Annons

Kompletterande kompakt resekamera.

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ont om kompaktkameror med sökare numera. En av de få är Panasonic LF1 (och dess Leica-klon Leica C).

Den har elektronisk sökare, som visserligen inte har så imponerande specifikationer, men en EVF har ju fördelen att den visar exakt vad som hamnar på bildsensorn.

Den fick betygen "Rekommendas" och "Mycket prisvärd" i ett test av ett antal "fickkompakter" i FOTO 3/2014. Alla kameror i testet har f.ö. RAW, men ingen är någon badkamera.

(Leica C fick bara "Rekommenderas". :)
Får titta närmare på det. Tack för tipset !!

Men...Det är det där med sökare. Visst, det är en vanesak (och sedan vill jag gärna ha möjligheten till RAW, vilket denna inte har, men det finns andra kompakter som har det. Ständigt dessa kompromisser :( )

Ja, det där med sökare är helt klart en vanesak. Går vi tillbaka till 1900 talets början hade i princip inga kameror sökare, man drog det svarta skynket över huvudet för att se sökarbilden ordentligt och få bra avskärmning från omgivningen. Det var nog få fotografer som funderade över att det skulle vara på något annat sätt. Självklart kan man fotografera utan sökare även idag, men vill vi?

Med kameran på stativ tycker jag faktiskt att det är bekvämare att fotografera utan sökare, speciellt om kameran har en display som går att vinkla.

För handhållen fotografering vill jag helst ha en sökare. Det blir stadigare, vilket märks framförallt med längre brännvidder.

Med kameran på stativ tycker jag faktiskt att det är bekvämare att fotografera utan sökare, speciellt om kameran har en display som går att vinkla.

För handhållen fotografering vill jag helst ha en sökare. Det blir stadigare, vilket märks framförallt med längre brännvidder.
Skall jag fotografera med stativ, så är de systemkameran som gäller. Den skall jag ha med mig och stativ, när jag har tid/vill lägga ner lite mer tid och arbete på ett intressant objekt, i annat fall så är det/blir det kompakten som gäller, just för bekvämligheten. och då kommer vi tillbaka till diskussionen om sökares vara eller inte vara... =P.

Håller med om att skall man släpa på stativ kan man lika gärna släpa på en större kamera också.
Så för min del vill jag kunna ta bilder med en kompaktkamera på frihand.
Det innebär den bör klara högre ISO hyfsat. Åtminstone upp till 1600.
Sedan skall den ha en vettig sökare så jag kan få stöd mot pannan och böjda armar som får stöd av kroppen.

Jag har provat en hel del kompaktkameror under åren. Den utan sökare blev inte långvarig.
Då kan jag lika gärna använda en iPhone. Raka armar är inte ett bra sätt att hålla en kamera still. Jämför mellan en pistol och ett gevär.
Sedan blev det Canon G7 och G9. Problemet med dem var att sökaren mest var ett kikarsikte.
De var heller inte särskilt bra på ISO över 400.

En Fuji X-10 ersatte G9 och nu började det likna något. Bra sökare och en kamera som känns som en kamera och inte en djäkla leksak.
När min dotters kamera la av fick hon ärva X-10. Själv skaffade jag en X-20.
Nu var sökaren ändå bättre med inspeglad information. En annan skillnad var att fler raw-program gav vettigt stöd för X-trans sensorn. LR och Photoshop gör det fortfarande inte på ett bra sätt.
Capture One, Aperture, Photo Ninja och iPhoto ger klart bättre resultat.
Så personligen tycker jag att X-20 är det bästa som nu finns på marknaden om man är ute efter en kamera som är ett nöje att fota med och där bildkvalitén är bra för att vara en kompakt.

Nu är jag ju en inbiten dSLR fotograf så jag var ändå inte nöjd med bildkvalitén. De var för långt ifrån vad jag var van att få från min 5DMKII och 5DMKIII.
Så lite oväntat när jag var på Scandinavian Photo hade de ett paketerbjudande på X-PRO1 med 2 objektiv för strax under 14 000 kr. Så det blev en högre summa än jag tänkt när jag åkte dit för att köpa papper.
Efter att ha nu fotat med den under ett några månader tror jag jag har hittat min kompaktkamera.
En som jag inte direkt på skärmen ser vilken kamera som använts.
Den väger en bråkdel av en dSLR och de små objektiven går lätt ner i en större ficka.
Dessutom har den en bra optisk sökare och en vettig EVF. Personligen föredrar jag optisk för jag har lite svårt att uppleva motivet rätt i en mini-tv.

Kanske mycket svammel men det har varit min resa till en lösning jag är nöjd med.

Här ett exempel på vad X-PRO1 kan åstadkomma. En bild på min son och hans blivande fru.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/354962/3137715.htm
Vem som skall vara bröllopsfotograf får ni gissa själva.
Att en del av bilderna tas med X-PRO1 är också självklart. Fast det kommer också vara understöd från tyngre Canon artilleri.
Detta är min resa och helt byggd på mina preferenser och inte ett recept på att gör så här så blir du nöjd.

+ 1

Jag har "hittade" X-pro 1 för snart två år sedan då den var sprillans ny och pris därefter. Strunt samma, kameran och objektiven passar mig alldeles utmärkt och allt annat får stanna hemma numera.

