Helmetrock
Aktiv medlem
"regel" om fasta brännvidder bygger på mycket mer än så. vi frånser ljusstyrkan och bildkvaliten som oftast medföljer och talar bildspråk istället. genom att använda fast glugg lär du dej se bilden utan kameran. du växer ihop med de så att säga. zoomen gör fotografen helt enkelt lat och tar kål på kreativiteten i bildsökandet. fasta gluggar tvingar dej helt enkelt att jobba runt ditt "subject" (vad det nu är på svenska) och hitta många fler bildvinklar vad en zoom oftast tillåter dej. ditt fotograferande blir helt enkelt mer intuitivt och många gånger snabbar med fast glugg än med zoom, det kanske spelar en större roll för fotojournalister och pressfotografer än för nån som inte har behovet för det.
mao. jag har aldrig upplevt nåt så begränsande inom foto som zoom optik.
Nja, nu missförstod du mig nog. Jag har inget emot fast optik alls. Bara 1/3 av mina objektiv är zoomar faktiskt, och det är inte dem jag använder mest
Det jag menade var att om man begränsar sig till t.ex. att använda ett enda fast objektiv och ta alla sina bilder med den begränsar man sig. Om man väljer zoomar eller fasta spelar ingen roll så länge man väljer en brännvidd som man tycker passar bra i varje situation.