Annons

Kattbilder suger.

Produkter
(logga in för att koppla)
JA va kul:)))

Inte för jag har någon katt själv just nu, men har ägt 2, så ideén med "Kreativ katt" va ju jätte kul..:)
Varför inte göra en liten tävling av det hela.
Fr.om tex 1 Juni fram till 1 Juli så har fotosidan tävlingen "Creative Cat". För att vinnaren ska få någonting, kan ju alla som deltar sätta in en tia typ. Och sen delas den totala summan upp på 1:a andra och tredje pris.
Vad tycker fotosidans admin om den ideén?..:)
/BiNo
 
Whiskas eller Pussie ställer säkert upp med vinster:) .

Men för att vara seriös. Inte är det lönt att lägga ut bra biler, då kan jag inte lära mig något nytt. Jag tycker nog att halvbra bilder är det ultimata eftersom då kan man biskutera beskärning, ljus och annat och lära sig något nytt. 5 poäng och perfekt, är inget man lär sig något av.

Jag tycker att kravet på nytänkande och kreativitet är lite väl högt ställda.
-För det första är det få svenskspråkiga som över huvud taget har bidragit kreativt till fotografins utveckling. Det känns därför svårt att begära detta av sidans samtliga medlemmar.
-För det andra så tycker jag att kreativa bilder ofta blir krampaktiva och konstiga i ordets sämsta bemärkelse. Det villsäga viljan att vara annorlunda är större än kreativiteten.
-För det tredje tycker jag att en bild skall beröra, inte vara kreativ. Titta bara på de bra pressbilderna vid Årets fotograf. Få av dem är nytänkande eller kreativa. Det är bra bilder som skildrar något och berör oss. Detta gäller också de flesta naturbilder.

Jag vet inte om David håller med mig, men jag tycker att om sidan kan bidra till bra vardagsbilder för de flesta av oss så har det gjort en stor välgärning. Bra bilder med bra komposition, ljussättning, motivets utstrålning med mera.

Mina uppladdade bilder är ännu bara två kattbilder, men jag tar inte ner dem eftersom jag tycker de håller tillräckligt hög standard.
 
Menar du bilder på mormors söta katt när den ligger i en fotölj eller menar du ett rytande lejon som tittar en i ögonen? ;)
Dum fråga men jag tycker man får ladda upp vad man vilj och man får fotografera det man tycker är roligt.

MVH
Jonas Eriksson
 
pettersson skrev:


...........försöka göra det lit orginelt och inte som svensson-mamman som tar kompakten siktar på kattskrället och ser till så att det sitter precis mitt i bilden och sen tuta och köra med den inbyggda blixten så att katten får knallröda ögon.

Tss,tss,tss.....glömma det viktigaste....avståndet!!! Minimum tre meter ifrån eller långt innanför objektivets närfokuspunkt. Du verkar inte ha konstartens alla delar helt klar för dig :D
Us
 
Efwa skrev:
Nu har vi, under tiden jag varit här på listan, alltså uttryckt ogillande om:

* Katter
* Skrotbilar
* Landskapsbilder
* Kissnödiga modeller
* Nakna modeller
* Snygga modeller
* Fula modeller
* Pojkvänner
* Flickvänner
* Barn
* Bebisar
* Husdjur av alla slag; kor, hästar, hundar etc
* Macro
* Solnedgångar
* Tulpaner
* Blåsippor
* Familjebilder
* Redigerade bilder
* Bilder som andra uppfattar som dåliga

Det blir inte mycket kvar hörni!
Jag får ta bort alla mina bilder!

Att tillföra kritik till en specifik bild är en sak, men att gå ut på detta sätt och angripa en hel genre är illa.

Men några visar ändå lite "förståelse" och vill bara förbjuda dåliga bilder. Det är samma sak som att förbjuda olaglighet.

Vem bestämmer vad som är dåligt och/eller bra?

De flesta nybörjare börjar med dessa motiv och kan därifrån utveckla sig. Men med dessa argument blir det vad många hittills varit rädda för, och påstår förekommer, inbördes beundran. Vågar fan lägga ut bilder som kan reta "de-som-kan-och-redan-varit-nybörjare".

Grejen är att det även som nybörjare inte är så himlans svårt att lära sig se vilka bilder som är mindre bra och vilka som är iaf ok.
Det är inte svårt att gå till biblioteket och låna en fotobok för att få lite tips och inspiration.

Här finns ett exempel på en lyckad kattbild:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=29499
 
Re: JA va kul:)))

BiNo skrev:
Varför inte göra en liten tävling av det hela.
Fr.om tex 1 Juni fram till 1 Juli så har fotosidan tävlingen "Creative Cat.

Jag kan se framför mig hur fotosidans medlemmar i sommar tar med sig stativ, kamera och katt när vi ska ut och fotografera..:p
 
Hmm..blir viss svårare och svårare i mitt skapande av den ultimata hat bilden..inte nog med att jag ska fotografera en skrotbil i solnedgång med katt unge på en unge bakom ratten och en hund brevid.
Läste med att flickvänner och pojkvänner är hatobjekt med..och att modeller som är nakna ock ser kissnödiga ut med.

