Annons

Knäppet över fix-fokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Om man vill ha något som är knäppet bättre än en kamera med fix fokus, vad finns det då att välja på?
Det ska alltså vara en kompakt analog som med bra automatik.

Det finns en del trevliga och billiga kompaktmätsökare från 60/70:talet. Själv har jag en Konica C35 som ger bra resultat (tyvärr är mätsökaren ur funktion). Finns naturligtvis en hel del andra modeller av samma stuk från både Konica och andra tillverkare. Till exempel Canonet 28 och Minolta Hi-matic F

Ricoh GR1 är väl en klassiker som dom flesta proffs och avancerade amatörer hade i bröstfickan på filmtiden.

/kent

Jag kan rekomendera Yashicas GSN/GS/GT/GTN, det är jättefina kameror. Bländare 1.7 och 45mm brännvidd(tror jag). Tidsautomatik, enda bristen är att man inte vet vilken tid som är vald åt en. Man får dock en varning om tiden är under 1/30 eller man riskerar överexponering.

Prismässigt brukar dom ligga lite under Canon Canonet. På tradera kan man hitta dom för 200-400kr.

Dez skrev:
Om man vill ha något som är knäppet bättre än en kamera med fix fokus, vad finns det då att välja på?
Det ska alltså vara en kompakt analog som med bra automatik.

Hej!

Fujifilm ZoomDate F2,8 är inte så dum faktiskt, har t.om. fotat dia med den med gott resultat.

Kolla recensionen som finns på annan plats(produkter - recensioner - analoga kompaktkameror).

Var man kan få tag på en vet jag inte, men det står säkert ett ex på någons hylla.

Mvh "Curacao"

Men kan den verkligen ha autofokus? Det är väl en omskrivning av fixfokus antar jag?
Manuell fokus skulle väl gå det med, men exponeringen måste vara automatisk.
Det är en total nybörjare som ska använda den.

Tack för länken, men jag kan inte läsa det snigelsnaskarna skriver ;)

Jag kan utveckla det där med Olympus My2 lite.
Jag kan inte se om den finns att köpa ny längre, men den kostade runt en tusing för ett par år sen. Finns säkert många begagnade.

En enkel kamera med riktigt bra, fast 35/2,8. Full exponeringsautomatik, blixt på/av/auto. Det som är lite dåligt är att det finns en viss fördröjning i avtrycket.

Själv använder jag en Ricoh GR1s. Lite vidare optik, 28/2,8, och snäppet bättre på alla vis, annars samma koncept. Tyvärr kostar en ny GR1v 4-5000, och begagnat ett par tusen.

Dez skrev:
Tack för länken, men jag kan inte läsa det snigelsnaskarna skriver ;)
I den franska texten står bland annat att knappen vid sidan om objektivet är tiull fär att låsa autofokusen - något som var nytt för kameroro på den tiden. Så nog har den autofokus.

Men en olympus my är nog ett säkrare köp.

ANNONS