Annons

Kommer Canon med ett svar på Nikon d800?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingju

Aktiv medlem
Nyheter kommer ju i en ständig ström, men inte alltid samtidigt från alla tillverkarna. Ny har Sony och Nikon visat upp lite nytt o intressant, men tiden stannar nog inte för det, en EOS D6 ryktas det om, vilket då skulle bli Canons motsvarande till Nikons 600D. En högpixelmodell har det också ryktats om. vad som sedan kommer vet väl bara Canon själva, vi andra får väl avvakta och se. Lite is i magen innan förhastade äffärer gjörs kan nog rekommenderas.
 

casting

Aktiv medlem
Apropå kameraspecar hit och dit som tekniksiffernissar gillar att nörda ner sej i så kommer här några visdomsord från Marianne Oelund som jag ofta läser vad hon skriver på dpr. En mycket klok och teknikst kunnig kvinna och dessutom en väldigt duktig fotograf som ej har glömt bilden för all teknik...

"Track wisdom:
The most important speed improvement you can make to your car isn't engine tuning, bigger brakes or suspension tweaks - it's driver training.
Of course, similar observations apply to almost all pursuits in life."

Källa

Bara lite OT...s.a.s ;-)
Det finns en viss sanning i det, men också en hel del osanning.
Fotografering är precis som bilkracing en materialsport där du helt enkelt inte kan göra vissa saker med för dålig utrustning. Och det är lätt att säga så med den kameraväskan...
Jag LOVAR dig att om du sätter mig i en snabb BMW och en världsledande F1 förare i en skoda med minimal motor så kommer jag köra ifrån honom, trots att jag inte är en racingförare. Det finns helt enkelt saker man inte kan kompensera bort.
Sen så håller jag med så tillvida att man inte får tappa fokus på den artistiska sidan och bara hålla sig till den materialistiska. Men i min värld går dom faktiskt hand i hand.
 

jeduven

Aktiv medlem
Det finns en viss sanning i det, men också en hel del osanning.
Fotografering är precis som bilkracing en materialsport där du helt enkelt inte kan göra vissa saker med för dålig utrustning. Och det är lätt att säga så med den kameraväskan...
Jag LOVAR dig att om du sätter mig i en snabb BMW och en världsledande F1 förare i en skoda med minimal motor så kommer jag köra ifrån honom, trots att jag inte är en racingförare. Det finns helt enkelt saker man inte kan kompensera bort.
Sen så håller jag med så tillvida att man inte får tappa fokus på den artistiska sidan och bara hålla sig till den materialistiska. Men i min värld går dom faktiskt hand i hand.
Utan att veta om dina skickligheter som bilförare så tror jag att du hade blivit frånkörd om F1-föraren körde den snabba BMWn och du körde hans F1-racer. Tror även att din körning hade blivit väldigt "artistisk"...så långt du hade tagit dej ;-)
 

casting

Aktiv medlem
Utan att veta om dina skickligheter som bilförare så tror jag att du hade blivit frånkörd om F1-föraren körde den snabba BMWn och du körde hans F1-racer. Tror även att din körning hade blivit väldigt "artistisk"...så långt du hade tagit dej ;-)
Inte omöjligt ;-) En F1:a är ju antagligen lite extrem för en svennebanan som jag :) (Men det hade varit kul att prova ;-))

//Sorry lite OT
 

jeduven

Aktiv medlem
Inte omöjligt ;-) En F1:a är ju antagligen lite extrem för en svennebanan som jag :) (Men det hade varit kul att prova ;-))

//Sorry lite OT
Hade jag provat och lyckats ta mej iväg, utan motorstopp, så hade jag inte ens lyckats ta mej längs startrakan...åt nåt håll mer än tvärs över :))

Se gärna jämförelsen ovan som om en "svennefotograf" med en "instegsdslr" och en erfaren sportfotograf med en 1DX/D4 hade bytt kameror och fotat ett sportevenemang eller vad som helst t.o.m. så är vi tillbaka i Oelunds visdomsord :)
 

casting

Aktiv medlem
Hade jag provat och lyckats ta mej iväg, utan motorstopp, så hade jag inte ens lyckats ta mej längs startrakan...åt nåt håll mer än tvärs över :))

