. Har du ett 300mm-objektiv med bländare 38 (vilket är hopplöst ljussvagt) är det fortfarande en öppning på nästan 8 mm. (Godtyckligt exempel, råkar vara minsta bländaren vid 300mm på mitt billiga 75-300).

Jag undrar om bländaröppningenss form spelar roll? Antalet blad och därmed hålets kantighet varierar ju.

Kanske litegrann, men förmodligen inte särskilt mycket. Det fenomen det handlar om kallas "kantdiffraktion", och uppkommer när ljuset passerar nära en kant (folk som bygger högtalare brukar bry sig väldigt om detta, det påverkar nämligen ljud också). Anledningen till att det blir mest vid små bländare är att det är en större andel av ljuset som passerar i närheten av bländarkanten.

Kantdiffraktionen i ett objektiv borde vara i proportion till bländarens omkrets / bländararean, eller, efter lite förkortande omvänt proportionell mot bländardiametern.

Första gången jag har noterat färgspridning med mina bättre gluggar var med AF-Nikkor 17-35:an på 17 mm och bl 19. Där är ju bländaröppningen just kring millimetern som kanske är en kritisk gräns?

"Kritisk gräns" är kanske att ta i, det är väl bara ett godtyckligt värde där någon ansett att det kan börja spela någon roll. Det är knappast så att det plötsligt vid en viss bländaröppning går helt åt skogen, snarare är det något som "kommer smygande".

caro skrev:
Ett par avsnitt i boken Fields and Waves verkar perfekta :)
Där ser du, man lärde sig visst nyttiga saker. Själv hade jag Våglära och optik av Göran Jönsson. Jag vet inte om den används i Uppsala men det skadar inte att rota runt efter den. Annars finns ju alltid klassikern University Physics men den är för pratig för min smak.

stäck skrev:
Magnus Wahlgren skrev:
Tack för era svar. Jag är faktiskt säker på att i princip alla objektiv får sämre skärpa vid kraftig nedbländning. Det framgår ofta av tester.

Framgår det i tester där man mätt diffraktionen och konstaterat att den finns där, eller har man verkligen bedömt olika bilder och faktiskt sett nån skillnad?

Både MTF-tester som i FOTO och subjektiva tester som Björn Rörsletts.

Tack för alla svar. Saken börjar bli ganska klar. Man kan ju fråga sig varför man behöver testa detta eftersom själva diffraktionen är ett förutsägbart fenomen. Det borde vara för att ju bättre korrigerat ett objektiv med en viss brännvidd är, desto mindre kan man blända ned det innan diffraktionens negativa effekt på skärpan överstiger den positiva effekten som borttagandet av strålar som passerats objektivets periferi har.

OK: varför brukar t ex 300/2.8 i tester anses ha max skärpa redan kring 4.0? Diffraktionen borde inte förstöra så mycket vid ex bl 5.6. Är det för att dessa proffsgluggar är så extremt välkorrigerade?

ANNONS
Götaplatsens Foto