Annons

Kommer Canon med ett svar på Nikon d800?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Diskussioner om yrkesfotografer eller amatörer kan ni ta i en egen tråd, eller via mejl. Inte i den här tråden, tack!
 

afe

Aktiv medlem
Snälla, kan du inte säga till i Sonytrådarna också, där är de ( 3-4 st) totalgalna vad gäller att inte hålla sig till tråden.
Om det är inlägg som inte följer reglerna är det bäst om ni rapporterar dessa, så ser jag direkt vad det rör sig om. Det är inte lätt att hänga med i takten inläggen sprutar in i Sonytrådarna i dagsläget ;)
 

snap01

Aktiv medlem
Om det är inlägg som inte följer reglerna är det bäst om ni rapporterar dessa, så ser jag direkt vad det rör sig om. Det är inte lätt att hänga med i takten inläggen sprutar in i Sonytrådarna i dagsläget ;)
jag svarade på påhoppet o mitt inlägg var en hel del om D800 o canon kameror. Vad tillför dina inlägg för något? räcker inte ert sony chafs i den tråden ska du dra in det i denna tråd oxå?
 

afe

Aktiv medlem
jag svarade på påhoppet o mitt inlägg var en hel del om D800 o canon kameror. Vad tillför dina inlägg för något? räcker inte ert sony chafs i den tråden ska du dra in det i denna tråd oxå?
Jag vill inte att den här tråden ska gå sönder på samma sätt som hände senast diskussionen om yrkesfotografer och amatörer var uppe. Påhopp är inte tillåtna, och anmäl gärna sådana inlägg så tar jag bort dem.

Diskussioner om moderering görs i forumet fotosidan.se.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag är absolut ingen märkesfantast på något sätt.

Det är uppfriskande att Sony ger sig in i leken på allvar. Vilka kameror de presenterar just nu!
Fullformat el. APS-C.

Konkurrens skadar inte. Det gynnar både amatörer, proffs, yrkesfotografer ... etc.

När jag började med DSLR så var valet enkelt. Det fanns egentligen bara två modeller att välja på, bägge från Canon. Idag är valet betydligt svårare för de som ska börja. Men, det kvittar ju egentligen vilket system de väljer för alla är bra.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
D600

Det blir väl lite väl svettigt nu i Canons ledningsbås när Sony och Nikon öser på.
D600 som presenteras nu ger ju trådens fråga ökad tyngd utan tvekan.
 

valleyman

Aktiv medlem
Nu börjar jag på allvar överväga ett systembyte. Canon får några veckor på sig. Nikon D600 är prissatt till 17.990:- vilket i mina ögon är fantastiskt.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Om jag fattat det rätt så är det just sensorn i en kamera som är den dyra grejen och som styr prissättningen. Så om fullformatssensorerna blir billigare, som det verkar göra nu så går proppen ur ketchupflaskan. Billigare fullformatare men med god vinstmarginal för fabrikanterna ändå. Övriga grejor i kamerorna kostar lika mycket oavsett storleken på sensorn, APS vs FF.
 

jeduven

Aktiv medlem
Canon behöver nog inte komma ut med något svar på D800 då Nikon är så duktiga att konkurrera med sej själva med nya D600.

En 5DII för en tusenlapp mindre än D600 är ju en lika kompetent kamera för en fotograf och även för de som vill gå från APS-C till FF. 5DII säljer bra än men det skulle kanske vara lite kul om Canon släppte en aningen upphottad 5DII med AF från 7D och kallade den 5DR (Retro) och satte priset ett par tusen under D600.

Den kameran D600 effektivt tar död på är nog utan tvekan Sonys nya A99. Lite tråkigt för det skulle onekligen behövas en till kompetent dslr-kameratillverkare förutom Nikon och Canon i FF-segmentet.

Semipro/entusiastsegmentet med 1,5-1,6-croppade sensorer, där 7D saknar konkurrens idag, är nog på väg att försvinna ner i instegklassens segment. Pentax är väl den som man kanske kan se som starkaste konkurrent till 7D men troligtvis till liten nytta då FF-verkar ta över.

Pentax kanske kommer med en FF-modell oxå men de saknar nog en del FF-objektiv då de mest verkar ha satsat på APS-C-objektiv en längre tid?
 

ulf_jansson

Medlem
Canon behöver nog inte komma ut med något svar på D800 då Nikon är så duktiga att konkurrera med sej själva med nya D600.