Se gärna jämförelsen ovan som om en "svennefotograf" med en "instegsdslr" och en erfaren sportfotograf med en 1DX/D4 hade bytt kameror och fotat ett sportevenemang eller vad som helst t.o.m. så är vi tillbaka i Oelunds visdomsord :)
Fast grejen är att skillnaden är inte så stor på kameror. Där handlar det mer om Skoda vs BMW....
Ljusstyrka på objektiv tex är ju inte något man måste vara expert för att dra nytta av.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Fast grejen är att skillnaden är inte så stor på kameror. Där handlar det mer om Skoda vs BMW....
Ljusstyrka på objektiv tex är ju inte något man måste vara expert för att dra nytta av.
Det är få genrer inom fotografin där utrustningen är avgörande eller fotografens förmåga att utnyttja den senaste tekniken är avgörande.

I nästan alla fall handlar det om att kunna kommunicera visuellt på ett effektivt sätt. Den visuella förmågan visar sig med alla slags utrustning. Skicka en duktig fotograf till OS med bara ett hus och en 35:a så lovar jag att fotografen kommer hem med intressanta och talande bilder. Troligen mer överraskande än med standardutrustningen för sport. Getty hade en fotograf som bara fotograferade OS med sin telefon. De hade också en som bara fotograferade med micro-fourthirds.

Det finns tekniskt krävande kunder, men jag har inte råkat ut för dem på 20 år. Good enough är oftast good enough. Säg den kund som kräver att du ska byta upp ditt 70-200:a mot den nya versionen.
 

AndersLj

Aktiv medlem
Inte omöjligt ;-) En F1:a är ju antagligen lite extrem för en svennebanan som jag :) (Men det hade varit kul att prova ;-)) //Sorry lite OT
Mer OT: Nästan två meter lång tycker jag att en F1 måste betraktas som en liten trampbil med motor; iofs en rätt hygglig sådan. Och om man mot all förmodan skulle lyckas klämma ner mig i en sådan skulle man nog behöva en rejäl lyftkran för att kunna dra ut mig och min 103-kilosmage ur prånget. Sedan är en F1 inget att ha i Sverige, med svenska fartgränser och med sådant väder som det just nu är (fredag förmiddag)...

On topic igen: Man väntar ju med spänning på vad som kommer att hända med Canon (och Canons priser) inom den närmaste framtiden. 5DIII har ju sjunkit en hel del den senaste tiden, speciellt om man har nytta av de tillbehör som skickas med (idag 29 900:- med extra batteri, batterigrepp och moms). Och D600 kommer inte att göra livet enklare för Canons prisstrateger.
 

apersson850

Aktiv medlem
En kompis till mig försökte, med sin Ferrari 328 GTB (som visserligen är en pluttig Ferrari, med "bara" en V8 på ynka 270 hästar), köra ifrån Thomas Engelbrekt på Mantorp. Det lyckades inte.

Bilen Thomas körde? Volvo 744.
 

PMD

Aktiv medlem
Nyheter kommer ju i en ständig ström, men inte alltid samtidigt från alla tillverkarna. Ny har Sony och Nikon visat upp lite nytt o intressant, men tiden stannar nog inte för det, en EOS D6 ryktas det om, vilket då skulle bli Canons motsvarande till Nikons 600D. En högpixelmodell har det också ryktats om. vad som sedan kommer vet väl bara Canon själva, vi andra får väl avvakta och se. Lite is i magen innan förhastade äffärer gjörs kan nog rekommenderas.
Canons motsvarighet till Nikon D600 heter EOS 5D Mk III. :)

