Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kattbilder suger.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har själv varit kritisk mot kattbilder (solnedgångar, bebisar, hundar …) men har svängt helt – tolerans mina vänner tolerans. Alla har vi olika smak när det gäller bilder och själv föredrar jag andra bilder än husdjursbilder. Sedan är det återigen så att det går att hoppa över bilder som man inte gillar och det är väl egentligen inte motivet som avgör om en bild är bra eller inte.
/Mats
 
När jag läser "Våra tankar om medlemmars gallerier" känns det som syftet med fotosidan inte är att visa upp sin hund eller katt. Och inte heller bilder från studentfesten, motsvarande. Men det är min tolkning, och den behöver ju inte alla hålla med om.
Dock så tycker även jag att 9 av 10 husdjursbilder är ganska intetsägande och 10 av 10 familjebilder.
"Men hoppa över dem då, du behöver ju inte titta på dem" Sant!! man det är lätt att de intresanta bilderna drunkar bland alla dessa andra.....
 
Nu har vi, under tiden jag varit här på listan, alltså uttryckt ogillande om:

* Katter
* Skrotbilar
* Landskapsbilder
* Kissnödiga modeller
* Nakna modeller
* Snygga modeller
* Fula modeller
* Pojkvänner
* Flickvänner
* Barn
* Bebisar
* Husdjur av alla slag; kor, hästar, hundar etc
* Macro
* Solnedgångar
* Tulpaner
* Blåsippor
* Familjebilder
* Redigerade bilder
* Bilder som andra uppfattar som dåliga

Det blir inte mycket kvar hörni!
Jag får ta bort alla mina bilder!

Att tillföra kritik till en specifik bild är en sak, men att gå ut på detta sätt och angripa en hel genre är illa.

Men några visar ändå lite "förståelse" och vill bara förbjuda dåliga bilder. Det är samma sak som att förbjuda olaglighet.

Vem bestämmer vad som är dåligt och/eller bra?

De flesta nybörjare börjar med dessa motiv och kan därifrån utveckla sig. Men med dessa argument blir det vad många hittills varit rädda för, och påstår förekommer, inbördes beundran. Vågar fan lägga ut bilder som kan reta "de-som-kan-och-redan-varit-nybörjare".

Det är sällan de riktiga proffsen som ser problem med dessa bilder.
 
Andreas skrev:

Dock så tycker även jag att 9 av 10 husdjursbilder är ganska intetsägande och 10 av 10 familjebilder.

Se det som en utmaning att ta sådana bilder som säger något då!
 
Jag har tagit familjebilder, katt och hundbilder som säger mig massor. Man jag inser att de inte kommer att säga en som inte känner mig speciellt mycket så jag avstår fran att ladda upp dem.
 
AndreasNilsson skrev:
När jag läser "Våra tankar om medlemmars gallerier" känns det som syftet med fotosidan inte är att visa upp sin hund eller katt. Och inte heller bilder från studentfesten, motsvarande. Men det är min tolkning, och den behöver ju inte alla hålla med om.
Dock så tycker även jag att 9 av 10 husdjursbilder är ganska intetsägande och 10 av 10 familjebilder.
"Men hoppa över dem då, du behöver ju inte titta på dem" Sant!! man det är lätt att de intresanta bilderna drunkar bland alla dessa andra.....




Håller med. På senaste tiden har jag inte orkat titta på eller kritisera bilder alls eftersom det mesta håller så dålig standard. Om man ger kritik så tycks det vara för döva öron eller lättretade sådana.
Troligen främst eftersom de flesta som lägger upp bilder inte tycks ha nån plan alls att förbättra sitt fotande utan bara visa upp sina alster...
;)
 
Även om det första inlägget i den här debatten kändes lite plumpt i sin utformning håller jag med i sak. Låt oss slippa interna, halvsuddig kattbilder a´la hemmets veckotidning på den här sidan. De är faktiskt oftast ganska trista....
 
Om Du, Peter Nilsson, är så trött på vissa typer av bilder så bry Dig inte om de då, det är mitt råd, kommentera de inte ens, låta dom bara passera om du inte tycker de tillför dig något.

Vad menar du med att kattbilder "suger"?

Fredric
 
Tänkte bara säga att jag har nyss blivit medlem och lagt in lite kattbilder, mot de flestas önskan, men ni behöver inte titta om inte vill.

/Patrik
 
Patrik, jag ber dig läsa denna text angående de bilder du laddar upp här:

http://www.fotosidan.se/doc.htm/1381/1005

Om du laddar upp bilder, men inte bryr dig om medlemmar tittar på dem eller inte, så gör du fel!