En 5DII för en tusenlapp mindre än D600 är ju en lika kompetent kamera för en fotograf och även för de som vill gå från APS-C till FF. 5DII säljer bra än men det skulle kanske vara lite kul om Canon släppte en aningen upphottad 5DII med AF från 7D och kallade den 5DR (Retro) och satte priset ett par tusen under D600.

Den kameran D600 effektivt tar död på är nog utan tvekan Sonys nya A99. Lite tråkigt för det skulle onekligen behövas en till kompetent dslr-kameratillverkare förutom Nikon och Canon i FF-segmentet.

/snip/
Jag tror du har rätt - Frågan är hur länge Sony kommer låta Nikon dra fördel av Sonys teknik...
Sony gör brakförlust så vad som helst kan hända där!

Canon gör bra kameror och de behöver inte tillverka "svar" på Nikons dito - Dels är de tillräckligt bra även fast de saknar samma lågiso-egenskaper som sony:s sensor.

Irriterande med Canon är deras nya prispolitik med väsentligt högre priser är tidigare - Nikon ger nu mer för pengarna helt enkelt.

Summa sumarum - Vi har inte hört nåt från Canon än - troligen blir det inga stora nyheter på sensorsidan men nya kameror lär det bli!
 

jeduven

Aktiv medlem
...

Summa sumarum - Vi har inte hört nåt från Canon än - troligen blir det inga stora nyheter på sensorsidan men nya kameror lär det bli!
Det jag hört är att det möjligtvis kan komma en FF-kamera som är positionerad mellan 7D och 5DIII. Ungeför som de jag spånade om i inlägg nr 130 ovan alltså.

Ett klipp från det inlägget:
"En 5DII för en tusenlapp mindre än D600 är ju en lika kompetent kamera för en fotograf och även för de som vill gå från APS-C till FF. 5DII säljer bra än men det skulle kanske vara lite kul om Canon släppte en aningen upphottad 5DII med AF från 7D och kallade den 5DR (Retro) och satte priset ett par tusen under D600."

Det kanske kommer nån info redan denna vecka eller om dom bara väljer att visa upp nåt helt nytt på Photokina-mässan?...
 

PMD

Aktiv medlem
Canon behöver nog inte komma ut med något svar på D800 då Nikon är så duktiga att konkurrera med sej själva med nya D600.
Prisskillnaden tycks mig vara tillräckligt stor för att de båda kamerorna inte ska behöva konkurrera med varandra.

En 5DII för en tusenlapp mindre än D600 är ju en lika kompetent kamera för en fotograf och även för de som vill gå från APS-C till FF.
AF är (enligt specarna åtminstone) ganska mycket bättre på D600. D600 tycks ha bättre videofinesser. D600 är modernare helt enkelt.
EOS 5DII har dock den stora fördelen att den tar EF-objektiv. ;-)

5DII säljer bra än men det skulle kanske vara lite kul om Canon släppte en aningen upphottad 5DII med AF från 7D och kallade den 5DR (Retro) och satte priset ett par tusen under D600.
Det behövs nog för att konkurrera på allvar med D600.
 

PMD

Aktiv medlem
Om jag fattat det rätt så är det just sensorn i en kamera som är den dyra grejen och som styr prissättningen. Så om fullformatssensorerna blir billigare, som det verkar göra nu så går proppen ur ketchupflaskan. Billigare fullformatare men med god vinstmarginal för fabrikanterna ändå. Övriga grejor i kamerorna kostar lika mycket oavsett storleken på sensorn, APS vs FF.
Större spegel och större pentaprisma kostar mer, men jag vet inte hur stor skillnaden är.
 

jeduven

Aktiv medlem
Prisskillnaden tycks mig vara tillräckligt stor för att de båda kamerorna inte ska behöva konkurrera med varandra.
Det tror inte jag utan det blir nog åtskilliga som väljer D600 före D800. Inte bara för priset utan oxå för den bekvämare pixelmängden

AF är (enligt specarna åtminstone) ganska mycket bättre på D600. D600 tycks ha bättre videofinesser. D600 är modernare helt enkelt.
EOS 5DII har dock den stora fördelen att den tar EF-objektiv. ;-)
Jo visst är AF troligtvis bättre i D800 än i 5DII men varken det eller att D600 är nyare är något avgörande i praktiken för att någon ska byta system precis som du antyder med EF-objektiven. .

