Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan sensorn skadas om man exponerer fel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bländaren är fullt öppen i bägge fallen sen handlar det bara om sannolikhet.

Kör man dessutom live view är det ingen skillnad i risk.

Nej, det handlar om exponering och känslighet. Fotar man utan LiveView så är ju sensorn skyddad av slutaren största delen av tiden. Om man filmar eller kör LiveView så är sensorn inte bara mer exponerad, den är också känsligare eftersom den då brukar gå varm.
 
Nej, det handlar om exponering och känslighet. Fotar man utan LiveView så är ju sensorn skyddad av slutaren största delen av tiden. Om man filmar eller kör LiveView så är sensorn inte bara mer exponerad, den är också känsligare eftersom den då brukar gå varm.

En laser som sveper genom rummet och prickar in en filmande eller fotande sensor är väl ändå samma sak så länge slutaren är öppen och bländaren på max. Om det är en tiondels sekund och otur med tajmingen eller 10 sekunder med film eller långtidsexponering borde väl vara lika illa.

Att temperaturen på sensorn skulle kunna påverka skaderisken köper jag nog men har aldrig hört det argumentet förut.

Kan någon förklara varför just MKII verkar vara extra utsatt? Kanske är så enkelt att det var den första kameran som det framgångsrikt gick att filma med.
 
Laser är ngt helt annat än solljus
laser innebär att ljusets vågrörelse är synkroniserat. Det blir en helt annan intensitet i laserljus och strålgången är spikrak.
 
Filma svetsning med Panasonic GH4 - skada kameran?

Hej!
Har Googlat lite och läst att man kan skada sensorn i kameran om man filmar svetsning med sin DSLR?

Jag har en nyinköpt GH4 (som jag STORTRIVS med) och har fått i uppdrag att filma lite svetsning.... Finns det någon risk att man skadar kamerans sensor eller liknande med det otroligt starka ljuset?
 
Hej!
Har Googlat lite och läst att man kan skada sensorn i kameran om man filmar svetsning med sin DSLR?

Jag har en nyinköpt GH4 (som jag STORTRIVS med) och har fått i uppdrag att filma lite svetsning.... Finns det någon risk att man skadar kamerans sensor eller liknande med det otroligt starka ljuset?

Jag skulle nog sätta ett ND-filter på objektivet om jag skulle filma svetsning. Ljuset från en svetslåga är tillräckligt starkt för att kunna skada synen, så det är ingen orimlig gissning att det även kan skada en fotosensor.
 
Inga fler åsikter om att filma svetslåga med GH4??? Hur detta inlägg kom till Nikontråd kan jag inte svara på.... Admin tyckte väl det :)
 
det tror jag inte är ngra problem. Exponeringen kommer väl bli lite problematisk men så länge man inte svetsar på kameran så ser jag inga bekymmer.
Men fotografens ögon...
 
Inga fler åsikter om att filma svetslåga med GH4??? Hur detta inlägg kom till Nikontråd kan jag inte svara på.... Admin tyckte väl det :)
Ifall ditt inlägg flyttades till denna tråd, så har det nog snarare att göra med att ämnet redan har diskuterats här, och att trådstartaren en gång i tiden valde att lägga tråden i Nikon-forumet, trots att detta ämne naturligtvis inte alls är märkesbundet.

På din fråga svarar jag att jag hade valt att använda ett kraftigt ND-filter, typ 10 EV-steg (= 1000x dämpning), eller åtminstone 6 EV-steg. Visserligen dyrt men klart billigare än ett sensorbyte. Kan ju användas till annat också. Du får försöka ju balansera mellan den starka ljuskällan och allt övrigt du kan tänkas vilja ha med.
 
Ifall ditt inlägg flyttades till denna tråd, så har det nog snarare att göra med att ämnet redan har diskuterats här, och att trådstartaren en gång i tiden valde att lägga tråden i Nikon-forumet, trots att detta ämne naturligtvis inte alls är märkesbundet.

På din fråga svarar jag att jag hade valt att använda ett kraftigt ND-filter, typ 10 EV-steg (= 1000x dämpning), eller åtminstone 6 EV-steg. Visserligen dyrt men klart billigare än ett sensorbyte. Kan ju användas till annat också. Du får försöka ju balansera mellan den starka ljuskällan och allt övrigt du kan tänkas vilja ha med.
Varför skulle du behöva byta sensor???
En svets är långt ifrån en laser.
 
Varför skulle du behöva byta sensor???
En svets är långt ifrån en laser.
Jag menade inte alls att man MÅSTE byta sensor. Jag har inga erfarenheter av hur kraftigt svetsljus kan påverka bildsensorer - vad jag talade om var risken för detta, och att JAG för min del inte skulle ta den risken.

Och vet du tilräckligt om svetsljus och bildsensorer för att med bestämdhet påstå att det är helt riskfritt? Du kan mycket väl ha rätt, men ifall inte - om Niklas följer ditt råd och sensorn på hans kamera skadas, är du då beredd att ta ansvar för hans kostnader i detta fall?
 
Precis! Och den vill man filtrera bort. Med IR-filter så hsr man större chans att få med både svetslågan och lite av omgivningen också. Fotar man UV så får man med största sannolikhet bara med svetslågan.

UV-filter plockar bort UV-strålning...IR plockar väl bort det mesta utom just IR.

Vore skoj att prova.
 
Självklart inte.
Men jag hade inte tvekat på att plåta svetsning. Kanske börjat med den äldre kameran o när jag hade tröttnat... så hade jag bytt.
Nähä, men detta är ju en avsevärd modifiering av ditt ursprungliga inlägg, vilket knappast går att tolka på annat sätt än att du är säker på att detta är helt riskfritt för kameran. Hade du lagt till dessa reservationer i ditt nlägg då, skulle jag aldrig ha blivit "provocerad" att be dig förtydliga vad du menade. :)
 
ANNONS