OK, 5DIII är lite högre specad än D600, men de ligger rätt nära varandra. Framförallt lär vi få se bättre låg-ISO-prestanda hos sensorn i D600.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns en viss sanning i det, men också en hel del osanning.
Fotografering är precis som bilkracing en materialsport där du helt enkelt inte kan göra vissa saker med för dålig utrustning. Och det är lätt att säga så med den kameraväskan...
Jag LOVAR dig att om du sätter mig i en snabb BMW och en världsledande F1 förare i en skoda med minimal motor så kommer jag köra ifrån honom, trots att jag inte är en racingförare. Det finns helt enkelt saker man inte kan kompensera bort.
Å andra sidan kommer F1-föraren i en minimal Skoda att köra ifrån dig om du sitter i en F1-bli. :)

Man måste kunna använda sin utrustning, och det gäller inte minst kamerautrustning, om man vill ha bra resultat. (Sen finns det ju vi^H^Hdom som bara tycker att det är roligt att ha balla kameror. :)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Enl. Lammers på Canon så har de en 50 Mpix-sensor pg.
Men den lämpar sig inte för video.
Visst är det kul att spekulera i framtiden. Jag har svårt för att tro att Canon sitter still i båten.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Canon behöver nog inte komma ut med något svar på D800 då Nikon är så duktiga att konkurrera med sej själva med nya D600.

En 5DII för en tusenlapp mindre än D600 är ju en lika kompetent kamera för en fotograf och även för de som vill gå från APS-C till FF. 5DII säljer bra än men det skulle kanske vara lite kul om Canon släppte en aningen upphottad 5DII med AF från 7D och kallade den 5DR (Retro) och satte priset ett par tusen under D600.

Den kameran D600 effektivt tar död på är nog utan tvekan Sonys nya A99. Lite tråkigt för det skulle onekligen behövas en till kompetent dslr-kameratillverkare förutom Nikon och Canon i FF-segmentet.

Semipro/entusiastsegmentet med 1,5-1,6-croppade sensorer, där 7D saknar konkurrens idag, är nog på väg att försvinna ner i instegklassens segment. Pentax är väl den som man kanske kan se som starkaste konkurrent till 7D men troligtvis till liten nytta då FF-verkar ta över.

Pentax kanske kommer med en FF-modell oxå men de saknar nog en del FF-objektiv då de mest verkar ha satsat på APS-C-objektiv en längre tid?
Så du tror i verkligheten på att D800 är den ENDA kameramodell som D600 kommer ta sälj-ex av? :)
Jag tror det är svårt att jämföra D600 och 5D2 på något rättvist sätt. Visst, båda kan säkert ta bra bilder, men D600 är (mycket) bättre på låga ISO, (märkbart) bättre på höga ISO, har mycket mer kompetent videokvalitet, (antagligen) snabbare och säkrare fokusering.
-OCH inte att förglömma - nygaranti!. Det får du inte på en tre år gammal beg. 5D2. För många är detta viktigt, och då får man upp med 10kkr till för en 5D3 i butik.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Enl. Lammers på Canon så har de en 50 Mpix-sensor pg.
Men den lämpar sig inte för video.
Visst är det kul att spekulera i framtiden. Jag har svårt för att tro att Canon sitter still i båten.
I min intervju med Roel säger han bara att Canon tagit fram en 50 MP-sensor, inte att den skulle vara på gång ut på marknaden.

Jag har sett en 50 MP-sensor som Canon visat upp på en framtidsmässa och det var en framtidsstudie, ett forskningsprojekt. Skulle inte ens säga att det var en prototyp. Helt klart är i alla fall att de jobbar på att få upp antalet pixlar på större sensorer. De har också visat en 100 MP APS-H-sensor.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Jag tror du har rätt - Frågan är hur länge Sony kommer låta Nikon dra fördel av Sonys teknik...
Sony gör brakförlust så vad som helst kan hända där!

Canon gör bra kameror och de behöver inte tillverka "svar" på Nikons dito - Dels är de tillräckligt bra även fast de saknar samma lågiso-egenskaper som sony:s sensor.

Irriterande med Canon är deras nya prispolitik med väsentligt högre priser är tidigare - Nikon ger nu mer för pengarna helt enkelt.

Summa sumarum - Vi har inte hört nåt från Canon än - troligen blir det inga stora nyheter på sensorsidan men nya kameror lär det bli!
Sony gör på imaging-sidan fortfarande förlust, men det beror i ett större perspektiv inte på sensorerna. Sensorerna gör de vinst på, bra med vinst på. Det de (imaging) förlorar på just nu är "storkamerasegmentet".

