Annons

Kanske en F75?

Produkter
(logga in för att koppla)

paladin79

Aktiv medlem
Jag är en nybörjare som är ute efter min första systemkamera. Tittade runt lite och fastnade för Nikon F65. Jag är ute efter en nybörjarkamera som man kan växa i. Vill inte lägga ut för mycket pengar om jag upptäcker att foto inte är min grej.

Sedan fick jag syn på nya Nikon F75 och efter att ha läst om den så tycker jag nog att den verkar bättre.
Den är segare på att mata fram film men jag kommer inte att ta snabba bildserier så det är inte en så stor nackdel. Och den har knapp för att belysa LCD displayen. Stort plus eftersom jag vill ta nattbilder. Och bilder på norrsken.

Det finns paket med 28-80 och 70-300 objektiv som verkar bra till att börja med. Zoom vill jag ha om jag fotar djur och fåglar. Eller ska jag lägga pengarna på ett av dom nya 28-200 objektiven med ED glas?

Kommentarer?

Mvh

Mikael Ericsson

Börjar med objektiven. Jag skulle undvika alla dessa super-zommar (28-200/300), dessa är bara OK om du tar 10x15cm kort. En mycket bättre (och tyvärr dyrare) lösning är att införskaffa två objektiv. Jag har på fotosidan skrivit en artikel http://www.fotosidan.se/doc.htm/2136 om Nikons vanligare objektiv.

I ditt kit är det troligen 28-80/3.5-5.6G och 70-300/4-5.6G. Den första har bra optiska kvaliter, men är inte bra makniskt byggd, för 70-300 zoomen gäller att den är inte bra vid bränvidder över 200mm, inte heller den är mekaniskt bra byggd.

Jag skulle nog försöka att lägga pengarna och uppgradera till 70-300/4-5.6 ED. Och om möjligt till AFS 24-85/3.5-4.5.

Vad det gäller kameran har jag inte sett F75 ännu, jag har dock jämfört F65 och F80 (http://www.fotosidan.se/doc.htm/2089 och http://www.fotosidan.se/doc.htm/2090) och tycker även här att om man har råd är en uppgradering till F80 ett bra val.

Har du inte pengarna just nu och vill ha en mycket bra början, kan en F80 och 50/1.8 vara en bra början, du blir dock låst till bara ett objektiv, men detta objektiv är ruskigt skarpt. Sedan kan du kompletera med de objektiv som du känner att du saknar.

-- Nicke

Det där med optiken är något att tänka på. Om man köper ett kamerahus så kan man lägga pengarna på ett lite bättre objektiv istället.

Farsan har ett AF 28-105/3,5-4,5D IF och han säger att det är bra.
Det kommande AF 28-200/3.5-5.6G IF ED har sina fördelar med att det har ett stort område. Jag har tänkt ta vanliga kort så det kanske är rillräckligt.

Det viktigaste är att de ska klara sig bra i olika situationer och vara en bra grund att stå på.

Jag ska ner på fotomässan till helgen så jag tänkte titta runt lite och se vad som finns.

Tack för hjälpen!

Jag kör en F80 med 28-105 samt lite andra gluggar, och 95% av tiden är det just 28-105:an som sitter på. En utmärkt vardagsglugg/reseglugg som är skarp så det räcker och blir över för mina behov.

Dock är det svårt att råda, vissa säger att det är bättre att köpa en riktigt bra glugg och ett bra hus, andra att man ska köpa ett par tre enklare hyfsade gluggar för då får man prova på många olika sorters foto och olika brännvidder. Jag började på det senare sättet, men har nu bytt ut i princip hela paketet. Det enda jag har kvar från ursprungskittet är min 70-300ED 4,5-5,6 som nämns ovan.

Angående hus så röstar jag för att du köper ett begagnat F80 istället för F75.

Såg på Cyberbörsen och QXL (eller om det var Tradera) för 3000 och 3500 kr. Bara F75-huset kostar 3295 kr på ScandinavianPhoto.

/Svante

ANNONS
Götaplatsens Foto