Det behövs nog för att konkurrera på allvar med D600.
Behåller Canon 5DIi i oförändrat skick och sänker priset till ca 14.500.- så behövs knappast en ersättare heller för att konkurrera med D600.

Jag tror att Canon sitter i en så pass bra sits idag då de även, om de tycker att det behövs, snabbt kan ta fram en bantad 5DIII, typ 5DR, och t.o.m. lägga den mitt mellan en "återupptagen" 5DII och 5DIII i pris och även ta fram en 3D FF på upp mot 46 Mpix framåt vårkanten för säljstart i aug 2013. Jag tror att Canon har slutat med att släppa kameror till mässor utan släpper olika nyheter mer löpande över året men man vet ju aldrig vad som kan dyka upp på Photokina...

Den som absolut sitter med skägget i brevlådan är nog Sony, som fick en dag i rampljuset.
 

PMD

Aktiv medlem
Jo visst är AF troligtvis bättre i D800 än i 5DII men varken det eller att D600 är nyare är något avgörande i praktiken för att någon ska byta system precis som du antyder med EF-objektiven. .
Jag kommer att "byta" till Nikon genom att köpa en D600 trots att jag har 17 EF-objektiv, varav 8 med fast brännvidd. Jag har ett antal Nikkor AI-objektiv som fungerar på D600.

D600 är betydligt billigare än EOS 5DIII och är bättre specad än EOS 5DII, så valet är ganska givet.

Jag tror att Canon sitter i en så pass bra sits idag då de även, om de tycker att det behövs, snabbt kan ta fram en bantad 5DIII, typ 5DR, och t.o.m. lägga den mitt mellan en "återupptagen" 5DII och 5DIII i pris och även ta fram en 3D FF på upp mot 46 Mpix framåt vårkanten för säljstart i aug 2013.
En 46 Mpixel-kamera lär det dröja flera år innan vi får se från Canon.
 

jeduven

Aktiv medlem
Jag kommer att "byta" till Nikon genom att köpa en D600 trots att jag har 17 EF-objektiv, varav 8 med fast brännvidd. Jag har ett antal Nikkor AI-objektiv som fungerar på D600.

D600 är betydligt billigare än EOS 5DIII och är bättre specad än EOS 5DII, så valet är ganska givet.
Om jag hade varit sugen på D800 så hade jag oxå hellre valt D600, så jag klandrar inte ditt val :)

En 46 Mpixel-kamera lär det dröja flera år innan vi får se från Canon.
Jo kanske de... Nåt ditåt kommer ändå när det är dags s.a.s.
 

jeduven

Aktiv medlem
Apropå kameraspecar hit och dit som tekniksiffernissar gillar att nörda ner sej i så kommer här några visdomsord från Marianne Oelund som jag ofta läser vad hon skriver på dpr. En mycket klok och teknikst kunnig kvinna och dessutom en väldigt duktig fotograf som ej har glömt bilden för all teknik...

"Track wisdom:
The most important speed improvement you can make to your car isn't engine tuning, bigger brakes or suspension tweaks - it's driver training.
Of course, similar observations apply to almost all pursuits in life."


Källa

Bara lite OT...s.a.s ;-)
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Apropå kameraspecar hit och dit som tekniksiffernissar gillar att nörda ner sej i så kommer här några visdomsord från Marianne Oelund som jag ofta läser vad hon skriver på dpr. En mycket klok och teknikst kunnig kvinna och dessutom en väldigt duktig fotograf som ej har glömt bilden för all teknik...

"Track wisdom:
The most important speed improvement you can make to your car isn't engine tuning, bigger brakes or suspension tweaks - it's driver training.
Of course, similar observations apply to almost all pursuits in life."


Källa

Bara lite OT...s.a.s ;-)
Och då bör man tänka på att hon har tre st D3s, en D3x, två D800, två D4 samt en objektivsamling innehållande en ganska stor mängd supertelen för sammanlagt lite knappt en miljon kr liggandes och skräpandes hemma i hallen.

Men visst har hon rätt! :)
 

jeduven

Aktiv medlem
Och då bör man tänka på att hon har tre st D3s, en D3x, två D800, två D4 samt en objektivsamling innehållande en ganska stor mängd supertelen för sammanlagt lite knappt en miljon kr liggandes och skräpandes hemma i hallen.

Men visst har hon rätt! :)
Jo visst har hon de! Använder grejorna gör hon oxå med upp till kring 600000 exponeringar per kamera och fortsätter att hålla dom igång :))
 
ANNONS