Jag har "hittade" X-pro 1 för snart två år sedan då den var sprillans ny och pris därefter. Strunt samma, kameran och objektiven passar mig alldeles utmärkt och allt annat får stanna hemma numera.

Det enda jag ser som en nackdel är att Adobe hanterar raw-filer från X-trans sensorn så uselt.
Idag använder jag Capture One Pro och gör en första enkel framkallning till TIFF. Sedan kör jag vidare i LR eller Photoshop.
Föredrar definitivt arbetsflödet i LR och med understöd av Photoshop när det behövs.

JPEG eller

Det enda jag ser som en nackdel är att Adobe hanterar raw-filer från X-trans sensorn så uselt.
Idag använder jag Capture One Pro och gör en första enkel framkallning till TIFF. Sedan kör jag vidare i LR eller Photoshop.
Föredrar definitivt arbetsflödet i LR och med understöd av Photoshop när det behövs.

Det medföljande programmet (Silky Pix)för framkallningen. Det är in särskilt snyggt men levererar bra filer, men som rubriken säger så plåtar jag Jpeg + Raw och för min del räcker jpeg i 9 fall av tio, minst. Kamerans inbyggda ingenjör är väldigt bra.

Det medföljande programmet (Silky Pix)för framkallningen. Det är in särskilt snyggt men levererar bra filer, men som rubriken säger så plåtar jag Jpeg + Raw och för min del räcker jpeg i 9 fall av tio, minst. Kamerans inbyggda ingenjör är väldigt bra.

Som du säger är Silky Pix en katastrof. Efter provat någon timme åkte det ur datorn.
Vilket skräp.
JPEG har jag svårt att nöja mig med. Vitbalansen är ett skäl, att inte nermörkade himlar skall bli cyanblå är en annan. Att man har tillgång till ytterligare ett steg i dynamiskt omfång är ännu en fördel.
Sedan anser jag att JPEg oftast har för mycket brusreducering.
En bra bild måste inte vara brusfri till 100% för att ge en utskrift som är brusfri.
Om den inte har störande brus vid 30% förstoring räcker oftast det för att bilden inte skall ha störande brus i utskriften.
Så med raw kan jag minska utslätningen av detaljer och fortfarande få en perfekt utskrift.

Måste säga att det är många intressanta förslag som dyker upp och tyvärr så finns det olika skäl till varför jag inte kan ( fn) följa några av de som tills nu har kommit upp och skälet varför detta förslag faller bort, är att budgeten helt enkelt inte tillåter några sådana utsvävningar. Men jag tyckte det är intressant att följa diskussionen.

Sedan kan jag kort nämna att jag tittade på bilden som det länkades till ovan (förvisso på mobilen), men kan konstatera att det resultatet skulle räcka för mig med god marginal.

En kort fråga; ingick någon glugg, eller är det listade priset bara för hus ?

Om du menar min länk så är det med hus och 2 objektiv.
Ett 18/2.8 och ett 35/1,4. Det motsvarar 27 mm och 52 mm på en fullformatskamera.
Fuji X-PRO1 är en APS-C kamera så du får multiplicera med 1,5 för att motsvara en fullformatskamera.
Skall man göra serien komplett bör man väl också ha ett kort tele på 85 mm. Det har just kommit ut och kostar en del. Närmare 10 000 kr.
Nu har jag ett motsvarande 85/1,2 till Canon. Det väger ett kilo och kostar idag närmare 20 000 kr.
Så jämfört med det tycker jag Fuji är både prisvärd och sparar ryggen från många kilo.

60 mm 2,4

Om du menar min länk så är det med hus och 2 objektiv.
Ett 18/2.8 och ett 35/1,4. Det motsvarar 27 mm och 52 mm på en fullformatskamera.
Fuji X-PRO1 är en APS-C kamera så du får multiplicera med 1,5 för att motsvara en fullformatskamera.
Skall man göra serien komplett bör man väl också ha ett kort tele på 85 mm. Det har just kommit ut och kostar en del. Närmare 10 000 kr.
Nu har jag ett motsvarande 85/1,2 till Canon. Det väger ett kilo och kostar idag närmare 20 000 kr.
Så jämfört med det tycker jag Fuji är både prisvärd och sparar ryggen från många kilo.

Missa inte Fujis 60 mm 2,4 , som dessutom är ett bra makroobjektiv (1:2). Det är alldeles utmärkt som tele.

Yez, Mr Flash, , det var din länk jag avsåg. Fin bild med härlig bokeh. Ingen tvekan om var den är tagen ;).

F ö så förefaller priset för det du räknar upp (undantaget telegluggen) vara överkomligt, men som jag redan nämnt så är det för mycket pengar i dagsläget. Dessutom så lägger jag inte pengar på en fotoutrustning som kostar lika mycket som en bil, bara för att lämna den hemma.

Hittar jag ingen kamera som påminner om den Nikon som tidigare nämnts i tråden, men med sökare, så får det väl kvitta. Då får mobilen fungera som komplement istället.

Den har en kamera med 8 Mp, så det går att ta hyfsade bilder med den. Jag har tidigare fått bilder som är tagna med den, publicerade i en föreningstidning.

Om man inte är gödslad med pengar eller lever på sitt fotograferande, så blir det till att prioritera.

ANNONS
Götaplatsens Foto