Risken att Nikon inte skulle få köpa sensorer även fortsättningsvis är väldigt, väldigt nära noll. Sony tjänar mer pengar på Nikons sensorköp än vad de gör på sin egen Alpha-grupp.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
-OCH inte att förglömma - nygaranti!. Det får du inte på en tre år gammal beg. 5D2. För många är detta viktigt, och då får man upp med 10kkr till för en 5D3 i butik.
5D Mark II säljs ny med garanti.

Tester har visat vad 5D Mark II går för så en köpare borde kunna få en god bild om kamerans fördelar och brister. Tester av D600 dröjer inte länge. Kanske redan i nästa vecka.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Risken att Nikon inte skulle få köpa sensorer även fortsättningsvis är väldigt, väldigt nära noll. Sony tjänar mer pengar på Nikons sensorköp än vad de gör på sin egen Alpha-grupp.
Hörde rykten om att Sony använder Nikon-maskiner i sin sensortillverkning. Något du kan bekräfta eller avslå?
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Canon använder Nikons steppers bla


Hej det råder en hel del missförstånd i denna tråd. Sony behöver Nikon för att kunna hålla igång de sensorlinjer som tillverkar de större sensorerna, Sony och Nikon har också ett utpräglat samarbete samt att Nikon hyr hela sensor linjer hos Sony, den enda som skulle förlora på att Nikon inte fick använda Sony är Sony själva. Nikon har förövrigt samarbete med ett antal andra, Renesas, Aptina mfl.

Canons sensorer tillverkas i huvudsak på Canons egna fabriker men sensorerna skickas till Fujitsu för bearbetning och åter till Canon så även Canon har samarbete med andra företag.
Tyvärr är Canons sensor linjer gamla och Canon har varken kunskapen eller fabriker att bygga egna sensorer som kan konkurrera med Sony idag.
Sony driver också på utvecklingen och har idag enligt Eric Fossum den aktiva cmosens fader det största och bästa sensorerna på marknaden totalt sett

Dom flesta försöker undvika att göra samma sak som Canon, och lägga alla äggen i samma påse. Har man en känslig applikation som resten av verksamheten är beroende av ser man ALLTID till att ha flera leverantörer täckta.

Sonys största leverantör är ASML. Den näst största (men mycket mindre) är Nikon. Så involverad att jag vet exakt i vilka produktionssteg de olika maskinerna används är jag inte... :)

Ang Canon vet jag inte hur mycket de behöver täcka med Fujitsu, men de har ett bra samarbete med dem ang. logikkretsar osv också...
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Hörde rykten om att Sony använder Nikon-maskiner i sin sensortillverkning. Något du kan bekräfta eller avslå?
Både och alltså då.
Ja, de använder en del Nikon-steppers.
Nej, den huvudsakliga leverantören är ASML.
Nej, jag vet inte var, och i vilken utsträckning de använder vilka maskiner... Men ASML är duktigare på de högupplösta, stora just nu, så jag TROR att det är de som används i metallerna på sensorn.
 

jeduven

Aktiv medlem
Så du tror i verkligheten på att D800 är den ENDA kameramodell som D600 kommer ta sälj-ex av? :)
Jag tror det är svårt att jämföra D600 och 5D2 på något rättvist sätt. Visst, båda kan säkert ta bra bilder, men D600 är (mycket) bättre på låga ISO, (märkbart) bättre på höga ISO, har mycket mer kompetent videokvalitet, (antagligen) snabbare och säkrare fokusering.
-OCH inte att förglömma - nygaranti!. Det får du inte på en tre år gammal beg. 5D2. För många är detta viktigt, och då får man upp med 10kkr till för en 5D3 i butik.
Om alla vet vad dom pratar om så blir det ju ingen diskussion ;-)

Men, som sagt, 5DII säljs ju än av återförsäljare för 17.000.- och jag förmodar att det inte handlar om begagnade kameror.
 
ANNONS