Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Kommentarer i LR4?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Hur fungerar det med kommentarer till bilder i LR4? Det står bara en skuggad ruta med texten "Den valda tjänsten stödjer inte kommentarer" när jag försöker skriva en i biblioteket.

Någon som har en aning? Jag vill också gärna veta vilken den valda tjänsten är eftersom jag inte kan minnas att jag valt någon tjänst alls ;-)

Det är om du använt någon Publish Service som du kan se eventuella kommentarer där (t.ex. Facebook eller Flickr).

Du måste också markera bilden i publiceringstjänsten för att kommentarerna ska synas (det går alltså inte att gå via mappar eller andra samlingar).

Ok, tack för hjälpen iallafall!

Som tur är verkar det gå lika bra att lösa genom att klistra in kommentaren som ett nyckelord istället.

Ok, var hittar jag caption?

Nyckelordsvägen var en nödlösning! Finns det ett bättre sätt vore det riktigt bra. Min flickvän håller på att importera bilder från något annat gammalt program och nästan alla bilderna har en kommentarsruta som hon vill klistra in på bilderna i LR.

Den är i librarymodulen på högersidapnel, ovanför den ruta för Comments. Där kan ju i EXIF skriva dit "User Comment"

/stefan

Ahaaa, se där ja! Precis vad jag letade efter!

Min version är på svenska, så jag förstod inte exakt vad jag skulle leta efter. Tack för hjälpen!

I en svensk Lightroom skulle jag garanterat gå vilse direkt, men bra att det löste sig :)

Jag också! Dessutom är nästan alla tutorials och annan hjälp på engelsk version. Har jag redan ett problem att som jag inte får rätt på i LR vill jag helst skippa första irritationsmomentet att inte hitta rätt verktyf/inställning som man försöker beskriva.

/Stefan

Haha ja fast det där med språket är väl en vanesak antar jag, jag har kört med svenska sedan LR2 :)

Dessutom är jag fullärd och behöver inga tutorials ;-)

Sen kan man ju ändra språk i preferences-menyn, i alla fall i min multi-language-version som är på svenska men lätt går att ställa om till engelska.

ANNONS
Götaplatsens Foto