Här laddar vi upp bilder för att bli bättre fotografer. Är vi överens om att detta är enkel grundregel?
 
Tror Patrik skrev det med lite ironi eftersom det känns som att stora delar av denna tråden verkar handla om att sätta en amatörstämpel på kattbilder. Jag tyckte iaf att hans bilder var bra.

Jag tycker inte heller att "familjealbums"-bilder hör hemma här. Om nu majoriten av dessa bilder är kattbilder kanske man inte ska dömma ut alla kattbilder för det...

/Robert
 
IRONI? Och hur framgick det? Alltså det som tagit mest tid i anspråk på sistone är att vara polis, vara lärare för hur man skriver inlägg etc. Jag tycker inte att det är kul!

Precis ovanför rutan där du skriver ditt svar finns en tydlig instruktion (http://www.fotosidan.se/doc.htm?refcode=rules). Läs den och det gäller alla.

Vi har några simpla regler som vi på redaktionen jobbat fram. En för bilder och en för inlägg. De är de enda regler vi har, och vi har dem för att det skall bli kvalitet och inte kvantitet.

Jag funderar allvarligt på att dessa texter kommer att läggas ut i samband med registrering och att medlemmar måste godkänna dessa (precis som att man godkänner avtalstexter i samband med att du installerar ett program i din dator).
 
Papa skrev:
Tänkte bara säga att jag har nyss blivit medlem och lagt in lite kattbilder, mot de flestas önskan, men ni behöver inte titta om inte vill.

/Patrik
Nej stopp nu för .e...e Patrik. Jag är ingen stor vän av kattbilder men dina tre är ju bland de absolut bästa här (men jag tycker en av katterna ser besynnerlig ut). Låt dem vara kvar för att visa hur det k a n göras.
Us
 
Ironi i den bemärkelsen att en del verkar vara emot kattbilder oavsett om dom är bra eller inte. Bara för att man lägger upp kattbilder behöver det inte betyda att dom hamnar utanför fotosidans uppladdningsregler...
 
För att klargöra. Mitt inlägg till Patrik var för att jag uppfattade det som om hans syfte med att ladda upp bilderna, var för att ladda upp kattbilder! Så tolkar jag texten! Återigen, vi laddar upp bilder för att få kritik och utvecklas. Om detta var Patriks syfte så framgick inte det.
 
Ursäkta David om mitt inlägg var en smula ironiskt, det skall inte upprepas. Hade läst reglerna om detta forum lite hastigt gällande just ironi.
Jag ville ladda upp kattbilder nu när denna diskussion var i full gång, jag hade tänkt att ladda upp andra bilder först.

Självklart så vill jag få ett omdöme om mina bilder. Även från er som inte tycker om kattbilder, om ni kan komma med konstruktiv kritik.

Så alla är välkomna att titta på mina bilder. Det kommer fler om en vecka.

___________

Patrik
 
Jag förutsätter att alla laddar upp bilder DOM tycker är bra, det är ju en av förutsättningarna för att få ladda upp.

Att däremot, som sagt, gå på om en hel kategori som om det vore fel sorts bild bara för att det är ett visst motiv på, saknar relevans.:mad:

Jag tror att jag lärt mig vad ni vill ha för bilder, att det sedan är "fel" motiv verkar, i vanligaste fall, inte ha med saken att göra, så varför haspla ur sig sådant? Fast jag lyckas inte heller ladda upp bilder, alla gånger, som faller er i smaken;) Jag lär mig hela tiden.
 
skalmac skrev:
Man kan ställa en fråga till "kattbildshatarna" vad ska vi fotografera då? så ni blir nöjda?
(inte för att jag tänker sluta att fotografera katter);)

Plåta katter du, men man kan ju försöka göra det lit orginelt och inte som svensson-mamman som tar kompakten siktar på kattskrället och ser till så att det sitter precis mitt i bilden och sen tuta och köra med den inbyggda blixten så att katten får knallröda ögon.

Ibland tror jag att man (även jag) tycker att bilden är bra, bara för att motivet är gulligt/snyggt/häfftigt. Men det gäller dock mest ens egna bilder, när man tittar på andras bilder kan man tänka ganska klart. Man (även jag) får ta och bli lite mer självkritiska.

Andreas.
 
Nu ska ni vara snälla annars börjar jag ladda in kattbilder från arkivet,ca 800 st..Hehehe...
Lever ju tillsammans med en hel flock i min sambos Katteri..mjauuuuuu.
med vänligt klös/gunte..
 
ANNONS