Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Sällström

Ny medlem
Hej,
Jag har nyligen dammat av min gamla FM2:a och börjat fotografera på "riktigt" igen, efter flera års digitalfotografering.Jag är mycket nöjd med bildkvaliteten hos FM2:an, men känner ett sug efter något annat. Först gick tankarna åt en gammal Leica, men jag är också väldigt nyfiken på mellanformat. Finns det någon kompakt mätsökarkamera för mellanformatsfilm? Krav är skarp optik, manuell fokusering, slutare mm. Vill ha en kamera som håller, så plastmaterial är inte populärt. Har läst lite om Zeiss Ikon, men den jag såg hade bälg, och det känns lite väl gammaldags. Som sagt har jag ingen egentlig kunskap eller produktkännedom i detta område, men vore tacksam om någon av Er kan komma med lite tips om lämpliga kameror. Om de finns...

MVH Dennis

Fujis mätsökarkameror, kanske? Robusta metallkameror som finns till olika negativstorlekar (6x7, 6x8 och 6x9). Tillverkas inte längre, men kan hittades på begagnatmarknaden. Fuji Sverige servar dem fortfarande. Objektivet uppges vara mycket bra och skarpa. Titta här.

Mamiya 6 är ett annat alternativ. Eller Mamiya 7. Objektiven brukar få toppenomdömen. Dock är de lite plastigare än Fujis kameror. Titta mer här.

Senast ändrad:
Tack för svaret. Fuji 670/690 är helt klart intressant och verkar vara en superkamera Helt manuell och enligt uppgift en otroligt skarp optik. Tyvärr ligger de lite för högt i pris för min del. FM2:an kommer ju att vara min "förstakamera" och huvuddelen av min kamerabudget går till den. Hade inte tänkt lägga mer än 5000 kronor på den andra kameran. Jag tycker att det borde finnas ganska många modeller från 70-talet. Ålder är inga problem,då jag inte är ute efter elektroniska finesser. Har någon fler förslag?

Fuji GA645

Du kan ju köpa kika på Fuji GA645.
köpte en sån nyligen och tycker
att den fungerar bra.

Mätsökare är ganska dyra, det gäller både 35mm och mellanformat.

Det finns en del ryska och gamla bälgkamror (bla. Ziess) för 6x6 men de lämnar en hel del att önska.

Om du är ute efter en Nikon FM så kan du höra av dig till mig.

Själv vurmar jag för Mamiya 6 som är superkompakt, superskarp och ganska charmig överlag! Det känns också kul att jobba med det kvadratiska formatet som omväxling.

En Rolleicord Vb vore kanske något? 6x6, extremt skarp optik, ljus mattskiva och gott om tillbehör. Med Rolleinarer går det fint att ta närbilder.

Inte kompakt kanske, men bekväm att använda. Mattskivan är skönare att fokusera på än att använda mätsökare.

ANNONS
Götaplatsens Foto