Jag som trodde innan att solnedgången skulle bli svårast att få till med skitvädret som är..men nu så är det värre problem...klämam in flickvännen i bilen blir väl lätt...se till att hon får i sig en massa vatten går nog också..men sen...*ler*

Kommer nog att få erfare att krativitet kan va fysiskt smärtsamt med innan detta e slut...

Hälsningar Mr P fredsmäklaren som blir krativitetens matyr..
 
pettersson skrev:


Plåta katter du, men man kan ju försöka göra det lit orginelt och inte som svensson-mamman som tar kompakten siktar på kattskrället och ser till så att det sitter precis mitt i bilden och sen tuta och köra med den inbyggda blixten så att katten får knallröda ögon.

Andreas.

Katter får gröna ögon, inte röda. Åtminstone inte de katter jag plåtat, fotat, fottat, fotograferat, tagit kort, tagit en bild på.

Kanske skulle ta och granska kattbilderna lite närmre?

/Maverick
 
Katter liksom hundar och många andra djur har ett ljusreflekterande skikt i ögat som hjälper dom i svag belysning.
Detta är orsken till att blixtbilder rakt på katter o dylika resulterar i kritvita eller lysande ögon.
För att undvika detta måste ma ha god allmännbelysning och diffuserad blixt.

För att elda lite till under disskutionen så tycker jag att det inte är objekten som sådana som är bekymmret utan det ofta beklämmande låga kvaliteten bå uppladdade bilder som stör mig.
Man ska ju helst titta lite på vilken typ av bilder som laddas upp o försöka lära sig lite av dom innan man ber om en bedömning av sina egna alster.
Att hämta ut semesterrullen med alla bilder scannade på en diskett och sedan ladda upp alla hit gör ingen till bättre fotograf.
 
Skott, just denna bildenär ju ett praktexempel på att du klarat dig från den besvärliga reflexen.
Jag antar att du inte slog blixten rakt i katten.

En jäkligt bra bild är det !
 
Tack för omdömet! Kommentera gärna bilden om du har lust....

När det gäller blixten slog jag den dock direkt på min stackars katt. Tungan blev alldeles vit men är efterbelyst i mörkrummet. Men jag gillar att ögonen blev lite lysande...

Men självklart håller jag med dig - kattbilder blir i stort sett aldrig bra om man slår blixten rakt på dem!

/ Fredrik
 
Det är allt för många som slänger upp bilder utan vidare! Detta har vi disskuterat i miljon gånger tidigare.

Min ståndpunkt är att man måste vara självkritisk innan man lägger upp en bild. Vem är intresserad av att titta på någons favvokatt som är 4 stegs överexponerad med en kompaktkamera?? Jag försöker att lägga upp bilder som jag tror folk vill titta på. Jag vet av egen erfarenhet att man bara klickar på de bilderna som ser ut att tilltala en. Jag lägger inte ut bilder på min katt eftersom jag vet att ingen kommer kommentera dem, och då tycker jag det är onödigt!

Det finns ruskigt många bra kattbilder, men jag har ALDRIG sett någon här.

Jag håller till viss del med. Men man måste få lägga upp vilka bilder man vill.. MEN va självkritiska för sjutton!
 
Det finns ruskigt många bra kattbilder, men jag har ALDRIG sett någon här.

Ett inlägg av den här typen borde man väl egentligen bara negligera.
Men jag kan inte låta bli att kommentera.
Min nyfikenhet väcks när en (i mina ögon) medioker fotograf på ett så förnumstigt sätt kläcker ur sig att det inte finns några bra kattbilder här på Fotosidan. Vad är en bra kattbild? Ge mig gärna några exempel på bra kattbilder som du har sett, så kanske jag kan förstå.

Dessutom så tror jag inte att man ska lägga upp bilder på det man tror folk vill ha, utan det man står för själv. Vilket i längden leder till att vi får ett mer spännande och personligt fotografi med många variationer på denna förnämliga "sajt".

mvh Tom Holmlund
 
NiklasK skrev:
Jag vet av egen erfarenhet att man bara klickar på de bilderna som ser ut att tilltala en. Jag lägger inte ut bilder på min katt eftersom jag vet att ingen kommer kommentera dem, och då tycker jag det är onödigt!

Det finns ruskigt många bra kattbilder, men jag har ALDRIG sett någon här.

Kan det i så fall bero på att du inte lyckats ta någon bra bild på din katt?

Flera bilder på katter har i alla fall fått betydligt fler kommentarer/betyg än vad du fått tillsammans på alla dina bilder.

/ Fredrik
 
Det är möjligt att jag inte tagit någon bra kattbild. Har många kattbilder som jag tycker är mycket bra, men det beror nog på att det är min egen katt! Man skall va självkritisk som jag sa. Det kanske var extremt att säga att ingen kattbild här är speciellt bra. Nu har jag hittat en iaf, men jag kommer tyvärr inte ihåg vad fotografen hette!


I mitt vardagsrum har jag en stor bild (70*50 eler något) på någon annas katt som jag tycker är mycket fin! Det är två kattungar som sitter i en liten korg på en gräsmatta. Har alltså inget emot kattbilder, men man måste vara självkritisk när man lägger ut bilder här tycker jag!

Det är min åsikt att det inte finns så många bra kattbilder på den här sidan, men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om jag hittar någon.
 
ANNONS