Håller med om att skall man släpa på stativ kan man lika gärna släpa på en större kamera också.
Så för min del vill jag kunna ta bilder med en kompaktkamera på frihand.
Det innebär den bör klara högre ISO hyfsat. Åtminstone upp till 1600.
Sedan skall den ha en vettig sökare så jag kan få stöd mot pannan och böjda armar som får stöd av kroppen.
Jag har provat en hel del kompaktkameror under åren. Den utan sökare blev inte långvarig.
Då kan jag lika gärna använda en iPhone. Raka armar är inte ett bra sätt att hålla en kamera still. Jämför mellan en pistol och ett gevär.
Sedan blev det Canon G7 och G9. Problemet med dem var att sökaren mest var ett kikarsikte.
De var heller inte särskilt bra på ISO över 400.
En Fuji X-10 ersatte G9 och nu började det likna något. Bra sökare och en kamera som känns som en kamera och inte en djäkla leksak.
När min dotters kamera la av fick hon ärva X-10. Själv skaffade jag en X-20.
Nu var sökaren ändå bättre med inspeglad information. En annan skillnad var att fler raw-program gav vettigt stöd för X-trans sensorn. LR och Photoshop gör det fortfarande inte på ett bra sätt.
Capture One, Aperture, Photo Ninja och iPhoto ger klart bättre resultat.
Så personligen tycker jag att X-20 är det bästa som nu finns på marknaden om man är ute efter en kamera som är ett nöje att fota med och där bildkvalitén är bra för att vara en kompakt.
Nu är jag ju en inbiten dSLR fotograf så jag var ändå inte nöjd med bildkvalitén. De var för långt ifrån vad jag var van att få från min 5DMKII och 5DMKIII.
Så lite oväntat när jag var på Scandinavian Photo hade de ett paketerbjudande på X-PRO1 med 2 objektiv för strax under 14 000 kr. Så det blev en högre summa än jag tänkt när jag åkte dit för att köpa papper.
Efter att ha nu fotat med den under ett några månader tror jag jag har hittat min kompaktkamera.
En som jag inte direkt på skärmen ser vilken kamera som använts.
Den väger en bråkdel av en dSLR och de små objektiven går lätt ner i en större ficka.
Dessutom har den en bra optisk sökare och en vettig EVF. Personligen föredrar jag optisk för jag har lite svårt att uppleva motivet rätt i en mini-tv.
Kanske mycket svammel men det har varit min resa till en lösning jag är nöjd med.
Här ett exempel på vad X-PRO1 kan åstadkomma. En bild på min son och hans blivande fru.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/354962/3137715.htm
Vem som skall vara bröllopsfotograf får ni gissa själva.
Att en del av bilderna tas med X-PRO1 är också självklart. Fast det kommer också vara understöd från tyngre Canon artilleri.
Detta är min resa och helt byggd på mina preferenser och inte ett recept på att gör så här så blir du nöjd.